Bästa sättet att ta det förbannade körkortet?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Villee skrev:
Haj

Har ni några tips på det bästa sättet att ta A-kortet?

Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?

Några intensivkurser (nästan vart som helst i landet) som är billiga, och man får kortet med nästan 100% garanti på 1-2 veckor?

Jag har ingen möjlighet att öva privat, och har inte kört nå MC-relaterat innan, har dock B kortet...

Det jag kommit fram till är att man ska plugga teorin själv under vintern, och göra teoriprovet nu under tidigvår, så att man kan börja köra på trafikskola så fort som möjligt.

Målet är att ha kortet redan i Maj/Juni, så intensivkurser kan ju va nåt...

Hur gjorde ni ?

Robert´s trafikskola i Piteå, en viss R1 Uffe jobbar ju där...... :rofl :rofl :hej

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Skriv teorin i vinter så du blir av med den.

Sen åker du och tar intensivkurs hos en körskola på någon mindre ort, oftast skönare mentalitet, inte lika stressigt etc. Tänk på att boka i tid då platserna snabbt fylls upp. Själv körde jag hos Malungs Trafikskola. 3½ dagar totalt och sen uppkörning.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
R1 Uffe skrev:
Robert´s trafikskola i Piteå, en viss R1 Uffe jobbar ju där...... :rofl :rofl :hej

Hehe javisst

Om ni sänker priset så att det är värt en flygbiljett dit (några tusenlappar max med standby), och ni garanterar att ja får kortet innan .. säg maj ;P Billigt boende får ni också ordna.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Villee skrev:
Hehe javisst

Om ni sänker priset så att det är värt en flygbiljett dit (några tusenlappar max med standby), och ni garanterar att ja får kortet innan .. säg maj ;P Billigt boende får ni också ordna.

Nordicairlink flyger Sthlm - Luleå tur & retur för 480 Kr (www.nordicairlink.se)
Annars om du har åldern inne så kan du ju flyglifta för ca: 300 kr enkelresa

Nordicairlink tror jag inte har nå flygtider för Maj månad än ute, men hål ögonen öppna så .........

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Gör som jag! Se till att göra lumpen på ett ställe där någon driftig rackare ser till att man får möjlighet att ta kortet!
Onsdag - Var på begravning o visste inget om något mc-kort
Torsdag kl 19.00 - Hade körkort

Gjorde teorin utan att hinna läsa något alls, fick 32 rätt o klarade mig.
Lite slalom o en garagesväng på en hyrd cykel, hur svårt kan det vara!?
Uppkörning, Karlsborg till Skövde på landsväg.
Klart!!!!

Glömde jag säga att det var gratis...!? :FU

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
oscar skrev:
Gör som jag! Se till att göra lumpen på ett ställe där någon driftig rackare ser till att man får möjlighet att ta kortet!

Klart!!!!

Hoppas du inte kör i sthlms län....

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Darre skrev:
Hoppas du inte kör i sthlms län....

Hur svårt kan det vara!? Har man haft B-kort i 7år, A-kort i 4 år o man inte klarar sig i fjollträsk så ska man f-n stanna hemma! Så jävla svårt är det inte som ni tror!!!

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
oscar skrev:
Hur svårt kan det vara!? Har man haft B-kort i 7år, A-kort i 4 år o man inte klarar sig i fjollträsk så ska man f-n stanna hemma! Så jävla svårt är det inte som ni tror!!!

Sorry! Såg inte att du inte har riktigt kk!! :FU

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
En bra och seriös trafikskola är Tule i Sundbyberg, ta några grundläggande lektioner där och skaffa dig en egen hoj och sen en polare som du kan övningsköra privat med nån månad i vår.
Teoriprovet är skitlätt bara man övar, sen handlar det om logiskt tänkande!

/"Tanten som både klarade teorin på första försöket och uppkörningen!!"
...trots att hon inte har B-körkort.... :squid

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Villee skrev:
Haj

Har ni några tips på det bästa sättet att ta A-kortet?

Några trafikskolor ni rekommenderar ( i sthlms området) som är billiga och bra?

Några intensivkurser (nästan vart som helst i landet) som är billiga, och man får kortet med nästan 100% garanti på 1-2 veckor?

Jag har ingen möjlighet att öva privat, och har inte kört nå MC-relaterat innan, har dock B kortet...

Det jag kommit fram till är att man ska plugga teorin själv under vintern, och göra teoriprovet nu under tidigvår, så att man kan börja köra på trafikskola så fort som möjligt.

Målet är att ha kortet redan i Maj/Juni, så intensivkurser kan ju va nåt...

Hur gjorde ni ?

