Bästa touringdäck?

Wheeled Warrior

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
CB1000R
Finns det något touringdäck som anses vara bäst när det gäller livslängd i mil och som inte heller gör bort sig när det blir lite kallt och blött, ska självklart vara minst lika bra på torrt väglag?

Undrar av den enkla anledningen att jag ska göra en ca 700 mil europaresa nu från mitten av juli och tre veckor framåt. Kommer köra en hel del i alperna och där kan det vara bara ett par plusgrader och ofta blött på vägarna, regnar gör det ju med en hel del emellanåt. Kommer också köra där det är snustorrt och säkert en 30 plusgrader i skuggan.

Kommer endast köra på asfalterade vägar.

Har ringt runt till lite olika företag som säljer däck och det verkar vara Michelin Pilot Road 4 som man rekommenderar mest. Ett par handlare sa dock att Metzeler Roadtec Z8 Interact är minst lika bra som Pilot Road 4 men att Metzeler nu har kommit med ett nytt däck för 2016 som heter RoadTec 01 och som ska ha 10% bättre livslängd än Pilot Road 4. Bridgestone Battlax BT-023 Sport Touring var den ett par handlare som rekommenderade över alla andra.

Kan köpa däcken för följande priser.

Metzeler RoadTec 01: 2,700 kr
Pirelli Angel GT: 2,600 kr
Michelin Pilot Road 4: 2,500 kr
Metzeler Roadtec Z8 Interact: 2,300 kr
Bridgestone Battlax BT-023 Sport Touring: 2,000 kr

Skiljer 700 kr för en hel uppsättning mellan det billigaste och dyraste däcket och det är ju egentligen inga pengar att tala om men ska man vara bort i tre veckor, ligga på hotell, köpa bensin och så, så är det ju trevligt att inte behöva lägga ut mer på däck än man behöver.

Frågan är vilket däck som presterar bäst och har längst livslängd i mil? En handlare påstod att samtliga däck skulle vara slut efter en ca 700 mil lång europaresa? Har ju läst att folk kör 1500 mil med Michelin?

/Wheeled Warrior

Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Fick ut 2000 mil av mitt bakre MPR4. Satte dit ett likadant i förra veckan. Helnöjd. Har kört mars-okt och aldrig haft några obehagliga överraskningar iform av släpp och sånt.

Wheeled Warrior

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
CB1000R

Ska man tolka ditt frågetecken som att du själv undrar? Eller är det däcket du rekommenderar? Hittade följande när jag sökte på däcket och det var ju intressant. Lägger med dessa i min lista.

Tack för tipset, om det nu var ett. ;)

Fick ut 2000 mil av mitt bakre MPR4. Satte dit ett likadant i förra veckan. Helnöjd. Har kört mars-okt och aldrig haft några obehagliga överraskningar iform av släpp och sånt.

Låter bra detta. Har nämligen svårt att tro på det säljarna sa, att däcken skulle vara slut efter ca 700 mil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Michelin Pilot Road.

Har 1800 mil på framdäcket, inte helt slut ännu. Kommer definitivt inte att välja annat, särskilt med tanke på att det alltid haft bästa våtgreppet av konkurrenterna. Det kommer nya däck hela tiden, men det återstår att se om någon kommer att ha ett lika bra track record som Michelin när det kommer till touringdäck.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg har kört på både RoadSmart 2, Angel GT och Pilot Road 2 och 4. De funkar nog allesammans till det du vill, fast RoadSmart kvar lite hala när det var kallt tyckte jag. Och, 700 mil, då får man göra som ett regelrätt mongo tror jag. Jag är inte ett dugg sparsam med gasen, och mitt bakdäck på RoadSmart 2 höll 1200-1500 mil har jag för mig. Och då körde jag ner till Nürburgring, 12-aktigt antal varv på ringen och sedan hem igen på det däcket.
Mina AngelGT har jag inte upplevt som hala hittills, oavsett väglag eller temperatur.
För mig håller rena sportdäck 500 mil nånting, så sträckan behöver du nog inte oroa dig för om du inte har för vana att elda gummi. :hihi

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
kan rekomendera Metzler Z8. Körde i hällregn och ruskväder och dom skyffla vatten som kungar i Hartz Mountains och Danmark. Det blev väl 80 mil i ösregn förra Europa resan.

