Bästa Ryggskyddet 2012/2013

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag håller med 200. Jag är väldigt nöjd med mitt Dainese Wave Scapole. Utöver att det sitter bra och är välventilerat så är det tunt, smidigt och dessutom ledat i sidled i övergången bröst-/ländrygg, och Level 2.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag pensionerade ett gammalt Dainese skydd i sommras och köpte utan större efterforskningar en Alpinestars Bionic Air Back Protector, hårt och mycket bra ventilerat, med Dainese skyddet var jag _alltid_ blöt på ryggen oavsett väder, aldrig med det nya, lite varm såklart men aldrig blöt, så jag är då riktigt nöjd :tummenupp

KNOX har jag också hört mycket gott om, vet inte om det stämmer men kan vara värt att kolla upp om du har möjlighet.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Blir nog att känna och klämma på lite ryggskydd innan jag bestämmer mig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har ett ca 3 år gammalt Dainese Wave ryggskydd idag och frånsett designen ser det i princip likadant ut som det jag hade för 10 år sedan. Tvivlar på att det har hänt så mycket på den fronten. Fler konkurrenter har dykt upp och man har kommit med fler varianter på samma skydd (bröst/skulderblad) som led av detta.
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Lite off topic.

Själva card bord bandet har börjat tappa fäste efter enbart fyra månaders användning. Finns det något man kan göra åt det?

Det är ett Alpinestars Bionic skydd.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Lite off topic.

Själva card bord bandet har börjat tappa fäste efter enbart fyra månaders användning. Finns det något man kan göra åt det?

Det är ett Alpinestars Bionic skydd.

Jag skulle utan tvekan reklamera till butiken vart jag köpt det, det är inte normalt så mkt kan jag direkt säga dig.
Men har du kört med någon ylle kofta eller liknande lurv som kan ha fastnat och gjort att kardborren tappat greppet?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Jag skulle utan tvekan reklamera till butiken vart jag köpt det, det är inte normalt så mkt kan jag direkt säga dig.
Men har du kört med någon ylle kofta eller liknande lurv som kan ha fastnat och gjort att kardborren tappat greppet?

Får kontakta dem och se vad som händer. Nej, bara haft mitt underställ och skinställ.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har aldrig använt ryggskydd förrän jag köpte ny utrustning 2009 när jag skaffade R1:an, dvs >15 år utan.
Men nuförtiden kör ju alla med det och jag införskaffade således ett UFL-skydd som jag använder flitigt. http://www.bikebandit.com/ufo-ce-approved-back-support-with-body-belt
Säkerhetsmässigt känns det seriöst, men värmen och orörligheten gör att jag själv känner mig som en osäkrare förare. Man kokar ju och man kan inte röra sig fritt i sadeln. Det sistnämnda har jag vant mig med efter ett par års obehag och accepterat, men värmen kan jag fan inte leva med under varma sommardagar!

Så jag rekommenderar iallafall inte detta UFO-skydd.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tittar man ex. på detta test som gjordes förra året fick knox anmärkningar på testet.

Ryggskydd är fan viktigast efter hjälmen tycker jag, och därför vill jag ha det bästa. Men vilken

1) Kolla igenom testet noga, har för mig att de där marginella anmärkningarna var rena rama bagateller som även kunde vara storleksorienterade. Sen fick det sämre betyg för att de inte fick en svensk manual till skyddet... hallå???? Inte fan bryr jag mig om det.

2) Håller med, ryggskyddet på andra plats vad gäller skydd men det är med hårsmån mot bröstskydd i min värld.

Ber om ursäkt! formulerade mig kanske lite fel.
Jämfört med alla sporter/hobbys som ett ryggskydd används i är baseball en mindre sport.
Nöjd? eller ska tråden handla om storleken på sporten? tror de flesta hajade vad jag menade.

Inte bara fel utan jäkligt fel... 30-40milj licensierade utövare i ett land med mycket uppmärksamhet... vilken annan sport hittar du dessa siffror i om jag får fråga där ryggskydd används?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
1)
2) Håller med, ryggskyddet på andra plats vad gäller skydd men det är med hårsmån mot bröstskydd i min värld.

Jag har dainese thorax som är ett kit med bröstskydd. Känns väldigt safe men är också vansinnigt varm och i viss mån osmidigt.

Ursäkta aningens OT:

Finns det något seriöst test ala level 1 och 2 för bröstskydd? finns det statistik nog för att se om bröstskyddet hjälper på båge?

vad anser du om nackskydd? I crossen finns det i dag delade läger.
Dels för att skyddet kan ställa till skador, dels för att en del inte pallar med att det är i vägen.
Nu bröjar ju det bli populärt för oss sportåkare. Men eftersom vi sitter så annorlunda kompremissar man rejält med skyddet för att det skall gå att använda.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag har dainese thorax som är ett kit med bröstskydd. Känns väldigt safe men är också vansinnigt varm och i viss mån osmidigt.

Ursäkta aningens OT:

Finns det något seriöst test ala level 1 och 2 för bröstskydd? finns det statistik nog för att se om bröstskyddet hjälper på båge?

vad anser du om nackskydd? I crossen finns det i dag delade läger.
Dels för att skyddet kan ställa till skador, dels för att en del inte pallar med att det är i vägen.
Nu bröjar ju det bli populärt för oss sportåkare. Men eftersom vi sitter så annorlunda kompremissar man rejält med skyddet för att det skall gå att använda.

Har inte hittat något test men med tanke på att alla viktiga organen sitter innanför bröstkorgen och det vid olyckor med personskador så har 33% skador i bröstet (har jag för mig, eller om det inte t.o.m var högre än så) så känner jag att det är korkat att köra utan.
Sen var det ju så att jag själv dök med i backen med hjälm och bröstkorg för i nånstans 140-170km/h på Gelleråsen... hade köpt bröstskyddet 4 dagar innan och kan säga att jag kände ingenting i bröstet av smällen annat än man normalt gör vid ett typ magplask.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Forcefield-skydden har jag spanat ett tag på. De verkar vara riktigt bra.
Har kört med Halvarssons i 4 år och inte behövt vurptesta just det, men jag tycker det sitter lite illa ibland. Det vill liksom åka upp i nacken. Vet inte om det är jag som är vanskapt men jag upplever detta rätt ofta på ryggskydd...
Är det här ryggskyddet
http://www.mchuset.se/halvarssons-ryggskydd-track-svart-p-5103.html
så är det inget konstigt det åker upp. Det är felkonstruerat. Hängslenas undre fästpunkt sitter för lågt vilket innebär att spänner man hängslena kasar ryggskyddet så småningom upp i nacken när man rör sig.
Det är samma fel på Biltemas L2 skydd (som jag har) så jag har flyttat upp den undre fästpunkten för hängslena ca 1 dm. Då blev det bättre, mindre tendens kasa upp mot nacken. Men jag har sett ryggskydd (för skidåkning) där undre fästpunkten av hängslena sitter mycket högre och hängslena kompletteras med ett "band" mellan hängslena mitt över bröstet. Som på många moderna ryggsäckar.
Vilket gör att ryggskyddet
inte så småningom kasar upp mot nacken när man dragit åt "hängslena"
sitter bättre på plats utan att strama runt armarna tack vare "bandet över bröstet"
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu när vintern är här kanske detta är ett intressantare ämne inför kommande säsong!

Ett bekvämt, modern och säker ryggskydd är aldrig fel, men då jag inte byter för ofta vill man köpa vettiga grejer på en gång.

Bröst skydd kör jag redan med, har ett Dainese som jag är nöjd med!

Som tidigare nämndes i tråden så är 33% ändå inget att blunda för. Glömde bröstskyddet vid ett tillfälle på en bandag och kan säga att det ej var så skönt. Hade vant mig att dyka rätt häftigt ner mot tanken när rakan väl kommer, och har man vant sig med bröstskydd dunkar man i tanken rätt vårdslöst. Inge skönt!
 
Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Är det här ryggskyddet
http://www.mchuset.se/halvarssons-ryggskydd-track-svart-p-5103.html
så är det inget konstigt det åker upp. Det är felkonstruerat. Hängslenas undre fästpunkt sitter för lågt vilket innebär att spänner man hängslena kasar ryggskyddet så småningom upp i nacken när man rör sig.
Det är samma fel på Biltemas L2 skydd (som jag har) så jag har flyttat upp den undre fästpunkten för hängslena ca 1 dm. Då blev det bättre, mindre tendens kasa upp mot nacken. Men jag har sett ryggskydd (för skidåkning) där undre fästpunkten av hängslena sitter mycket högre och hängslena kompletteras med ett "band" mellan hängslena mitt över bröstet. Som på många moderna ryggsäckar.
Vilket gör att ryggskyddet
inte så småningom kasar upp mot nacken när man dragit åt "hängslena"
sitter bättre på plats utan att strama runt armarna tack vare "bandet över bröstet"

Har ett jäkla problem med mitt halvarsons att det åker upp, får då inte upp hudet om jag vill lägga mig bakom kåpan. Ska testa att flytta på remmarna och se om det hjälper. Har mest detta problem när jag kör med textil ställ men även med skinn tyvärr :(

Annars superskönt skydd, märker inte av det när man kör mer "vanligt".
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag är nyfiken på SPIDI DEFENDER som har både rygg och bröstskydd men hittar inte mycket info.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det här ryggskyddet
http://www.mchuset.se/halvarssons-ryggskydd-track-svart-p-5103.html
så är det inget konstigt det åker upp. Det är felkonstruerat. Hängslenas undre fästpunkt sitter för lågt vilket innebär att spänner man hängslena kasar ryggskyddet så småningom upp i nacken när man rör sig.
Det är samma fel på Biltemas L2 skydd (som jag har) så jag har flyttat upp den undre fästpunkten för hängslena ca 1 dm. Då blev det bättre, mindre tendens kasa upp mot nacken. Men jag har sett ryggskydd (för skidåkning) där undre fästpunkten av hängslena sitter mycket högre och hängslena kompletteras med ett "band" mellan hängslena mitt över bröstet. Som på många moderna ryggsäckar.
Vilket gör att ryggskyddet
inte så småningom kasar upp mot nacken när man dragit åt "hängslena"
sitter bättre på plats utan att strama runt armarna tack vare "bandet över bröstet"

Lite sent svar kanske, men det är exakt det skyddet jag har.

Skönt att höra att inte bara jag anser att det sitter lite halvkass. Tackar för tipsen, ska se om det går att modifiera lite eller också blir det ett nytt modell väst/jacka till våren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bifogar foton av mitt moddade Biltema L2. Ursprungligen var det 9 plattor. Största storleken (det måste ju vara bättre ju längre det är?). Men det funkade ju inte. Tryckte direkt upp mot hjälmen bakkant. Så då tog jag bort de två understa plattorna och kortade också stoppningen bakom plattorna. Men ryggskyddet åkte likafullt upp när jag drog åt hängslena som hade nedre fästpunkten i jämnhöjd med ovankant midjebälte. Som på en ryggsäck avsedd bära prylar......Eftersom jag sett mycket högre infästningar på ryggskydd för skidåkning så flyttade jag upp nedre infästningen en platta. Mycket bättre. Och ikväll en platta till uppåt. Känns helt OK för mig vid ett litet "inomhustest". Jag är 173cm lång, otränad. Så har du större, rejäla överarmar och ryggmuskler ska avståndet från hängslenas övre fäste till det undre fästet vara några cm längre än de ca 20cm jag har. Och ett band mellan hängslena över bröstet tex med kardborr verkar bra idé. Så hängslena inte drar i armarna. RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPGDetaljRyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Forcefield-skydden har jag spanat ett tag på. De verkar vara riktigt bra.
Har kört med Halvarssons i 4 år och inte behövt vurptesta just det, men jag tycker det sitter lite illa ibland. Det vill liksom åka upp i nacken. Vet inte om det är jag som är vanskapt men jag upplever detta rätt ofta på ryggskydd...
Testar nog en hel väst/jacka nästa gång och du ligger Forcefield bra till.

Lite Forcefieldtest: http://www.webbikeworld.com/r3/back-protector/forcefield-pro-sub-4/
Klickar man runt där finns flera test på jacka och byxdelen också. Alla med väldigt goda omdömmen.


Om jag inte minns fel är det forcefield som tillverkat Halvarsson track. Tror man ser motsvarande på dockan till vänster i videon som bully postade.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om jag inte minns fel är det forcefield som tillverkat Halvarsson track. Tror man ser motsvarande på dockan till vänster i videon som bully postade.

Det verkar troligt. Dock är jag numer mer intresserad av en "jacka" med både bröst/rygg och armskydd i.
Halvarssons har ju i dagarna lanserat en helt ny ryggjacka med level 2 gödkänt ryggskydd bl a. Blir nog att testa ett sådant då Halvarssons produkter alltid finns lättillgängliga i de flesta butiker.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top