Bästa Supermotard för både Gata/Skog!

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
Hejsan.

Har nu sålt Sporthojen och är sugen på supermoto.
Har liksom funderat och kollat runt lite och jag har kommit fram till =
yamaha Xt660, Ktm 625,640,690
Har även kollat på wr 450.

Men det största problemet är att jag är inte sugen på att byta olja var 7/tim.
vill liksom pendla med den också.


Vad kan ni rekomendera? Honda/kawasaki har väll inget sådant?

// Weberg
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Vill du ha långa serviceintervaller så röstar jag på 690:n av de du nämner. 450 har täta intervaller och inget du vill pendla med.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Det låter som du kommer köra mer gata och då är 690n vettigare, däremot att köra Enduro med den nja, en som är vettig för skogsåkning väljer du bort när du säger att du inte vill serva ofta.
 

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
Men vad har 625,640,660 för service intervaller!

Har som sagt haft 500mils intervaller på sporthojen!
Är ny på motard sidan.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
välj 625 -05 eller nyare, har elstart, lättare än 640, 500 mils serviceintervall
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
fast att vänta 500 mil innan man byter olja på en sån skulle inte jag göra iaf..
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
vilken ska jag välja? årsmodell? miltal?

något mer man bör veta vid köp?

Har du råd så köp nya LC4:an alltså 690. Bättre motor, mindre vibrationer och bättre chassi.
Vissa säger 690SMC men jag har en 690SMR och känner inte av att den skulle vara slöare. Den har kortare fjädringsväg än SMC.

Kan väl tillägga att jag har helsystem och öppet luftfilter på min..:hihi
 

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Garaget!
Hoj
Ktm 660 SMC
Ringde och pratade själv med Ktm i dag och dom rekommenderade Ktm 640 och dom hade service intervall på 500mil.
Eller ska man köra på en 625? eller 690? vad handlar det om för vikt tex?
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Om du inte känner för att byta olja var sjunde timme så kan du
skaffa dig en Husaberg, då får du byta var femte timme istället :tummenupp
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Ringde och pratade själv med Ktm i dag och dom rekommenderade Ktm 640 och dom hade service intervall på 500mil.
Eller ska man köra på en 625? eller 690? vad handlar det om för vikt tex?
640 har större tank och sämre "snällare" förgasare därav rekommendationen från KTM. Köper du en 625 SXC från 04:a så har du 500mils intervall, men som jag skrev i föregående inlägg.. byt tidigare.
625/660 från 05 har oxå 500 milsintervall. Men SMC har sämre fjädring för skog.
Satsa på en 690 enduro med motardkit om du har stålarna.

ALLT beror på vad huvudsyftet med hojen är; SKOG eller GATA?!
 

bulldog78

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2010
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda Fmx650 -05, Suzuki Rmx450z -10
Tråkigt men sant trodde inte på det själv innan jag körde dn men Suzuki drz är det bästa alternativet om man vill kunna göra allt utan att serva varje vecka. Alla andra nämnda modeller är mindre driftsäkra. Enligt mig går det att få ut bra med kusar utan att lägga allt för mycke pengar har bytt fugge och kammar och drar jämnt med en Ktm 300 på isen.
 

manneman

Guest
Det där med att inte kunna sprätta i skogen med en Supermoto har jag fått höra till leda och det är inget du ska lyssna på. de som säger det har säkert lagt massor med tid på en cross eller enduro i skogen men förmodligen aldrig på en motard...

Själv kör jag en XT 660 X SM eller vad den nu blivit?
17" fram och det funkar hur bra som helst så länge det inte blir för löst.

Polaren har en 690 SMC och det är rejäl skillnad i pulver men XTn har 1000 mil eller varje kalenderår i serviceintervall gällande 5 år ifrån nyköp och har en bombsäker motor som byggs i Italien av Motominarelli, resten av hojen byggs av MBK i Frankrike så Yamaha...jo namnet och ägandeskapet.
Pulver i XTn?
Nja det kan jag inte påstå men det är enkelt att klämma ur mer ur den och det finns massor med trim mycket tack vare att den delar motor med världens populäraste fyrhjuling Yamaha Raptor.

Första och sista gången jag provkörde en 690 SMC fick jag ont i arslet efter en kvart på den där 2 tum fyran KTM kallar sadel, XTn har jag lagt 1780 mil på sedan jag köpte den ny 26 mars förra året, det kan vara jag men en hoj måste vara bekväm att åka länge på, sprätter du grus så spelar det ingen roll då man står mest men det är inte alla landsvägar som har en böj var 100e meter!

Jag borgar för XT, pålitligast, driftsäkrast och billig i delar och service. Yamaha hämtar dig var som helst i hela Europa om den pajjar, tecknar du tilläggsförsäkring hos Falck hämtas du om du får soppatorsk! Gratis!

Mitt gjutjärn!

DSC_0282.JPG
 

ACME

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2012
Ort
Sumpan
Hoj
XT660X 2011
manneman: Vad är det för däck du har på din XT? Får dom plats utan att rycka den nedre skärmen fram och hur tycker du att dom funkar som allrounddäck?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
visst är xt`n kul och bra men för riktig skogskörning är den för lågt och tungt.
jag har körd med min på en hel del endurospår och att köra tajta passager är bökigt.
original avgassystem rök på första enduroslinga när jag träffade en liten sten, sen fick jag en del bulor och det hände inte sällan att växelpinnen ta i och men "automatiskt-växlar" på grund av det.
sen är ju gaffeln och bakdämparen i samma kvalitet som på en enfield typ och kör man lite aktivt lär man bli rätt missnöjd

en del av sakerna går att fixa till - 2-1 system för vikt och markfrigång, hasplåt, annan växelpinne som åtminstone fälla in sig osv.

kör man huvudsakligen långa etapper, mkt rakare sträckor, grusbus och sånt är en xt underbar men ska det vara lek och skoj bör man satsa på en 690 om man nu inte vill bygger om "hela" xt´n så den bli kul.
 

manneman

Guest
manneman: Vad är det för däck du har på din XT? Får dom plats utan att rycka den nedre skärmen fram och hur tycker du att dom funkar som allrounddäck?

Nope man måste tyvärr rycka nedre skärmen och t o m brutalt såga av tapparna den sitter på. Dock flexar gaffeln inte jättemycket efter ingreppet som tur är. Ovanstående skribent (Fuchs) sände mig dock en ny stabilisator som jag ska passa in vid tillfälle.

Däcken funkar hur bra som helst till det de är tänkta för vilket är 50/50 underlag, inte helt optimala på grus eller asfalt men en förbaskat bra kompromiss. 4.60 - 17 fram & 150/70 - 17 bak, Heidenau K60. Finns på www.dackonline.se eller www.mynetmoto.de och håller längst!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top