Drygt 300mil körda och dom ser nästan nya ut i mönsterdjupet :yoparty

Förhopningsvis sliter jag ut dom i år så jag kan prova -16, RoadTec 01.

Min förra hoj körde jag Pilot Road 4. Metzler Z8 känns allt lite mjukare och mer grepp(sportigare) i än Pilot road.

Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Finns det något touringdäck som anses vara bäst när det gäller livslängd i mil och som inte heller gör bort sig när det blir lite kallt och blött, ska självklart vara minst lika bra på torrt väglag?

Kan köpa däcken för följande priser.

Metzeler RoadTec 01: 2,700 kr (3000:)
Pirelli Angel GT: 2,600 kr 2950:-
Michelin Pilot Road 4: 2,500 kr 2860:-
Metzeler Roadtec Z8 Interact: 2,300 kr
Bridgestone Battlax BT-023 Sport Touring: 2,000 kr

Frågan är vilket däck som presterar bäst och har längst livslängd i mil? En handlare påstod att samtliga däck skulle vara slut efter en ca 700 mil lång europaresa? Har ju läst att folk kör 1500 mil med Michelin?

/Wheeled Warrior

Hej.

Kolla gärna svaren i tråden som länkades till.
De svaren gäller fortfarande men vill göra några tillägg.

Metzelers uppdaterade Z8 interact är ett bra däck med bra våt och torregenskaper och relativt lång livslängd.

Metzeler Roadtec01 skall vara ett riktigt bra däck och lite vassare än föregångaren Z8.
Ang bättre livsläng än PR4 vet jag inte, men PR4 går långt :)
Har precis monterat på ett set på min vardags/bruksmaskin som går året runt, pendlar till jobb, åker bana, kör kurs osv.... Har inte hunnit få tillräckligt många mil för att ge ett utlåtande ännu.

Dunlop har släppt sina Roadsmart 3 i år och förutom de vanliga uppdateringarna så är även våtgreppet förbättrat mot tidigare. Detta gör RS3 till en riktigt utmanare, då RS2 led av lite diffusa egenskaper vid kallt/vått. 3100:-
Har dock inte hunnit testa dem ännu.

Bridgestones BT023 skall du inte köra på. De gillar inte vått lika bra som konkuranterna och har lite luddig feedback då.
De släppte uppföljaren T30 förra året som är ett mycket bättre däck. 2900:-

Sen att däcken är slut efter 700 mil......
Möjligtvis en tourinplatta i mitten men inte en chans att de är slut!
Om du får ut mindre än 1000 mil på någon av ovanstående vid normal körning, torde vara nån slags rekord :)

(våra priser inom parantes.) ( vi kan inte konkurrera med Däckonline........)

Mina tips:
Michelin PR4 - sviker aldrig och har dokumenterat suveränt våtgrepp. Bra livslängd.
Metzeler Roadtec01 - Bra allroundegenskaper och föregångaren var riktigt bra om än lite neutral i feedbacken. Ser bra ut för 01:eek:rna med tanke på det.
Pirelli Angel GT - Bra i torrt, bra feeedback och lång livslängd. Inte riktigt lika vass som Michelin i våtgrepp men fullt godkänt.
Dunlop RS3 - Den riktiga utmanaren med lång livslängd. Kommer funka bra i torrt och ge bra feedback. Lite frågetecken på vått.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lade på ett par Michelin Pilot Road 2CT inför min resa till Storbritannien förra året. Blev 800 mil. Efter resan blev det kanske 100 mil till innan jag ställde in hojen. I år har jag kört ca 150 mil med dem. De sitter fortfarande på. Ska köra ner till Tyskland och hem över midsommar, ca 250 mil. Kanske dags att byta dem efter den resan, men får se om jag kan få 100 mil till på däcken och gissar det är bakdäcket som behövs bytas först. När det är dags så blir det dock byte till "sportdäcken", som jag sparade när jag bytte till Pilot Road.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Michelin Pilot road. Alla dagar i veckan. I stort avskyr jag michelin, men touringdäck, det kan de!
Jag körde på PR3. En liten repa genom Europa på ca 1100 mil samt några hundra mil hemma.. Sen bytte jag in hojen. Han som tog in hojen kommenterade "Nämen se där ja, nya däck med!". Och de höll för min milt sagt urkassa körstil i tempo en bit över min förmåga, utan någon som helst överaskning.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
JAg har kört på både RoadSmart 2, Angel GT och Pilot Road 2 och 4. De funkar nog allesammans till det du vill, fast RoadSmart kvar lite hala när det var kallt tyckte jag. Och, 700 mil, då får man göra som ett regelrätt mongo tror jag. Jag är inte ett dugg sparsam med gasen, och mitt bakdäck på RoadSmart 2 höll 1200-1500 mil har jag för mig. Och då körde jag ner till Nürburgring, 12-aktigt antal varv på ringen och sedan hem igen på det däcket.
Mina AngelGT har jag inte upplevt som hala hittills, oavsett väglag eller temperatur.
För mig håller rena sportdäck 500 mil nånting, så sträckan behöver du nog inte oroa dig för om du inte har för vana att elda gummi. :hihi

