Bästa sätt att ta bort popnitar??? Hjälp snabbt

Status
Ej öppen för fler svar.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har inte läst hela tråden den var ju så lång lixom. Men jag brukar borra bort popnitar om det inte är någon annan som sagt det redan?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
eV1Te skrev:
2466915 Jag har inte läst hela tråden den var ju så lång lixom. Men jag brukar borra bort popnitar om det inte är någon annan som sagt det redan?
Ja eller hur! Som om det skulle funka... jisses. :D
//Tobbe

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
App app app app - nu försöker du göra nåt enkelt av en mycket avancerad process. Jag skulle föreslå att han hyr en sån här på Bauhaus:

haubits77b.jpg

eV1Te skrev:
2466915 Jag har inte läst hela tråden den var ju så lång lixom. Men jag brukar borra bort popnitar om det inte är någon annan som sagt det redan?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nicke skrev:
2466944 App app app app - nu försöker du göra nåt enkelt av en mycket avancerad process. Jag skulle föreslå att han hyr en sån här på Bauhaus:
Är det inte risk att man slinter och skadar reflexytan på regskylten då? :va
//Tobbe

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det står på förpackningen att det finns en liten risk om man är ovarsam. Tror dock inte att det ska vara nåt problem bara man lägger manken till och är försiktig.

tobbeviking skrev:
2466992 Är det inte risk att man slinter och skadar reflexytan på regskylten då? :va
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nicke skrev:
2467016 Det står på förpackningen att det finns en liten risk om man är ovarsam. Tror dock inte att det ska vara nåt problem bara man lägger manken till och är försiktig.
Körnslag först eller? :rofl
//Tobbe

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
eV1Te skrev:

Läs HELA tråden innan du spammar!!! :mad:

Läste om någon som tyckte man kunde daska till mitarna med gräslök. Hmm, ja det kanske fungerar, MEN det finns risk för repor om man inte har sköljt ur all jord och grus mycket grundligt först. Därmed riskerar man ett ödersdiget resultat och man kan därför inte rekomendera denna metod, men dom modiga ger sig i kast med en knippe lök.

tobbeviking skrev:
2467080 Körnslag först eller? :rofl
//Tobbe

Behövs ej då merparten av popnitar (även kallade blindnitar av vissa!) har ett naturligt "körnslag" i mitten av "huvudet" då själva konstruktionen av dessa nitar bygger på att en "dragstång" skall haverera "cylindern" på baksidan av matrerialet som man vill sammanfoga.

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Varför inte bara försöka sig på ett lugnt och sansat vuxet samtal med den :va

Popnitar är av naturen väldigt känsliga och så tänk på att prata tyst, på gränsen till viska, då den har mkt svårt för höga och gälla ljud. Se den för guds skull inte i ögat heller som tidigare föreslagits i tråden, då sluter den sig bara inom sitt slip-on du har förmodligen fått en ilsken ovän för livet :mad:

Om du nu har lyckats med den första fasen i behandlingen så gäller det nu att så lugnt du kan klargöra det faktum att den sista passageraren nu har visat sig vara gravid, och att den kommer att avkrävas underhåll för detta. Vänd dig sedan bort ett par sekunder och när du sedan tittar tillbaka så är oftast niten spårlöst försvunnen :rolleyes:

Men annars kanske man kan borra :va

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Strömma skrev:
2499205 Varför inte bara försöka sig på ett lugnt och sansat vuxet samtal med den :va

Popnitar är av naturen väldigt känsliga och så tänk på att prata tyst, på gränsen till viska, då den har mkt svårt för höga och gälla ljud. Se den för guds skull inte i ögat heller som tidigare föreslagits i tråden, då sluter den sig bara inom sitt slip-on du har förmodligen fått en ilsken ovän för livet :mad:

Om du nu har lyckats med den första fasen i behandlingen så gäller det nu att så lugnt du kan klargöra det faktum att den sista passageraren nu har visat sig vara gravid, och att den kommer att avkrävas underhåll för detta. Vänd dig sedan bort ett par sekunder och när du sedan tittar tillbaka så är oftast niten spårlöst försvunnen :rolleyes:

Men annars kanske man kan borra :va

Helt fel, så typiskt för sporthoj.com att folk kan komma med de dummaste förslagen tänk om någon skulle följa dit råd det skulle bara sluta med att man har ett gäng med popnitar som säger att de ska betala underhåll men tror du du får några pengar, inte då.
Nej, här gäller det att ta till ultravåld, hot om omedelbar död via lämlästning och stenkastning funkar bäst.
Den där ärtbössan från bauhaus ger faktiskt goda resultat.
Bäst är att köra det psykiska hotet först, klä dig a'la reservoir dogs i kostym och sedan går man och fingrar lite på acetylensvetsen medans man berättar högt och tydligt vad man ska göra med nituslingen.
Märk väl att tricket är att lämna en flyktväg öppen för niten, tränger man upp en nit i ett hörn så kan det sluta illa.
Över och ut.
:D

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Popniten(Nitus poppus) Är en aggresiv varelse som KAN gå till attack om den blir trängd,med svåra ögonskador som följd!Har man råkat ut för popnitens attack så måste Underlaget som niten fäst sig på genast förstöras!

Man ska alltså inte BORRA ut en nit, utan smyga sig på, gärna i arla morgonstund, då nitarna oftast är i lite dvala.
Tillvägagångssättet är följande:

1.Överaska niten snett bakifrån med en trasa innehållande 1 del valfett, 2 delar lila depåstödsfärg. Lägg sedan trasan snabbt över "andningshålet" detta gör att niten blir lite dåsig.

2. Använd 1st GROV KetTing, som appliceras på niten medelst kraftigt övervåld, se till att slå sönder allt kringliggande matriel!

3. Fånga snabbt upp niten i kevlarförstäkt låda, då den nu är mäkta förbannad, och akta dig för "Counterattacks" från nitens förtrogna! Sen ska den tas till Försvarets matrielverk medelst konvoj för Destruktion!'

Så går det till!:rolleyes:

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
börja bli fööör avancerat. finns de inga basic metoder?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ozeo skrev:
2499940 börja bli fööör avancerat. finns de inga basic metoder?
slå på de tills den losnar, brukar funka på det mesta.

Annars går du upp i gryningen tar en näve persilja som måste odlats i hängrännan, sen smyger du långsamtt mot den iförd flipflop rosa string och en t shirt köpt på malorka -92, du svänger din persilje knippa mot den hoppar fram och kör islands bidrag till eurovisonsong bakänges och gör regn dansen. Om den inte blir så rädd att den springer iväg får du ta och köpa en tjej till den och övertyga den att rymma med henne.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
ozeo skrev:
2499940 börja bli fööör avancerat. finns de inga basic metoder?
Det gör det fakiskt, men dom rekommenderas inte på fullt friska nitar då det kan skada hörselgången på dom små liven. Men om det är en gammal nit och den redan från början hör dåligt, ja då lär man kanske kunna borra ur den :va

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
draccatryck skrev:
1372545 Hejsan!
Jag har en Husqvarna WSM 125 och ska öppna upp ljuddämparen på den. Och den är popnitad ihop men hur får man bort nitarna på bästa sätt utan att repa ljuddämparen? vilket man absolut inte vill eftersom den är nästan helt ny! :va Är tacksam för svar! :tummenupp
MVH//Benny
Men hallå va, det måste ju finnas hur många som helst här med teknisk utbildning och/eller den kunskap som behövs för att stackars Benny ska komma tillrätta med problemet, och med en sådan guldgruva/kunskapsbank så kan man kan väl inte bara ge upp redan efter 321 försök :va

Med den inställningen som kommer vi ju att skrämma bort alla nybörjare härifrån istället för att lägga den tekniska grunden för våra kommande generationer, eller :rolleyes:

Mitt tips, som vi :tomten på landet brukar använda med viss framgång, är att helt enkelt borra ur den :tummenupp

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Super Ténéré
ta en vass morakniv å sätt eggen mot niten å sen slå till med en hammare.. så gjorde jag alltid med spirotrören.. men annars kan man ju borra :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...