Bästa sättet att frakta en hoj?

ponny

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Sollefteå
Hoj
Aprilia Mille
herge skrev:
2073566 tack för tipsen jag satsar på en släpvagn med kåpor om jag inte lyckas få tag på en skåpbil (kostade 2000:- på statoil :4skrika ) . Får åka inom biltema och köpa 200kg spännband samt ta fram snickartalangerna :)



Västervik - Lund så det blir nog lite snett där ja men tack ändå! :)
lycka till :pannkyss
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Då jag hämtade min hoj i höstas så fick jag se ett bra knep för o binda ner hojjen.. 2 spännband, han bann dom i vardera handtag så det blev lite tiedown funktion av det hela har jag för mig (dock se till så att man lägger spännbandet rätt på gassidan så att man inte spänner och gasen vrids fel håll). Vi drog ner hojjen med dom 2 banden och han sa att mer än så behövs det inte.. binder man bakåt så försvinner lite effekten med det sättet att binda sa han.

Min hoj rörde sig inte en milimeter fast då körde jag ju iofs bara 17 mil :]
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Be om avstånd mellan svingarmarna och höjden på dem och bygg ett provosoriskt depåstöd i trä att spänna ner hojen på. Borde fungera ganska bra? Tre rejäla balkar i u-form, tror inte det repar med en tygbit mellan träet och svingen.
 

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Tranås
Hoj
gixxer
herge skrev:
2072867 jag har jobbat på dhl i malmö samt har kört lastbil själv så jag vet nog hur grejer kan hanteras tyvär :död :)

Har ju inget kort än så kan inte köra den själv så måste få ner den på annat sätt. Jobbigt att åka med släpkärra också.

Hur gör "postorder"-företagen?

om du tycker det e jobbigt med släp åt båda hållen så kan du ju alltid leta upp en mack/företag som låter dig hämta släpet på ett ställe o lämna den hemma igen kostar en tuss på elrond trailer.. jag körde min 30 mil i sånt släp o det funka visst e det segt men vafan är det ju värt för man vet att hojen kommer hem utan skador..om man inte e klantig dvs :)
 

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
pajala
Hoj
dakota
blir garanterat billigare för dig som privat person , att hyra släp eller skåp bil istället
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
herge skrev:
2073566 tack för tipsen jag satsar på en släpvagn med kåpor om jag inte lyckas få tag på en skåpbil (kostade 2000:- på statoil :4skrika ) . Får åka inom biltema och köpa 200kg spännband samt ta fram snickartalangerna :)



Västervik - Lund så det blir nog lite snett där ja men tack ändå! :)

:hihi
Ok ,,,,
annars gör som jag ,Brandskatta alla polare och få tag i en Pickis (ch S10) 2 stora och 2 små spännband , stora mellan styrkrona och ytterkant flak (spännöglor) spänn ner så att den fjädrar ner minst till halva slaglängden fixera fram och bak bakhjul mellan flak kanterna så att dom inte kan flyttas i sidled
Inget j-a stöd nere bara ... nu ere bara å gasa..

Lycka till
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Nu tror jag han har förstått.. Varje tips har väl skrivits kanske 3-4 ggr nu :3freak

Lycka till med transporten, hur du nu än må göra!
 

flyger

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
--
Hoj
--
Nu har jag läst hela tråden och tror att jag har klart för mig hur man ska få fast hojen på släpet.

Bygga träram för framhjulet samt spänna fast med fyra spännband. :va

Men har ni några smarta tips om hur man får upp hojen på släpkärran utan att behöva ta i för kung och fosterland och lyfta upp den? :3freak
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
det gick svinigt bra för jag fick tag på ett mc-släp för 90:-/dygn i malmö så nu står den här nere i garaget :tummenupp

man märkte med en gång att det är superviktigt att stabilisera styret med t.ex två spännband för då står den i princip av sig självt.

tack för tipsen btw
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
skövde_pöjk skrev:
2073439 sätter du två spännband i styrkronan och spänner ner framgaffeln så står den urstadigt.. säkra upp med ett par spännband i bak med så rör den sig inte en millimeter


Lycka till!

Precis så hämtade jag min hoj med en nissan primastar.
Den stod så stadigt att hela bilen skakade när jag kollade så den satt fast.
Fast jag körde bara 5 mil med min.

Lycka till :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fråga Jorpes... :rofl











(frakta en CBR 600 från Luleå till Stockholm i sin VW polo...)
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
flyger skrev:
2117078 Men har ni några smarta tips om hur man får upp hojen på släpkärran utan att behöva ta i för kung och fosterland och lyfta upp den? :3freak
Använda en ramp? Kan vara vad som helst, en lång planka eller en riktig ramp av lämpligt material.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top