Jag kör tydligen som ett mongo :hihi

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hejsan kan varmt rekommendera Metzeler Roadtec 01 mycket sköna att köra på och verkar hålla bra, jag kör en Honda Blackbird Turbo med mycket mos och ändå bra fäste och livslängd.

:tummenupp

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
PR4 är ju ett däck som oftast rekommenderas. Satt på när jag köpte min nuvarande hoj för ett halvår sedan. Ger ju inte lika bra grepp på torr mark som mina bridgestone s20 jag hade på förra hojen, men rätt bra ändå. Har släppt några gånger, men de gör det då på ett kontrollerat och förutsägbart sätt upplever jag. Då jag aldrig kör i regn kan jag inte kommentera det, men ett stort plus är ju hur länge dom håller. Istället för s20:s livslängd på drygt 500 mil jag fick ut så verkar dessa gå åtminstone dubbelt så långt.
Kommer nog dock ändå att byta till s21 (eller om s22 kommit tills dess) nästa gång jag byter då jag som sagt ändå aldrig utnyttjar våtgreppet

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
(våra priser inom parantes.) ( vi kan inte konkurrera med Däckonline........)
Men ni ger bra support och service online. Det kan vara värt en extra hundring per däck. Anser jag.

*Nöjd kund som ställt ett antal frågor via e-post och fått råd och tips.*

Sorry att jag hamnade lite OT....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Men ni ger bra support och service online. Det kan vara värt en extra hundring per däck. Anser jag.

*Nöjd kund som ställt ett antal frågor via e-post och fått råd och tips.*

Sorry att jag hamnade lite OT....

Plussar på den. Väl värt den lilla extra slanten för den servicen. Hoppas fler och fler inser detta...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur långt de håller beror på hur man gasar / kan gasa.
Pirelli Diablo Rosso Corsa 1000mil på Triumph Sprint RS. Och det fanns 4 mm kvar.
Dvs 2mm kvar att slita ner.
Michelin Pilot Power 2 CT 1000mil på Triumph Sprint RS (jag hade börjat gasa mera)
Michelin Pilot Power 2 CT 400mil på Suzuki GSX1300R Hayabusa

Bästa däcken av ovan Pirelli Diablo Rosso Corsa, fantastiskt grepp på torr asfalt och släpper kontrollerat ,"förvarnar" på blöt asfalt. Som jag ser det.

Kör nu på Metzeler M7 RR som ska vara bra på både torrt och blött.
Har inte haft några släpp.....

Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hut långt de håller beror på hur man gasar / kan gasa.
Pirelli Diablo Rosso Corsa 1000mil på Triumph Sprint RS. Och det fanns 4 mm kvar.
Dvs 2mm kvar att slita ner.
Michelin 2CT 1000mil på Triumph Sprint RS (jag hade börjat gasa mera)
Michelin 2CT 400mil på Suzuki GSX1300R Hayabusa
Du är väl medveten om att de flesta däcken från michelin är byggda som 2ct? :tuttar
Ex. pilot road 2-4 är 2ct och pilot power däcken finns som 2ct, så att bara kalla däcken för 2ct säger egentligen ingenting

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!