Har inte hittat någon helt klockren, men jag använder mig själv en del av
http://www.bestbikingroads.com
Har ca 150 rutter i Sverige och har även använt den med framgång när jag var i Spanien (drygt 300 rutter).
Finns även som app. Nackdelen med Best Biking Roads är att exportmöjligheterna inte är så speciellt bra. I appen (IOS) finns det en enkel integration med inbyggda kartappen så att man kan få vägbeskrivning till startpunkten för rutten, men inte guidning längs den tänkta rutten. Från hemsidan går det att exportera rutterna som GPX, vilket är mer användbart, om än inte optimalt.
Sedan finns förstås SMC-appen som har en hel del rutter, även om det känns som att det är få som använder den och fyller på med rutter, kommentarer och betyg numera.
För ruttplanering har jag mer och mer börjat använda mig av en app som heter InRoute som jag gillar skarpt. Det är enkelt att lägga upp och spara waypoints och rutter, man kan ange starttid, stopp längs vägen osv och sen se grafer över vägens kurvighet, temperatur, nederbörd m.m. längs vägen. Har integration med de flesta navigeringsappar i iOS. Själv brukar jag skapa rutten i InRoute och sedan navigera med Waze eller TomTom (när jag är utomlands för att undvika datanedladdning). För att komma runt problemet med att de flesta navigationsappar inte klarar import av rutter med waypoints utan väljer närmaste (och oftast tråkigaste) vägen mellan start och målpunkt har InRoute valt en lösning som använder mobilens inbyggda funktion för att navigera till en kalenderhändelse (agenda navigation). Det innebär att man kör igång navigeringen från InRoute som då kommer skicka iväg rutten till ens första waypoint till navigeringsappen. När man börjar närma sig waypointen kommer det upp en notifiering från InRoute som man klickar på, varpå den skickar nästa delsträcka till navigeringsappen osv. Nackdelen med detta är att man måste trycka på notifieringen på mobilen med jämna mellanrum. Använder man Navigon klarar InRoute att skicka hela rutten med waypoints. Går förstås även att navigera direkt inifrån InRoute, men då får man inga svänginstruktioner osv. utan ser bara var man befinner sig relativt rutten. Inroute har även stöd för export av rutten som GPX.
I den bästa av världar hade inroute (eller liknande app med samma funktionalitet) varit helt integrerad med en webbtjänst där det fanns en massa rutter och där man enkelt kunde dela sina egna rutter med andra och där sedan navigeringsapparna klarade importera hela rutten med waypoints och allt, utan begränsningar.
Än så länge har jag inte hittat någon lösning som klarar hela scenariet fullt ut. Det största problemet är att vi som kör hoj inte väljer den närmaste vägen, utan måste ha stöd för att välja vilka specifika delsträckor mot målet. Helst skulle jag vilja ha en enda app där alla sköna och kurviga vägpartier fanns med, utan att man måste välja en hel rutt som kanske tar flera timmar och som utgår från fel start/mål. Sedan skulle appen hjälpa mig att skapa en rutt från start till mål där jag prickar in så många sköna delsträckor som möjligt och har koll på hur vädret blir längs vägen beroende på när jag startar. Optimalt vore att man för varje sådan delsträcka skulle kunna ange även vägens skick osv och sedan få en graf som hjälpte en att undvika dåliga vägpartier längs rutten.
Oftast sitter jag idag med Best Biking Roads och SMC-appen för att hitta bra delsträckor i omgivningen. Dessa delsträckor lägger jag in som waypoints (inte rutter) i InRoute. Det här behöver jag bara göra en gång per geografiskt område. När jag sedan skall skapa en rutt är det bara att välja ut start/mål och vilka waypoints jag vill passera, så optimerar InRoute en rutt åt mig (eller så sorterar jag själv ordningen på delsträckorna).