Bästa touringhojen...

Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Klart du ska ha en Vfr ! :tummenupp
Bästa hoj jag haft !
Bra till touring,lagom med effekt(okej min är optimerad) !


Det finns motorcyklar och så finns det Vfr !
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Vad jag tänker mig är i stil med Honda Varadero, Suzuki V-Strom eller TDM 900 - det verkar vara de som går att få tag på till vettigt pris.

Tycker dom tre är likvärdiga kandidater. Stog faktiskt inför precis samma val. Dock valde jag bort varaderon pga kopplade bromsar. Äldre modeller kanske inte har det dock.

Vad gäller V-Strom och TDM så är väl dom i princip jämförbara. Suckan är en v-motor men yamman är en tadtvåa. Om man nu tycker det gör någon skillnad.

Har inte kört en TDM, men skjutskomforten på V-Strom är grym. 50 mil är absolut inget problem, och kraft finns så det räcker.

Har kört en del ensam på kurviga vägar och det är heller inte tråkigt :)

/H
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kawasaki ZZ-R 1200 -02 och senare. (efterföljaren till ZZR1100)

160 hk och försäkringspris som en Bandit 1200S, bortglömd doldis som är svår att få tag i dock, och kanske ligger något över din budjet i pris.
 

Bifogat

  • zzr1200.gif
    zzr1200.gif
    49 KB · Visningar: 125
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sagt det förr, men busan är grym för sporttouring! Förmodligen zx12 och blackbird med, men BB är inte riktigt lika sportig.
Min tjej brukar somna bakpå busan, rätt bra betyg för passagerarplatsen tycker jag, och tungt för mina armar att bära upp när det går långsamt :)
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport

P.E

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Hojlös
Hej alla!

Tycker att ni är för sporthojsinriktade.
Jag skulle föreslå ett solklart val som är en mycket bekväm,
lättkörd och tillräckligt stark hoj som man dessutom slipper
kladd och skrammel från kedjan.
Yamaha XJ900.

Mvh.Peter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
..vad är målet? Vill man av vägen/mindre upptäcksresor? Köra sakta/städer? En lättmanövrad hoj går åt "stor offroad". För att vara borta en vec går alla hojar att packa på. Är total budgeten 50":-? ..sikta då på billigare hoj, sedan + gps, skönare sadel, packsystem, högre ruta, säkerhet...jag kommer själv köra en Super Tenere på ~1500 mils resa mot sommaren, banditen får stanna hemma. Då siktar jag dock på lite mer avvägen resor. Kika på filmerna "Long way Round" eller "Long way Down" :tummenupp

Vart ska du?
 

Dark_Messenger

Guest
Passageraren sitter utmärkt på Blackbirden, jag kör ofta med mycket packning och fru därbak, inga som helst problem, åk och provsitt en.
Om du väljer en BB för ca 50-tusen så kan du räkna med riktigt bra försäkringspremie hos Honda/If min gamla -98 betalade jag 4800:- hel/helår, där hänger inte många med.
VFR:en är också en utmärkt hoj (hade en -92:a ett tag som tänkt till frun) men den känns lite liten med 2 på och packning, men det beror ju till viss del på att vi är "fullvuxna".

Jo men tjena, antar att du menar If:s märkesförsäkring för hynda? 25k vid uttnyttjande av vagnskada och ENDAST 15 vid stöld.. Njaaa.. :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
En tourer ska (enligt mig) ha TVÅ egenskaper.

1. Kardan (skit att blackbirden inte har kardan)

2. Ta mig dit jag vill utan att jag blir trött*



* kan uppdelas i fysiskt trött såsom obekväm körställnig a´la sporthoj med onda handleder mm. Visst, min egen Fireblade skulle jag utan att tveka kunna köra långt på faktiskt... men iaf: en bra körställnig.
Man kan oxå bli trött psykiskt. Tråkig körning med en tråkig hoj som är oengagerande. Dvs de alldeles FÖR perfekta och tillrättalagda touringhojarna a´la buss.
Bekväma som få, men i min smak HELT oinspirerande.
Ren transport.
Som skillnaden mellan att KÖRA bil och att åka som passagerare bakom sin egen ratt.
Ja ni hajar.

Alltså tror/tycker jag att Goldwing BMW´s olika RT-modeller och liknande går bort. Ävenom de ju anses som just bäst på touring.

Vad kvarstår då?

Jo det finns en HEL DEL hojar med grymma långfärdsegenskaper, men med bibehållen hojkänsla.
Ska man ta de nyaste så är det bl.a Yamma FJR, Kawas 1400 GTR, I viss mån Pan European vilket många misstar för REN tourer men den går att köra satan, vissa av BMW´s K1200-modeller med tvärställd radfyra.

Dessa ÄR tourers, men med DRAGNING åt sporttourers.
Vissa har även systermodeller som ÄR sporttourers.

Vill/kan man inte köpa en ny av dessa så är det bara att leta bakåt i släktträdet hos vissa, och ta föregångarna.
I Kawas fall exempelvis ZZR-hojarna. Som ju ansågs som sporthojar när de kom, men för att idag anses som kanonjärn för just hastig kontinental kryssningsmissilverksamhet :)
Kawas äldre GTR-modeller var desvärre gamla redan som nya så det är väl inget att rekommendera kanske. Rätt ovanliga oxå... av en anledning.

Spåra Yamman bakåt och du har en XJ900. Osv



Sen...*skratt* har vi ju det härliga odefinierbara träsket med s.k sporttourers.
D.v.s bedagade föredettingar i sportgenren, som sedermera visade sig vara bra på annat.
<i mina ögon alla hojar med sportambition men med hel limpa.
M.a.o slutar eran av sporttourers vad avser rena sporthojsförsök nån gång iom att Thunderacen försvann... Och förståss ZX9.
Därefter har ju rena sporttourers producerats med det användningspmrådet som konstruktionsmål, och inte som efterhandskonstruktion som för de tidigare nämda "gammelsporthojarna"

Jag har svårt däremot att se hur "riktiga" sporthojar någonsin kommer kallas för sporttouring i framtiden.
Det saknar de komforten för.
Även om de blir aldrig så pinsamma framför korvkiosken som seriösa racers.

Mina 5-öre
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Många som vill ta sig riktigt långt verkar satsa på BMW R1200GS. Provkör en och bilda dig en uppfattning.

Eller köp en gammal rostig skåpbil, ställ in en rolig hoj därbak och brumma iväg. Fan så mycket trevligare att sitta som folk och småprata och fika medans man förflyttar sig, och sedan brassa helvet med hojen när vägen blir rolig nog.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
DR.Bike!
Vet inte hur mycket BMW RT du kört.
Inte heller jag har kört så mycket, men tillräckligt för att ha en uppfattning.
En annan.
Tycker att de funkar oväntat bra i de slingrigare partierna!
Väl iklass med Pan european.

I övrigt kan jag bara hålla med.
Utom om ZZR 1100.
Var aldrig tänkt som sporthoj.
Sporttourer med världens högsta toppfart för serietillverkade hojjar.

Det roliga (tycker jag) med seriösa kontinetkryssare är att emedan de är byggda för stabila och pålitliga vägegenskaper med motorer som trivs bäst på mellanvarv, så märker man knappt hur fort det går på småvägarna.

Har varit med om att med ordinära förare på kurvig väg så kan en BMW K100RS rosta en betydligt nyare sporthoj.
Lättkört och tryggt!
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
håller med

Jag tycker själv att en tourer skall vara driftsäker framförallt.
Dessutom billig i drift, det blir trots allt fler mil ju billigare det går.
Kan bara tycka att en xj900s är det bästa alternativet. Rejäl motor som tål det mesta, billiga servicedelar. Billig i inköp. Man sitter bekvämt.

Har bara några mindre nackdelar:
- rutan behöver bytas om du vill bli av med vind på hjälmen.
- orginalväskorna är bra, men inte lika stora som på r1100rt
- saknar handtagsvärmare (monteras billigt iofs)

De andra alternativen som nämnts är inga utpräglade tourers, förutom bmw´s alternativ. Men du betalar alltid mer för bmw´s märke.

Visst, det är inte den hojen du stolt poserar utanför korvmojen. Men det är inte vad touring handlar om heller å andra sidan.

ps. har ägt och kört både xj900 och bmw r1100rt många tusentals mil.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jo men tjena, antar att du menar If:s märkesförsäkring för hynda? 25k vid uttnyttjande av vagnskada och ENDAST 15 vid stöld.. Njaaa.. :gnissla
Där har du fel.
Blackbirden går under Sporttouring 2 och självrisken är för stöld 5000:- vagnskada 6000:-.
CBR1000 o CBR600 däremot räknas som ren sport och där har du rätt, men vi snackade väl touring, eller?:tummenupp
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Dakar kanske?

Dakar kanske?
Dock inte kardan men nog ack så trevlig för touring.
 

Bifogat

  • 3785271097.jpg
    3785271097.jpg
    62 KB · Visningar: 106
  • 2471308934.jpg
    2471308934.jpg
    46 KB · Visningar: 96

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dakar kanske?
Dock inte kardan men nog ack så trevlig för touring.

En sån där tog jag mig en rejäl bit på, men i längden är den lite vek för två pers plus packning. Man får inte på så mycket och bakdämparen är i vekaste laget. För lite weekendtouring funkar den dock utmärkt.
 

Svedenblad

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Univega 21vxl -96
Som tidigare skribenter har skrivit så är en intressant fråga vart i europa du skall åka?

Om du kommer hålla dig på asfalt så skulle jag säga Blackbird. Om du däremot vill åka lite grus och stigar så skulle jag rekomendera en Africa Twin, dock är det inte en hoj du har allt för bråttom på.

Jag körde 55 mil med blackbirden från Smögen till Stockholm på 3,5 timmar med 2 tankningar och var inte ens trött när jag kom fram. Den är bra mycket bekvämare än den ser ut. Sen har du hondakvalitet vilket jag av tidigare erfarenhet kan rekomendera om du skall ut på långtur. (Nu kommer påhoppen :tungan )
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Tourar en del med min VFR 750 från 97.
Jag och min tjej har gjort en del längre turer med toppbox, tankväska samt en rygga. Hon är 155cm kort och sitter mycket bra med benvinkel osv.
Tjejen vill stanna efter 2h för att sträcka på sig. Själv kan jag ofta köra längre.
Den blir lite trött med all packning + att jag till sommaren ska sätta på 2st 40l sidväskor.
Är själv sugen på en Blackbird... vill ha lite mer styvhet i hojen samt KRAFT.

Kör du den själv är den dock MYCKET trevlig för vad du betalar. Väldigt mycket hoj för pengarna.

Har provat varje modell av VFR:en och tycker att 97 och NER är de mest sportiga. Dock ger 800:an lite mer kräm.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top