En tourer ska (enligt mig) ha TVÅ egenskaper.
1. Kardan (skit att blackbirden inte har kardan)
2. Ta mig dit jag vill utan att jag blir trött*
* kan uppdelas i fysiskt trött såsom obekväm körställnig a´la sporthoj med onda handleder mm. Visst, min egen Fireblade skulle jag utan att tveka kunna köra långt på faktiskt... men iaf: en bra körställnig.
Man kan oxå bli trött psykiskt. Tråkig körning med en tråkig hoj som är oengagerande. Dvs de alldeles FÖR perfekta och tillrättalagda touringhojarna a´la buss.
Bekväma som få, men i min smak HELT oinspirerande.
Ren transport.
Som skillnaden mellan att KÖRA bil och att åka som passagerare bakom sin egen ratt.
Ja ni hajar.
Alltså tror/tycker jag att Goldwing BMW´s olika RT-modeller och liknande går bort. Ävenom de ju anses som just bäst på touring.
Vad kvarstår då?
Jo det finns en HEL DEL hojar med grymma långfärdsegenskaper, men med bibehållen hojkänsla.
Ska man ta de nyaste så är det bl.a Yamma FJR, Kawas 1400 GTR, I viss mån Pan European vilket många misstar för REN tourer men den går att köra satan, vissa av BMW´s K1200-modeller med tvärställd radfyra.
Dessa ÄR tourers, men med DRAGNING åt sporttourers.
Vissa har även systermodeller som ÄR sporttourers.
Vill/kan man inte köpa en ny av dessa så är det bara att leta bakåt i släktträdet hos vissa, och ta föregångarna.
I Kawas fall exempelvis ZZR-hojarna. Som ju ansågs som sporthojar när de kom, men för att idag anses som kanonjärn för just hastig kontinental kryssningsmissilverksamhet
Kawas äldre GTR-modeller var desvärre gamla redan som nya så det är väl inget att rekommendera kanske. Rätt ovanliga oxå... av en anledning.
Spåra Yamman bakåt och du har en XJ900. Osv
Sen...*skratt* har vi ju det härliga odefinierbara träsket med s.k sporttourers.
D.v.s bedagade föredettingar i sportgenren, som sedermera visade sig vara bra på annat.
<i mina ögon alla hojar med sportambition men med hel limpa.
M.a.o slutar eran av sporttourers vad avser rena sporthojsförsök nån gång iom att Thunderacen försvann... Och förståss ZX9.
Därefter har ju rena sporttourers producerats med det användningspmrådet som konstruktionsmål, och inte som efterhandskonstruktion som för de tidigare nämda "gammelsporthojarna"
Jag har svårt däremot att se hur "riktiga" sporthojar någonsin kommer kallas för sporttouring i framtiden.
Det saknar de komforten för.
Även om de blir aldrig så pinsamma framför korvkiosken som seriösa racers.
Mina 5-öre