Bästa träningen för en RR-förare?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
På våra banor (utom Torpen) så borde det väl snarare vara en fördel att vara tung, i alla fall så länge man sitter på en cykel med tillräcklig effekt. Cykeln blir ju relativt sätt lättare, det är väl därför det heter tjockie 1000.
Det beror på vad man menar med tung. Inte direkt någon fördel att väga 100 Kg när motståndarna sitter på liknande material och väger 30 Kg mindre :gnissla

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
P€RRA;5748016 skrev:
Det beror på vad man menar med tung. Inte direkt någon fördel att väga 100 Kg när motståndarna sitter på liknande material och väger 30 Kg mindre :gnissla

Precis, och det är fan så mycket billigare att banta sig själv än hojen :tungan

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
P€RRA;5748016 skrev:

Tell me about it.. :3freak

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
På våra banor (utom Torpen) så borde det väl snarare vara en fördel att vara tung, i alla fall så länge man sitter på en cykel med tillräcklig effekt. Cykeln blir ju relativt sätt lättare, det är väl därför det heter tjockie 1000.

För stackars Pedrosa så måste GP-hojen kännas som en Guldvinge

Henrik

Jag kan nog inte hitta någon fördel alls med att vara tyngre än sina motståndare på en roadracinghoj....

Hur menar du att det skulle vara en fördel?

Att hojen relativt sett mot föraren blir lättare spelar väl ingen roll alls? Mer än att om man är JÄTTELITEN och JÄTTELÄTT så kan det bli tyngre att brottas runt med en 1000cc hoj. Men rent varvtidsmässigt så kan man väl aldrig tjäna på att ha ett tyngre ekipage?

Last edited:

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen

Henrik

Svaret på ditt påstående finns i verkligheten.

Hade det varit en fördel att väga 80-90kg så hade GP-förarna gjort det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Henrik

Behöver man så mycket muskler för att baxa runt hojen på en asfalterad bana så tror jag man behöver se över sin teknik lite. Särskilt med avseende på principen med motstyrning.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så, då handlade man sig en pulsklocka då efter alla inlägg om att det är enda rätta sättet att träna, då är frågan hur?

Först, vad är maxpuls?
Det man under några minuter orkar hålla innan man är slut eller det värde man får precis innan det känns som hjärtat stannar? :D

Och, efter att fyllt i de värdena jag fått som vilo och vad jag antar är max i den av perra länkade sidan och fått ett intervall jag ska hålla mig inom så tycker jag att det max jag får enligt sidan för att konditionsträna känns som en stilla promenad.....eller, det känns inte jobbigt och som jag skulle kunna hålla på "tills korna går hem" .....blir helt enkelt uttråkad!

Så va fan, ska det va så här, va? Va?
Eller har jag med min vanliga tur fått en defekt klocka?

Tilläggas kanske ska att jag aldrig tränat innan så jag vet ju inte hur det ska va.....kanske inte är jobbigare och det bara är gnäll från alla idrottsmän! :banana

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Maxpuls är precis vad det låter som. Det är antal slag per minut som ditt hjärta kan prestera. För män säger den enklaste formeln att man tar 220 - ålder vilket innebär att tex en 40-åring ligger runt 180.

Sist jag sprang låg snittpulsen på 157 så kroppen fick jobba rejält :)

Det finns ett antal olika sätt att ta reda på den, där jag personligen tycker nummer 5 känns lagom avancerat:

Maxpuls kan vara lite förvirrande. Det kan bara finnas en maxpuls, men däremot kan man ha flera olika grenspecifika maxpulser. När jag ror, springer eller åker skidor, är det lättare att komma till maxpulsen, än om jag cyklar eller simmar. Den grenspecifika maxpulsen är kopplad till hur mycket muskler som syresätts. När man springer motverkar man gravitationen och använder stora muskelgrupper som man kan trötta ut, medan den som simmar ligger ned och bärs upp av vatten och kanske dykreflexen också spelar in. Jag har aldrig vågat testa min maxpuls när jag simmar eftersom jag är rädd om min pulsklocka, men jag tror att den är väsentligt lägre.

Om man inte gör maxtestet på någon sorts testcenter kan man göra det själv på olika sätt:

Maxpulstest 1 - promenadtest
Ett ganska enkelt nybörjarsätt att fastställa sin maxpuls är att hitta en 400 meters bana och gå runt den i full fart 4 varv. Under det sista varvet ska pulsen ha nått en platå. Efter det mäter man pulsen och sedan lägger man till ett antal pulsslag i förhållande till sin form. Om man inte tränar lägger man till 40, om man tränar 20 minuter tre gånger i veckan eller går 5 km i veckan lägger man till 50 slag och om man tränar minst en timme i veckan eller går 8 km i veckan då lägger man till 60 slag.

Maxpulstest 2 - 5 km test
Värm upp och spring sedan 5 km och ge allt de sista 2 minuterna. Lägg till 5 till den högsta uppmätta pulsen som pulsklockan visar och det torde vara ganska nära din maxpuls.

Maxpulstest 3 - latmasken
Kolla den högsta pulsen i historiken på pulsklockan, men uteslut extrema värden som ibland skjuter ut som ensamma skott längs kurvan. Det händer ibland, t o m på utmärkta Garmin 305 forerunner. Det ska vara en trovärdig maxpuls som man har jobbat sig upp till.

Maxpulstest 4 - avancerat test
Om det går ska man återanvända både kod och ord så det får bli en länk till marathon.se där det finns en bra genomgång av hur man gör ett gediget test.
[Perra: Den länken funkar inte längre]

Maxpulstest 5 - spytest
Spring tills du spyr och kolla sedan pulsen

http://hjarnfysik.blogspot.se/2010/10/pulstraning-och-pulsmyter.html

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Så, då handlade man sig en pulsklocka då efter alla inlägg om att det är enda rätta sättet att träna, då är frågan hur?

Först, vad är maxpuls?
Det man under några minuter orkar hålla innan man är slut eller det värde man får precis innan det känns som hjärtat stannar? :D

Och, efter att fyllt i de värdena jag fått som vilo och vad jag antar är max i den av perra länkade sidan och fått ett intervall jag ska hålla mig inom så tycker jag att det max jag får enligt sidan för att konditionsträna känns som en stilla promenad.....eller, det känns inte jobbigt och som jag skulle kunna hålla på "tills korna går hem" .....blir helt enkelt uttråkad!

Så va fan, ska det va så här, va? Va?
Eller har jag med min vanliga tur fått en defekt klocka?

Tilläggas kanske ska att jag aldrig tränat innan så jag vet ju inte hur det ska va.....kanske inte är jobbigare och det bara är gnäll från alla idrottsmän! :banana

En väldigt generell metod för maxpuls är det jag skrev tidigare dvs 220 minus ålder men har du skaffat en fin pulsklocka så kan du ta reda på det mer exakt!
Kolla upp en bra intervallträning, värm upp ordentligt och sen kör du den övning du valt och detta skall vara en högre form av tortyr där slutresultatet gärna får sluta med ofrivilliga uppkastningar....
Efter detta så bör du ha din maxpuls registrerad på klockan(extremt viktigt att endast göra detta när du är fullt frisk)!
Har du ens tillstymmelse till vaskulära problem kan detta vara väldigt farligt!

Att en del av träningen är extremt tråkigt (lågpuls) kan underlättas mkt av en träningskompis då en tumregel är att du skall kunna springa och prata när du utför den!

Skulle du träna så du kräks eller har blodsmak varje gång skulle du aldrig hinna få rätt träningsmängd pga att du skulle behöva vila väldigt mkt!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, jag ställde mig på crosstrainern i 30min i 160puls, sen ökade jag till 180 i 5min och efter det så maxade jag tills jag nästan spydde, 3min orkade jag i ungefär 192-195 och med ett reggat resultat på 198 som max.

Är det någotsånär användbart resultat eller måste jag börja om?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Först, vad är maxpuls?

Max puls är den puls du kommer upp i maximalt även om det bara varar i ett par sekunder.

Om du gör ett test så kommer din klocka att visa vad din maxpuls var under testet. Man kan räkna ut den ifrån åldern men det funkar ganska dåligt eftersom de individuella variationerna är så stora.

Googla och läs på om pulsträning. Sen ska man inte följa boken till 100%, jag personligen tycker om att ligga lite högre i puls än rekomendationerna. Jag följde "boken" med min första pulsklocka och det ledde bara till att jag mina träningspass blev tråkigare och efter några månader så hade min kondition försämrats.

Så lär känna din kropp.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tja, jag ställde mig på crosstrainern i 30min i 160puls, sen ökade jag till 180 i 5min och efter det så maxade jag tills jag nästan spydde, 3min orkade jag i ungefär 192-195 och med ett reggat resultat på 198 som max.

Är det någotsånär användbart resultat eller måste jag börja om?

Funkar alldeles utmärkt!

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
En liten fråga angående löpningen. Man sänker ju sitt immunförsvar när man tränar väldigt hårt, vilket jag gör när det är löppass :tungan Nu på vintern tränar jag på löpband och brukar faktiskt känna mig lite halvsjuk någon dag efter träningen. Jag har till och från varit sjuk hela februari och förkylningen har alltid kommit tillbaka efter ett löppass. Så förmodligen är det mycket bakterier inne på gymmet?

Är det bara att börja springa ute som gäller för min del? Ingen fara att det är 0 gradigt ute? :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen fara att det är 0 gradigt ute? :)

Fråga skidlandslaget? :D Nej nollgradigt är verkligen ingen fara. Däremot så kan det kännas kallt i halsen om man börjar på vintern och inte vant sig. Vilket man gör om man springer regelbundet under hösten när.
Känns det kallt i halsen så sänk farten några pass tills du vant dig. Fast vette sjutton om det ska kännas så kallt redan vid nollgradigt...

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Blev en liten löprunda ute och det kändes bättre! Högre puls än på gymmet också, 170 snitt och 210 max. :tummenupp

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
GSX 1400 -03
för att besvara första frågan skulle jag helt klart köra rejäl löpträning blandat med olika intervall, sen styrketräning med bara kroppen men fokus på bål och rygg, gärna nån smidighetsträning typ BJJ.. Tränat kampsporter i över 30 år och vill nog påstå att jag är smidigare än de flesta i min viktklass som för övrigt är en bra bit över 100... BJJ på motionsnivå är dessutom väldigt skadefri om man jämför med annat..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA