Bästa sporthojar som håller länge

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du menar givetvis meter och inget annat..?

OnTopic:
Finns det någon hoj med serviceintervall på 2000 mil?

Jag skulle utan att tveka köra en Guldvinge eller BMW K100/1100/1200 och liknande hojar 2000 mil mellan service. Men inte om jag kör 200 mil per år.

Kör jag 4000 mil per år så är det en annan femma.

En Sporthoj (vad det nu är) slits knappast om man ligger i 90-120 på landsvägen och matar mil. Mer troligt att DU behöver service långt innan 1000 mil…

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Du menar givetvis meter och inget annat..?

OnTopic:
Finns det någon hoj med serviceintervall på 2000 mil?

Jag hade i vart fall inte kört den så mycket som 500 mil i vart fall - det kan vi vara överens om.

Dålig koll på serviceintervaller på moderna hojar. CRF 1000 hade 1200 mil.
Alltså gjorde jag mina mellanoljebyte på 600 mil isf 500 mil som innan.

Onödigt på en vattenkyld hoj?
Troligen, ja - men det sitter änna i muskelminnet.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Man byter väl olja regelbundet, oavsett typ av hoj. Är dessutom skitlätt att göra det själv på en hoj

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Om inte bloat-reklamen försvinner från sporthoj.com så blir detta mitt sista inlägg. Går ju fan inte surfa skiten längre.

leo_hp

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2023
Hoj
2020 cbr1000rr
Alltså jag menar att det inte är ”äkta” trådstarter, skapade av en människa.

Förutom reklamen så är det numera också botar som startar autistiska trådar? Suck, och det som var ganska kackigt innan ändå..
Fattar inte varför folk tror att tråden inte startades av en människa! Vad e det för fel på skiten??? Är det texten som gör att du tror att det e en bot som skrev den? Utveckla gärna!!!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fattar inte varför folk tror att tråden inte startades av en människa! Vad e det för fel på skiten??? Är det texten som gör att du tror att det e en bot som skrev den? Utveckla gärna!!!
Troligen pga att dom flesta människor vet att man servar hojar ganska tätt då dom flesta av motorerna har gemensam olja till både växellåda o motor.

Det innebär den skillnaden från en ex bil att det cirkulerar mera metall particklar i motorns system på en hoj än i en bil motor.

Detta är en av anledningarna till tätare service, sedan är det lättare mer extremt designade delar i en högvarvig kompakt designad mc motor på få cc än i en lågvarvig bilmotor.

Visst kan man ta ex VW, s 1,3L på 240 hp som bevis på höga effektutag o lite cc. Men en bil motor varvar sällan över 6500-7000 rpm, dom har oftast överladd med turbo eller kompressor. Då kan man ha tyngre konstruktioner av gjutna material.

I en 1000-1400 cc mc motor som andas normalt då behöver man upp i höga rpm för samma liter utag o då måste man helt plötsligt ha smidda saker som väger mindre pga den rörliga energin/krafter som vill slita sönder sig själva när dom roterar med högt rpm, det vet dom flesta människor som är intresserade av teknik.

Så bara en otroligt ointresserad person eller en autogenererad text från en dator skulle ställa en sådan fråga.

Svar på din fråga?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nja, dom sista R1’orna jag hade (06,12 och 15) hade alla 1000 mil på olja och filter, 2000 mil på tändstift och 4000 mil på ventilspel.

Inte för att jag (eller någon annan jag känner) körde 1000 mil på samma olja…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, dom sista R1’orna jag hade (06,12 och 15) hade alla 1000 mil på olja och filter, 2000 mil på tändstift och 4000 mil på ventilspel.

Inte för att jag (eller någon annan jag känner) körde 1000 mil på samma olja…

Kul detalj är att det är samma intervall på snöskotrarna… vilket säger en del i den världen. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA