Bästa sättet att bli av med ryggskott?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Nu har jag sovit, stretchat, dragit och böjt och bänt åt alla håll, dessutom tagit ett par korta promenader.
Dessutom är värktabletter inhandlat.

Nu förstår jag hur det måste kännas att köra custom :crash

Sätt dig på golvet sträck ut benen framför dig och sätt ihop fötterna. Försök röra tårna med fingrarna i 30 sek.
Efter 30 sek gör du båten i 60 sek:
halfboatb.jpg

Gör nu samma övning som den första (försök röra tårna). Notera att du kommer bra mycket längre ~ 10 cm längre.

Bra, gör nu den här efter det:

GLHF

sportbike

Guest
Kanske var lite otydlig, att klä på mig tog 45 minuter i morse, så det blir ingen avancerad jympa idag inte :(

edit: tack ändå.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ajaj! lider med dig

Har haft en del skott, alla förståsigpåare bara säger "men tränar du ryggen då?"
Till slut började jag göra det, varje dag lägger jag mig på mage i köket, hälarna under skåpsockeln, & gör 100 rygglyft (tänk omvända sittups)

Jag har inte haft några som helst känningar i ryggen sedan dess....:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ajaj! lider med dig

Har haft en del skott, alla förståsigpåare bara säger "men tränar du ryggen då?"
Till slut började jag göra det, varje dag lägger jag mig på mage i köket, hälarna under skåpsockeln, & gör 100 rygglyft (tänk omvända sittups)

Jag har inte haft några som helst känningar i ryggen sedan dess....:tummenupp

Samma för mig, sålänge jag tränar slipper jag ryggsmärtor helt, men om jag slarvar med träningen under en längre tid kommer smärtorna tillbaka. Tillsammans med smärtor i ena armbågen från en gammal arbetsskada.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det ÄR verkligen nyckeln, att förebygga, dessutom får man ju bättre hållning, & snygga muckler på ryggen...det ÄR trots allt musklerna som ska stödja & bära upp skelettet vårt... :fakta

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Har själv problem med ryggen, i denna videon är en hel del bra tips för att bli av med skiten (samma som kiropraktorn jag går till använder) speciellt övning nummer 2 är kanon, brukar smälla o knaka ordentligt i ryggen om man får till det i regel är man öm i musklerna även om själva skottet släpper i nån dag men går i regel att jobba med

lycka till, vet själv hur hemskt det är

Just de där övningarna gjorde susen med min rygg då jag fick ryggskott.
Rekomenderar dem starkt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Välkommen till ålderdomen!

Haft min beskärda del. Tips på måfå är enligt egen erfahrung rena lotteriet, kan likaväl bli bättre som sämre. Det senare är mest troligt om det inte är någon med koll som har konstaterat vad det är för skit.

Vad ska du med ryggrad till? Bara till besvär! :salin

sportbike

Guest
Thank´s folks, lite bättre idag, bände och bröt och plötsligt sa det "doing" och så hoppade nån kota tillbaka :scary
Påminner mig om en vinter när jag också hade ryggpaj, gick nerför en isig backe, slog en frivolt och landade pladask på rygg, tappade luften helt.
En tjej kom springande och sa "fy fan, jag hörde ända dit bort hur det knakade i din rygg"
Hon hjälpte mig upp och sen var jag frisk.

Kanske vågat att testa det igen :skatebord.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Thank´s folks, lite bättre idag, bände och bröt och plötsligt sa det "doing" och så hoppade nån kota tillbaka :scary
Påminner mig om en vinter när jag också hade ryggpaj, gick nerför en isig backe, slog en frivolt och landade pladask på rygg, tappade luften helt.
En tjej kom springande och sa "fy fan, jag hörde ända dit bort hur det knakade i din rygg"
Hon hjälpte mig upp och sen var jag frisk.

Kanske vågat att testa det igen :skatebord.
Det där "doing" är rena skräcken första gången men när man upptäckt vad det gör för en så är det det man letar efter hela tiden!
Detta är en av anledningarna till att man skall pumpa i sig smärtstillande och muskelavslappnande. Så länge som musklerna är i kramp (de kämpar för att hålla diskarna och kotorna på plats) så kan man inte göra så mycket. Ju snabbare man får i sig det smärtstillande/muskelavslappnande och man kan få gjort sina övningar då det säger "doing", ju snabbare är man på benen igen.

Träning och regelbundenhet när man har en dålig rygg (det är i många fall en bestående skada som kommer o går) är som många tidigare sagt A och O.

Allt ovan är självupplevt i över 10 år och ingen hörsägen, Tramadol ingår idag i mitt husapotek och ett helt set olika sjukgymnastövningar följer alltid på kuren.

P.S. Yogavideon är suverän, det är precis rätt övning och andningen kommer att ge "doing"! D.S. :tummenupp

Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Tramadol ... det är väl samma som Tralala (tradolan) ?

Kör med citodon istället, inte för att det är bättre / sämmre på nått sätt utan det är det som finns hemma om det skulle behövas

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
är du säker på att det är ett ryggskott och inte en sträckning i ländryggen/muskelfäste i sätesmuskel? dvs, gör det mer ont på ett speciellt ställe i ryggen?
har pysslat med styrketräning på både hög och låg nivå under snart 15år och har en del erfarenhet av muskulära ryggskott, div sträckningar etc..

oavsett om det är ryggskott el sträckning så är ichiasnerven med stor sannolikhet irriterad,
så bör du undvika att sitta ner..
du kan avlasta ryggen genom att inta ryggläge med underbenen på en stol och ca 90grader i höften.. Stretcha höftböjare, sätesmuskler samt baksida lår då dessa muskler påverkar hela bäckenområdet.. Sätesmusklerna och baksida lår är speciellt viktiga då ischiasnerven går genom dessa.. stretchingen hjälper till att minska stressen av nerven..

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hrm Ryggont:....

Mja det finns ett sätt men.... Du måste be nån polare gå ut och samla löv, Gröna ,fräscha en hel säck lixom..

sen lägger du dig på rygg på högen med löv så går det "onda" bort efter en stund! :banana

Förklaring ,,, Latmasken gillar löv! :hihi

Välkommen till ålderdommen Sportis! Kan glädja dig med att det känns faktiskt OK Nu .. Det blir värre med åren vettu..
Det är den där långa senan som arschlet hänger i , som börjar kalka till sig ,,,:rolleyes:
Du kan helt inte ha:arsele Ekivoka "Övningar i Duschen med tvål" på samma sätt som förr ...
Kan jag rekommendera en Säng för farbror ? :rofl

sportbike

Guest
Tack för goda råd och elaka smädelser, båda uppskattas :hej

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
"Herr"figgan på Patricia brukar ha schyssta snubbar som gör en invärtes justering av ryggmuskulaturen på söndagskvällar, ta på skinnbrallor och väst så smälter du in oxå :brynad

Krya på dig i vilket fall som helst, jag kör en fjärrhealing medelst Kwakhalsning senare ikväll. :fyllisar

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Just de där övningarna gjorde susen med min rygg då jag fick ryggskott.
Rekomenderar dem starkt.

Använd dig av en polare, ligg på samma sätt som tjejen gör i videon (på sidan). Be kompisen hålla ena handen på din axel och trycka ner axeln mot marken. Där efter hjälper han till att pressa knät mot motsatta hållet ner mot marken, hjälpte för mig när jag hade problem.

Skottsäker väst i förebyggande syfte oxå, så man slipper få "rygg-skott", vilket för övrigt är den vanligaste sjukskrivningen i Malmö (ironi)....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO