Bästa sättet att ta det förbannade körkortet?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Haj

Har ni några tips på det bästa sättet att ta A-kortet?

Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?

Några intensivkurser (nästan vart som helst i landet) som är billiga, och man får kortet med nästan 100% garanti på 1-2 veckor?

Jag har ingen möjlighet att öva privat, och har inte kört nå MC-relaterat innan, har dock B kortet...

Det jag kommit fram till är att man ska plugga teorin själv under vintern, och göra teoriprovet nu under tidigvår, så att man kan börja köra på trafikskola så fort som möjligt.

Målet är att ha kortet redan i Maj/Juni, så intensivkurser kan ju va nåt...

Hur gjorde ni ?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ta det du redan har kommit fram till, spä ut det med att faktiskt köra en hel del hoj privat, hoppa intensivkursen och lär dig hur det går till, så slipper du sluta i ett träd.

No offence.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Villee skrev:
Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?
Intensivkurser som ger kortet på 1-2 veckor tror jag knappast existerar, för på två veckor hinner du inte lära dig tillräckligt för att klara dig i trafiken, oavsett om du kör 10 timmar per dag.

Se till att ta teorin i vinter, välj sedan en bra trafikskola och boka lektioner så att du kan börja köra så fort snön försvunnit, så bör du inte ha några problem att få kortet till maj.

Jag gick på Anitas Trafikskola i Västertorp, efter ett gäng lektioner där gick uppkörningen som en dans, där får man verkligen lära sig att köra hoj och Matte som håller i MC-utbildningen är antagligen uppväxt på en hoj :). Det tog mig 2 månader och 10 dagar från det att jag tog första lektionen tills dess jag kört upp och fått kortet.
 
Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
sgtpepper skrev:
Intensivkurser som ger kortet på 1-2 veckor tror jag knappast existerar, för på två veckor hinner du inte lära dig tillräckligt för att klara dig i trafiken, oavsett om du kör 10 timmar per dag.

Se till att ta teorin i vinter, välj sedan en bra trafikskola och boka lektioner så att du kan börja köra så fort snön försvunnit, så bör du inte ha några problem att få kortet till maj.

Jag gick på Anitas Trafikskola i Västertorp, efter ett gäng lektioner där gick uppkörningen som en dans, där får man verkligen lära sig att köra hoj och Matte som håller i MC-utbildningen är antagligen uppväxt på en hoj :). Det tog mig 2 månader och 10 dagar från det att jag tog första lektionen tills dess jag kört upp och fått kortet.

Öhhh, så du menar tidsmässigt att 105 dubbellektioner inte räcker för att få kortet? :7peta
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
BigKay skrev:
Öhhh, så du menar tidsmässigt att 105 dubbellektioner inte räcker för att få kortet? :7peta

Det handlar om att bearbeta den informationen du har fått också.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Med en sån intensivkurs borde du klara kortet. Man blir ju varm i kläderna så att säga när man kör så mycket på en gång. Jag själv tog bara 8 lektioner och körde inget privat, det ända jag kört innan var moppe och cross nån gång ca 6 -7 år innan kortet togs.
Jag hade precis som du b-kort innan och stor trafikvana, det räcker långt! Sen har man ju olika lätt för saker å ting. Det gäller att verkligen gå in för det bara.

Teorin fixade man genom datorlektioner och en titt i teoriboken, tog väl teorin på två månader och sedan övningskörning två månader ca.

Lycka till :squid

// fogerty
 
Last edited:

HanneZ

Guest
hej!

Att du har b-kortet är en väldig hjälp, jag spenderade knappt en lektion på landsväg, bra lära sig position och så. Resten fick ja lägga på teknikbanan, o då hade ja knappt nån hoj o köra på hemma(rd350 som gick på en cylinder) hehe.

Lycka till!
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Bara att masa sitt arsle ner till körskolan och börja, Eftersom du har B-kort så kommer du ju naturligtvis ha en fördel i trafik. Min kompis tog sitt A1 kort på 2 veckor, var JÄVLIGT snabbt gjort!!Men han hade as tur när det gällde tider fick dom hur lätt som helst. Sen har han läs huvud så han lärde sig det väldigt fort :eek: och nu går han transportlinje och ska bli Lastbils chaffis. Och genom skolan boka han tider för samtliga A(begränsad),B och lastbils kort på samma dag..Och så klara han alla också!Så det blev en rejäl ökning på hans rosa söta lapp :tuttar

Så du vet...YOU CAN DO IT!!!!! :banana
 
Last edited:

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Tack för tipsen

Jag tänkte att det vore ett bra sätt att ta själva kortet på intensivkurs, som erbjuds lite här och var i Sverige... sen att man väl har kortet behöver inte betyda att man slutar lära sig och bearbeta informationen man lärt sig på kursen.

