Bästa Ryggskyddet 2012/2013

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det var ett tag sen jag läste nåt ang. ryggskydd osv. Min Halvarssons track ryggskydd hänger med sen 2år tillbaks men man börjar fundera ifall utvecklingen gått framåt eller stått still.

Tycker min blir lite väl mjuk varma dagar på banan, känns inte som den skyddar nåt ifall jag får ett styre i ryggen eller liknande.

Utvecklingen måste ha gått framåt då både vintersporter och ridsporten börjat mer och mer använda sig av ryggskydd.

Så min fråga är ifall man ska satsa på ett bra ryggskydd idag vilket märke/modell bör man satsa på?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var medveten om att dagens ryggskydd är avsedda för att skydda ryggens mjukdelar mot skador. Och det är för skydd av mjukdelarna de testas. Ryggskydden är inte konstruerade för att speciellt skydda ryggraden. Jag gissar det är därför det bara dräller av mjuka ryggskydd och det inte finns en enda godkänd hjälm av mjukt material. En kamrat har en äldre Rukkajacka. I den sitter en ca 0,5cm tjock, ca 10 cm bred och ca 50 cm lång plastskena mitt bak i ryggen. Plastskenan troligen gjord enbart för att skydda ryggraden genom att fördela stöt från t.ex. en sten eller stubbe över en större yta. Min uppfattning är att de allra flesta ryggskydden idag används inom alpin skidåkning. Så besök i större sportaffärer, speciellt på skidorter i alperna, visar vad som finns nu under vintern. En annan sak är att dessa ryggskydd inte behöver konstrueras för att vara svala på sommaren. De är ju inte avsedda att användas över 0C. Jag kommer speciellt ihåg ett ryggskydd jag såg för några vintrar sedan i Österrike. Det påminnde om Biltemas L2 skydd men plattorna var tillverkade i kolfiber och ihoplänkade på så sätt enligt beskrivningen att det skulle skydda ryggen mot att böjas bakåt.

Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Har haft en rad olika ryggskydd genom åren, både alpina samt mjuka (som TS beskriver) De alpina är klart hårdast, dvs, svåra att böja bakåt.

Det hojskydd som är hårt och min personliga favorit är: Dainese wave air

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
CDM och Gixxermixxer,

Kan ni inte motivera lite utförligare? Trådskaparen har ändå ett testvinnande ryggskydd. Nu undrar han om utvecklingen gått framåt och om det finns något än bättre skydd idag.

Jag är för övrigt också intresserad av svar på TS fråga. Ryggen är väl värd att skydda så har det hänt något på senare tid byter jag gärna.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har ett Halvarssons Buckler som jag är grymt nöjd med, enda nackdelen som jag ser det är att största storleken är lite för liten för mig, men det funkar. :)

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har använt Halvarssons, Dainese och Knox.
Halvarssons kändes stort varmt och mjukt. Säkert bra vid krascher (har inte skadat ryggen).
Dainese var i "hård plast" litet nätt och smidigt. Dock var det inte så stor yta som skyddades.
Nu kör jag med Knox (hård plast) och är jättenöjd. Sitter bra och skyddar en något större yt:tummenuppa.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag kör halvarssons mjuka och har fått en gren mitt på ryggraden. Funkade bra, men funderar också på en hård platta

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag slår ett slag för KNOX... som är mitt nya skydd, sitter otroligt bra!!

Tittar man ex. på detta test som gjordes förra året fick knox anmärkningar på testet.

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article57455.ece

Jag letar efter ett ryggskydd som skyddar mot det mesta.

Att ryggen ej ska kunna böjas bakåt, att inget vasst eller hårt ska kunna träna igenom (kniv säkert), Sprida ut kraften på hela ryggskyddet, vara okej ventilerat, sitta bra.

Kolla bara hur bra de utvecklat en baseball hjälm, trotts att sporten är så liten utanför USA.

http://www.youtube.com/watch?v=qLxxv0N1OW0

Ryggskydd är fan viktigast efter hjälmen tycker jag, och därför vill jag ha det bästa. Men vilken

Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Sandstrom< jag har precis köpt det men det sitter gott på i alla fall, det borde ju skydda bättre än mitt gamla Dainese som är över 10 år gammalt; ););)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tittar man ex. på detta test som gjordes förra året fick knox anmärkningar på testet.

http://www.testfakta.se/sport_fritid/article57455.ece

Jag letar efter ett ryggskydd som skyddar mot det mesta.

Att ryggen ej ska kunna böjas bakåt, att inget vasst eller hårt ska kunna träna igenom (kniv säkert), Sprida ut kraften på hela ryggskyddet, vara okej ventilerat, sitta bra.

Kolla bara hur bra de utvecklat en baseball hjälm, trotts att sporten är så liten utanför USA.

http://www.youtube.com/watch?v=qLxxv0N1OW0

Ryggskydd är fan viktigast efter hjälmen tycker jag, och därför vill jag ha det bästa. Men vilken

Ja baseball är en jätteliten sport, bara sisådär 30-40 miljoner licenserade utövare.