Beställ en CDROM på körkort.nu, plugga frågorna, skriv det ganska lätta provet i vinter, boka en utav de första uppkörningstiderna, köp en rasslig gammelhoj för 15.000,- övningskör utan skylt med någon från sporthoj.se. Det är faktiskt lika roligt att övningsköra som att köra "på riktigt" Varför inte? det är ju precis samma sak. Se uppkörningarna som lektioner á 800,- styck, boka ny tid direkt du sumpat första uppkörningen. Klara nästa uppkörning, sälj rasselhojen för 18.000,- för nu är det vår och priserna stiger.

KLART. :hej

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Varför köra upp i flollträsk, där är ju trafikkaos?

Kan lova att du tar kortet till mindre än halva priset i en mindre stad. Fler och fler verkar också välja det alternativet. När jag bodde i Säffle kom hela busslaster med folk från Göteborg för att gå på intensivkursen, de flesta av dom fixade ju lappen på två veckor till en relativt billig penning.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ja, då krävs bara rabatten

R1 Uffe skrev:
Nordicairlink flyger Sthlm - Luleå tur & retur för 480 Kr (www.nordicairlink.se)
Annars om du har åldern inne så kan du ju flyglifta för ca: 300 kr enkelresa

Nordicairlink tror jag inte har nå flygtider för Maj månad än ute, men hål ögonen öppna så .........

Heh, aa, även om det här med flyget går säkert under 600kr, så krävs det något som gör att jag väljer er hellre än något i säg, sthlm :eek: Vad har ni för priser för intensivpaket, hur många lektioner, hur långa lektioner ?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Maybe maybe..

oscar skrev:

Klart!!!!

Mm!! Har tänkt på det, men verkar som att det inte finns någonstans där man med säkerhet kan få kortet... möjligtvis MC-ordonansen, men de kräver oftast att man faktiskt har A-kortet när man söker dit, och jag vill inte vänta ett år till på kortet, och spendera det året i nå träsk.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Något åt det hållet..

bikerwoman skrev:
En bra och seriös trafikskola är Tule i Sundbyberg, ta några grundläggande lektioner där och skaffa dig en egen hoj och sen en polare som du kan övningsköra privat med nån månad i vår.

Joo, jag kollade på Tules hemsa, och det verkar ju bra.. egen hoj kan jag väl skaffa också, men jag har inga polare som jag kan övningsköra med privat ! Stället du upp ? ;P

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
jaa, det finns fortf. litet problem

Chronic skrev:
Beställ en CDROM på körkort.nu, plugga frågorna, skriv det ganska lätta provet i vinter, boka en utav de första uppkörningstiderna, köp en rasslig gammelhoj för 15.000,- övningskör utan skylt med någon från sporthoj.se. Det är faktiskt lika roligt att övningsköra som att köra "på riktigt" Varför inte? det är ju precis samma sak. Se uppkörningarna som lektioner á 800,- styck, boka ny tid direkt du sumpat första uppkörningen. Klara nästa uppkörning, sälj rasselhojen för 18.000,- för nu är det vår och priserna stiger.

KLART. :hej

Det där med teorin fixar jag lätt i vinter utan hjälp...

En hoj kanske jag också kan få tag på, men stället du upp som personen jag ska övningsköra utan skylt med från spothoj :p

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Jo, kanske det

berggren_martin skrev:
Varför köra upp i flollträsk, där är ju trafikkaos?

Kan lova att du tar kortet till mindre än halva priset i en mindre stad. Fler och fler verkar också välja det alternativet. När jag bodde i Säffle kom hela busslaster med folk från Göteborg för att gå på intensivkursen, de flesta av dom fixade ju lappen på två veckor till en relativt billig penning.

Men vad finns det för körskolor i säffle då ?

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jag tog teorin själv och därefter körde jag hos Matte på Anitas. Kan bara hålla med de som hyllat honom tidigare. Jag hade väldigt lite erfarenhet av tvåhjuliga fordon (en Vespa i ett par månader, ingen moppe när jag var i tonåren) och behövde sju lektioner plus landsvägskörningen för att klara uppkörningen. Rekommenderas.

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
bikerwoman skrev:

Sundbyberg i Stockholm?
Har tel dit?
Kan man verkligen skriva teorin hos dom, gör man inte det hos nåt vägverket kontor?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Villee skrev:
Det där med teorin fixar jag lätt i vinter utan hjälp...

En hoj kanske jag också kan få tag på, men stället du upp som personen jag ska övningsköra utan skylt med från spothoj :p

Sorry, länsstyrelsen godkänner inte mig som handledare under min och mina efterföljares livstid. Men med tanke på moraltanterna som vaknar så fort ngn vill göra det lätt för sig så finns det säkert många med gedigen utbildning i ryggen och prickfritt körkortsinnehav, mao fråga seriöst om några ställer upp mot bensinersättning att bli din handledare, sen är det bara att haka på, lycka till.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...