Det enda som e jobbigt att jag inte kan köra något hemma privat, och det blir jääkla dyrt med mängdträningen när de billigaste skolan tar 600kr/timme. Suck.
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
sgtpepper skrev:
Intensivkurser som ger kortet på 1-2 veckor tror jag knappast existerar, för på två veckor hinner du inte lära dig tillräckligt för att klara dig i trafiken, oavsett om du kör 10 timmar per dag.

Se till att ta teorin i vinter, välj sedan en bra trafikskola och boka lektioner så att du kan börja köra så fort snön försvunnit, så bör du inte ha några problem att få kortet till maj.

Jag gick på Anitas Trafikskola i Västertorp, efter ett gäng lektioner där gick uppkörningen som en dans, där får man verkligen lära sig att köra hoj och Matte som håller i MC-utbildningen är antagligen uppväxt på en hoj :). Det tog mig 2 månader och 10 dagar från det att jag tog första lektionen tills dess jag kört upp och fått kortet.

Matte är kung!
Dessutom fick jag låna ett par MC stövlar av honom efter jag fått körkortet, tills jag köpt ett par egena :bow
Och ja Matte ÄR uppväxt på en hoj, har kört mycket bana mm.. har fått en pokal av Jimmy Lindström som det står världens bästa Mc lärare på :bow
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Hjälper det mkt att man har bra trafikvana?

Har kört 770 mil iår, hjälper det mkt? Borde göra det

Har kört lagligt och gjort som man ska och blinkar rätt osv, tittar på cykelbanor vid högersväng osv osv...

har ju tagit förarbeviset, gick samma kurs som dom för bil till teorin... så lite kkommer man ihåg, plus att min syrra har tagit körkort nyss...

Så jag har väll hyffsad trafikvana och kan teorin ganska bra, ska börja på teorikurs sen i början av 04...

Vad tro ni jag behöver öva mest på?? Garagevändning o manöverbana osv? har ju kört crossmodell, nu blir det sport... Synd att jag inte får köra nu bara... :mad:
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Villee skrev:
Haj

Har ni några tips på det bästa sättet att ta A-kortet?

Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?

Några intensivkurser (nästan vart som helst i landet) som är billiga, och man får kortet med nästan 100% garanti på 1-2 veckor?

Jag har ingen möjlighet att öva privat, och har inte kört nå MC-relaterat innan, har dock B kortet...

Det jag kommit fram till är att man ska plugga teorin själv under vintern, och göra teoriprovet nu under tidigvår, så att man kan börja köra på trafikskola så fort som möjligt.

Målet är att ha kortet redan i Maj/Juni, så intensivkurser kan ju va nåt...

Hur gjorde ni ?


om du vill ha en lätt uppkörning beställ tid i en LITEN ort, tex här i ljusdal lr. sveg (finns 1 korsning) :crash
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Mitt kort blev ungefär dubbelt så dyrt
som jag räknade med. Tack var vvs sjuka
perfektionskrav :mad: Men lyckades till slut!
Tipps till landsvägskörningen är att köra rätt
snabbt, då är det lättare att få en bra linje
i kurvorna! Säkerhetstänkade går inte alltid
först hos vv :confused:
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
När man skriver teori provet, tror ni uteslutningsmetoden hjälper mycket, jag har pluggat en del, farsan har läert mig lite, har tagit Eu moped körkort (nee okej då var itne så svvårt men jag lärde mig en del, eftersom jag pluggade på för att jag trodde att det skulle vara jätte svårt)
Så vad tror ni uteslutningsmetoden bra?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag skrev teroin och beställde sedan tid för uppkörning utan att ha suttit på en hoj. Köpte min första hoj (nej , det var inte en R1:a) 10 dagar innan uppkörningen. Mycket moppevana + 3 lektioner (på egen hoj) + mycket övning på en parkering = kk.

Mitt råd: Köp egen hoj och träna och kör upp på.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Dez skrev:
Jag skrev teroin och beställde sedan tid för uppkörning utan att ha suttit på en hoj. Köpte min första hoj (nej , det var inte en R1:a) 10 dagar innan uppkörningen. Mycket moppevana + 3 lektioner (på egen hoj) + mycket övning på en parkering = kk.

Mitt råd: Köp egen hoj och träna och kör upp på.


Jaa, det vore väl något, men jag har ingen privat handledare.. i bästa fall kan jag köpa hoj, ta några lektioner så jag kan köra en sträcka på 300m i vanlig trafik (har ju B-kort så lär inte döda nån på den sträckan) och sen köra utan handledare på närmaste tomma parkering. På så sätt kan jag väl träna manövrering något så olagligt men, billigt och bra.. vad tycks?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top