Kneedrag

Guest
Sandstrom< jag har precis köpt det men det sitter gott på i alla fall, det borde ju skydda bättre än mitt gamla Dainese som är över 10 år gammalt; ););)

Är level 2 godkänt.

Finns att inhandla på honda center i Göteborg ( mycket trevliga säljare där)

om nu någon vill klämma och känna på det.

medscaleKnox-Aegis-Motorcycle-Back-Protector-1.jpg

Last edited:

bullysmile

Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ja baseball är en jätteliten sport, bara sisådär 30-40 miljoner licenserade utövare.

Ber om ursäkt! formulerade mig kanske lite fel.
Jämfört med alla sporter/hobbys som ett ryggskydd används i är baseball en mindre sport.
Nöjd? eller ska tråden handla om storleken på sporten? tror de flesta hajade vad jag menade.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Denna har jag kört med sen 2008, sitter bra och funkar, eller ja, detta är den utvecklade varianten, jag har föregångaren.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...oducts/Alpinestars-Bionic-Back-Protector-0001

Har blivit några krascher och har rullat vid 3 av de utan några känningar i ryggen.

Sitter bra, enda är kardborren som är sliten men kanske får räkna med det efter 4år......

Då detta funkat så fortsätter jag med den senaste varianten när det är dags för byte, så nöjd är jag, ingen idé att testa något som kanske funkar när jag har ett som jag vet.

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Daniese Wave Scapole med skydd över skulderbladen ok även när det är varmt. Med rätt storlek sitter det bra, går både högt upp och ner mot svans kotan. Finns en variant med bröstplatta oxå.

Image.ashx

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eller denna?

Forcefield Pro Sub 4 Back Protector

http://www.youtube.com/watch?v=6q_aEm0Z5P8

Surfade runt lite och kom fram till att ryttarna kanske har högre krav en hojåkarna. Och fått igenom det, bättre skydd alltså. Att få 600kg häst över sig kan vara väl så tungt som att vurpa på en hoj.
Och när jag googlade på
horse riding back protector test standards
så dök den här länken upp överst
Forcefield Pro Sub 4 Back Protector
http://www.webbikeworld.com/r3/back-protector/forcefield-pro-sub-4/
samma ryggskydd som du hittat.
Den energi man använder vid testet 50J
(dvs en 5 kg vikt som får falla 1 m, g=~10m/s2 ger 5kgx10m/s2=50N 50Nx1m=50Nm=50J)
Ska man nu stoppa upp den här vikten utan överskrida 4kN
så gäller att 50/x=4kN där x är inbromsningssträckan i m.
50J/0,0125m=50Nm/0,0125m=4000N=4kN
dvs har man en helt jämn inbromsningen räcker det att "vikten" bromsas in över 12,5mm för att nå 4kN
men fungerar det mer som en fjäder, dvs 0N i börjab 2kN efter halva komprimeringen (efter 12,5mm) och 4kN precis när det är stopp, ja då behövs en inbromsningssträcka på 25mm.
Generellt och lite förenklat (för det ska ju vara rätt material) så ju tjockare ryggskyddet är dessto bättre kan det dämpa ett slag. Genom att den överförda maxkraften blir svagare när den bromsas över en längre sträcka.
Och då om man ser på möjligheten inbromsning över längre sträcka så kommer ju direkt alternativet luftkudden. Jag har sett att sådan finns förr men när jag surfade så blev det den här först.
http://www.scottmcdonaldlaw.com/library/air-bag-protection-for-washington-motorcycle-riders.cfm
Så bästa ryggskyddet idag kan vara
Forcefield Pro Sub 4 Back Protector (finns på plats fungerar utan elektronik)
eller kanske nått annat skydd som framtaget till just ryttare
+ en luftkudde jacka / "luftkudde skinnställ" (funkar förhoppningsvis om elektroniken funkar)

Last edited:

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Mitt biltema ryggskydd har level 2, alltså den högre skyddklassen.Tycker dock att den är ganska oskön, klumpig och sitter mest ibland och försöker rätta till ryggen under körning, så skyddet fungerar väl som ett extra till passagerare men till nästa säsong ska jag inhandla ett med bättre passform

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Forcefield-skydden har jag spanat ett tag på. De verkar vara riktigt bra.
Har kört med Halvarssons i 4 år och inte behövt vurptesta just det, men jag tycker det sitter lite illa ibland. Det vill liksom åka upp i nacken. Vet inte om det är jag som är vanskapt men jag upplever detta rätt ofta på ryggskydd...
Testar nog en hel väst/jacka nästa gång och du ligger Forcefield bra till.

Lite Forcefieldtest: http://www.webbikeworld.com/r3/back-protector/forcefield-pro-sub-4/
Klickar man runt där finns flera test på jacka och byxdelen också. Alla med väldigt goda omdömmen.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!