Bästa skidglasögonen

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Vilka skidglasögon är "bäst"?
Idag kör jag med någon Cebe modell med gult kontrastglas samt någon Smith med typ irridiumglas i, dvs inga snordyra saker utan i mellanprisläge.
Båda är ok men jag älskar ingen av dem :kär

Men vad skall man ha istället?

Har testat Oakley men kan ärligt säga att jag inte riktigt förstår hypen, visst lite klarare men ingen jätteskillnad tyckte jag.

Någon som har Dragon, är de något att ha eller är de ett PR-trick?

Eller har jag helt enkelt köpt för billigt, (500-800 kr) och att dyrare valfria Cebe, Smith, Salomon, whatever funkar mycket bättre?

Inbyggd display med höjdmätare, GPS och annan skit behöver jag inte.

Kom med era kommentarer och erfarenheter.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skidglasögon är ju ytterligare ett bra exempel på katpitalförstöring i "modemedvetenhetens" a.k.a trendängslighetens tecken.

Bäst är de skidglasögon med rätt linser för rätt väder som sitter bra på din skalle/hjälm.
Så länge det är optiskt korrekt dubbelglas med rätt färg/toning för aktuellt väder så är det ju inte så noga om varenda redbull-sponsrad åkare med neonfärgade hörlurar har sådana googles eller inte..

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Skidglasögon är ju ytterligare ett bra exempel på katpitalförstöring i "modemedvetenhetens" a.k.a trendängslighetens tecken.

Bäst är de skidglasögon med rätt linser för rätt väder som sitter bra på din skalle/hjälm.
Så länge det är optiskt korrekt dubbelglas med rätt färg/toning för aktuellt väder så är det ju inte så noga om varenda redbull-sponsrad åkare med neonfärgade hörlurar har sådana googles eller inte..

Tyst med dig nu för helvete, jag försöker ju motivera mig själv till lite kapitalförstöring :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har erfarenhet av Oakley sedan tio år och några andra jämte dessa under vissa perioder.

Köp ett par bra glasögon med utbytbara linser i prisklassen 1200-1800, sedan har ju goggles under hela din karriär. Skit i tekniska finesser och prioritera hur de passar dig och din hjälm och hur ventilationen fungerar på riktigt.

Billiga glasögon pajar, deras linser är sämre och de sitter inte lika bra. Buy quality, cry once.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tyst med dig nu för helvete, jag försöker ju motivera mig själv till lite kapitalförstöring :D

Jag blev mest arg för att du fick mig att inse att jag behöver byta ut två av mina par...

Bl.a. kommer jag behöva byta ut mina 17 år gamla Oakley med ljusgula linser som varit en ständig följeslagare i backen under alla dagar med flatljus... Får nästan ha en liten ceremoni när de byts ut.

Köp kvalité men betala inte ockerpriser för att plocka trend-poäng hos kidsen.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag har erfarenhet av Oakley sedan tio år och några andra jämte dessa under vissa perioder.

Köp ett par bra glasögon med utbytbara linser i prisklassen 1200-1800, sedan har ju goggles under hela din karriär. Skit i tekniska finesser och prioritera hur de passar dig och din hjälm och hur ventilationen fungerar på riktigt.

Billiga glasögon pajar, deras linser är sämre och de sitter inte lika bra. Buy quality, cry once.

Så mina har varit för billiga är din slutsats?

De jag har har ju utbytbara linser men ingen av dem tycker jag att det är enkelt att göra det på, därav 2 olika beroende på väder, går det att lösa på ett bra sätt?
Måttligt impad av Oakley bytessystem, däremot har de ju en satans massa olika linser.

Jag blev mest arg för att du fick mig att inse att jag behöver byta ut två av mina par...

Alltid till din tjänst :D

Fråga till er båda då.

Några exempel på goggles med bra ventilation, får ju testas med hjälmen inser jag ju, men något som funkat för er?

Vilka linser är ett måste?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Beroende på var du åker:

Ljusgula linser för flatljushelvetet (tex i Riksgränsen) och kvällsåkning i konstljus.
Mörkare sollinser (typ Iridium) för ljusa fina dagar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vilka linser är ett måste?

Jag är dåligt uppdaterad på modeller.

Däremot skulle jag säga att mina ljusgula varit de mest oumbärliga.. När det är dåliga ljusförhållanden blandat med snöfall är ett par ljusgula linser perfekta. Ju mindre ljus de stjäl desto bättre.
Sen är det alltid bra med ett par mörka linser för skarpt solsken, snöblindhet är trist.Men i sol kan man i nödfall åka med solglasögon, däremot är det rätt hopplöst att åka i dåliga ljusförhållanden med väldigt mörka linser.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Beroende på var du åker:

Ljusgula linser för flatljushelvetet (tex i Riksgränsen) och kvällsåkning i konstljus.
Mörkare sollinser (typ Iridium) för ljusa fina dagar.

Jo det är ju det jag har idag men det finns ju en uppsjö av både gula och irridium linser, de gula jag har idag är mycket sämre än de jag blev av med innan jag köpte dessa trots att de ser likadana ut.

Vill gärna ha konkreta exempel på vad folk har testat i verkligheten.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Kika på Bliz sortiment. De har goa brillor som kostar under tusenlappen med råge.

Riktigt bra :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köp Oakley från utlandet. Skönaste brillorna och bra kvalitet. Jag har ett gäng Cebes och några andra modeller men endast ett par Oakley och de är klart bäst. Dock klart glas vilket inte duger till annat kvällsåkning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alltid kört Smith.
Gula/klart i mörker, dis dåligt ljus.
Iridium i sol.
För mig har de alltid immat minst.
Köpte precis 509'or för i år då de passade bättre i hjälmen.
Jag kör dock skoter inte skidor. :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag köpte två Everest-brillor för 99 kr på en Stadium-rea. Dom funkar bra. :fakta

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag rekomenderar Dragon, har nog 6 st nu som jag rullar runt på beroende på väder och aktivitet. Några för bräda och några för skoter. Orkar inte byta glas så därför jag har några extra.

Finns ju många olika modeller att välja mellan men ett tips är att dom du har hjälm så se till att det finns silicon på insidan bandet så dom sitter kvar.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag rekomenderar Dragon, har nog 6 st nu som jag rullar runt på beroende på väder och aktivitet. Några för bräda och några för skoter. Orkar inte byta glas så därför jag har några extra.

Finns ju många olika modeller att välja mellan men ett tips är att dom du har hjälm så se till att det finns silicon på insidan bandet så dom sitter kvar.

Vad är fördelarna med Dragon enligt dig?
Vet du hur de är jämfört med Oakley?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör Poc bara haft billiga innan så inget direkt att jämföra med i skidväg.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Vad är fördelarna med Dragon enligt dig?
Vet du hur de är jämfört med Oakley?

Om man jämför Oakley och Dragon så är skillnaderna väldigt små tycker jag. Båda är av bra kvalité så det är väl egentligen en smaksak vilka man föredrar. Har säkert haft ca 10st Oakley under åren men just nu är jag mer inne på Dragon, kanske för att jag känner distributören i sverige. :)
Så därför rekomenderar jag dom!

Även om du inte har så många åkdagar per år så skulle jag rekomendera att lägga lite extra på ett bra märke, just för att kvalitén skiljer väldigt mycket!

Använder du hjälm?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Även jag kör på ett exemplar av Dragon (APX) samt mina två polare som också älskar att åka snowboard och skidor. Alla väldigt nöjda med dem.

Känner inget större behov av att rekommendera just Dragon, men att investera i ett par riktigt bra skidglasögon och kanske 1-2 extra linser är verkligen värt det. Inte nödvändigtvis för att de ökar glädjen av att åka bräda eller skidor, men för att ett par dåliga skidglasögon verkligen kan förstöra upplevelsen!

Rekommendera Jon Olsson's Yniq skidglasögon för mellan 2000 och 3500 kr!? Inte en chans! De är ju knappast magiska och kan skita fram pudersnö åt en, men brillor runt 1000-1500 skulle jag säga vara en överenskommen deal, finns säkerligen några vettigt på 500-1000 med, men då börjar man närma sig risken att ha lagt just 500-1000 kr på ett par som strular eller inte håller och så är det bortkastade pengar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Ja, de skulle ju matcha din hjälm..
Predator-motorbike-Helmet.jpg

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo