Bästa slipon??

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
slangarn skrev:
2640503 Räcker oftast att titta inne i ett grenrör för att avgöra kvalitet, finns inte så många system som kan mäta sig med Akra Evo grenrör när det gäller svetsfogar som oftast har svamp på innsidan.

System som faller mig i smaken Akrapovic, Yoshimura (Japanbyggda förståss), Moriwaki, Arata, Sato

De du nämner där gör bra grenrör, inget snack. Arrow och Termignoni klassar jag dock som snäppet bättre, både vad gäller svetsar och rördragning.

Nu handlade dock om slip/bolt-on dvs ljuddämpare. Har monterat, packat om och kortat både Akra och jap-Yoshi (m.fl) och är inte längre lika imponerad, om ens alls.
Som exempel har många dyra märken bara en enkel glasfibermatta som dämpar, direkt fula punktsvetsar på innerrören etc medans vissa "billiga" märken har en betydligt mer genomtänkt konstruktion.

Moderatormode: Räcker inte att säga att något är "bäst" bara för att man tycker de låter ballt eller att prislappen är hög. Se regler för Teknikforumet överst på sidan. Keep it serious.

Last edited:

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
majtii skrev:
2640554 De du nämner där gör bra grenrör, inget snack. Arrow och Termignoni klassar jag dock som snäppet bättre, både vad gäller svetsar och rördragning.

Nu handlade dock om slip/bolt-on dvs ljuddämpare. Har monterat, packat om och kortat både Akra och jap-Yoshi (m.fl) och är inte längre lika imponerad, om ens alls.
Som exempel har många dyra märken bara en enkel glasfibermatta som dämpar, direkt fula punktsvetsar på innerrören etc medans vissa "billiga" märken har en betydligt mer genomtänkt konstruktion.

Moderatormode: Räcker inte att säga att något är "bäst" bara för att man tycker de låter ballt eller att prislappen är hög. Se regler för Teknikforumet överst på sidan. Keep it serious.

Kan inte säga hur pass bra Termignoni är nuförtiden då jag endast haft ett på en ZXRR 750, såg relativt välbyggt ut med den tidens mått.
Däremot har jag jämfört Arrow och Akrapovic helsystem på en GSXR 750 01a , du påstod att Arrow hade bättre rördragning visst hade du rätt rätt till en liten del då Arrow var något starkare på låg medan Akrat var överlägset på mellan och hög tror det toppade ca 5hp mer på topp i bänken.

Du nämner stoppningen som du anser bristfällig på vissa dyra system, oftast görs stoppningen för att dämpa ljudet effektivt vilket flertalet tillverkare klarar bra däribland Akra och Bos däremot anser jag förövrigt att Bos systemet är skräp jämfört med Akra.

Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
RoLLER skrev:
2640515 ... men dom Yoshi man har lyssnat på...
Är jag fler nu lr:va

Men du har iaf fattat att du ska LYSSNA på mig...:rolleyes: :D :D :D

BTW: Japp Yoshisystemen är übergrymma...:tummenupp (jag är INTE partisk:rolleyes: )

.../Yoshi

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Akrapovic eller Termignoni.

Vill du ha marknadens största innerdiameter på dämparen, köp ER titan (60mm)

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
slangarn skrev:
2640719 ...Du nämner stoppningen som du anser bristfällig på vissa dyra system, ...

Bristfällig är fel ord, billig snarare. Stoppningen fungerar men speglar definitivt inte det dubbla priset på dämparen.

Tråden handlar fortfarande om slip-on, inte helsystem/grenrör.

Jösse skrev:
2640766 Akrapovic eller Termignoni.

Vill du ha marknadens största innerdiameter på dämparen, köp ER titan (60mm)

För att tråden inte ska spåra ur vill jag att inläggen ska hålla sakliga argument.
Inlägget ovan håller inte. Se reglerna för Teknikforumet.
Inlägg kommer tas bort om de de inte är relevanta. / mod.

Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Kolla efter beg på mc skrot..Då kan du köpa ett bättre märke till ett bra pris..Vill du ha ett riktigt skitblås ..Då ska du köpa HINDLE..
För det är skit...:D

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Jerry#1 skrev:
2640819 Kolla efter beg på mc skrot..Då kan du köpa ett bättre märke till ett bra pris..Vill du ha ett riktigt skitblås ..Då ska du köpa HINDLE..
För det är skit...:D

Kan också intyga av egen erfarenhet att hindle är värdens skit oavsett helsystem eller so.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring