Bästa vägen till Orsa?

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Vi kommer åka ifrån sundsvall och funderar på att ta in vid hudiksvall och köra väg 84 förbi Ljusdal och Delsbo eller åka ner till Söderhamn och där ta in på 301/296 förbi Bollnäs och Edsbyn. Någon som kan rekommedera någon av dessa vägar, man vill inte direkt hamna på en skitväg så det tar 2 timmar extra. :tungan

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
dsundelin skrev:
2345120 Vi kommer åka ifrån sundsvall och funderar på att ta in vid hudiksvall och köra väg 84 förbi Ljusdal och Delsbo eller åka ner till Söderhamn och där ta in på 301/296 förbi Bollnäs och Edsbyn. Någon som kan rekommedera någon av dessa vägar, man vill inte direkt hamna på en skitväg så det tar 2 timmar extra. :tungan

Åk ner till Bollnäs sen vidare till furudal, sen har jag för mig att det är skyltat till Orsa därifrån.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Åk dock inte för länge på väg 50, som går från Söderhamn och in mot Dalarna. Ifrån Alfta och 5-7 mil framöver är vägen i sjukt dåligt skick. Mellan Alfta och Söderhamn är den ok.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Vi åkte hem ifrån sundsvall i söndags och det finns 1 vägsnutt jag rekomenderar starkt!

http://kartor.eniro.se/query?what=route&addr1=%7CDelsbo%2C+DELSBO%7C82060%7C1539984.0%7C6854427.0%7C3%7Cmaps_place%3B127222%3B21%7C%7CA&addr2=%7CJ%E4rvs%F6%2C+J%C4RVS%D6%7C82040%7C1520239.0%7C6844071.0%7C5%7Cmaps_place%3B95228%3B21%7C%7CA&turnaround=&mapstate=4%3B1530202%3B6849548%3B0%3B1522978%3B6856656%3B1537454%3B6842454%3B&mop=l3&rorg=&msize=&ax=&printmap=&calculationMode=fastest&nohiway=&noferry=&heading_exact=&sar=&poi=&stq=0&tpl=

Vägen är lite kass och guppig speciellt i början men fyfan va mycke kurvor det är :tummenupp

Sen fortsatte vi Bollnäs, Edsbyn, Furudal, Skattungbyn och slutligen Orsa :tomten

Edit: På vägen upp svängde vi av väg 45 vid Lillhamra och åkte mot färila och vidare mot Delsbo. Och den vägen tycker jag inte att ni ska ta. När vi åkte där var det massa nya väglagningar med löst grus på. Dåligt skyltat var det också. Lagom spännande när man kommer in i en kurva och upptäcker att det är grus över hela vägen :näsblod
Kommer inte riktigt ihåg om det var mellan Färila och Delsbo det var väglagningar eller Lillhamra och Färila.

Det är även vägbyggen mellan Furudal och Skattungbyn men det gick bra att köra där endå. Iallafall i SÖndags när dom inte var där och arbetade :)

Last edited:

JonasSE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
R1
från ljusdal åk: loos, voxna orsa väldigt mycket bättre väg riktigt rolig ibland.

Bollnäs - Edsbyn är riktigt dålig

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
JonasSE skrev:
2345422 från ljusdal åk: loos, voxna orsa väldigt mycket bättre väg riktigt rolig ibland.

Bollnäs - Edsbyn är riktigt dålig

Men åker man inte en stor del på den vägen som flexbert skrev var dålig med grus på då (84 och 310)? Du menar 84-310-296

Om jag förstått rätt så är väg 50 kass, den som går från Söderhamn till Alfta där 301 tar över till Edsbyn och vidare till Orsa.

Hmm verkar inte finnas en bra väg ända fram, tycker än hur jag kollar och tar med tipsen jag fått så finns det ingen bra väg hela biten fram. Eller jo om man åker massa onödiga svängar men man vill ju helst få så kort bit som möjligt.

EDIT: Tackar för alla svar och hoppas din semester är/var bra flexbert! :tummenupp

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
dsundelin skrev:
2346234Om jag förstått rätt så är väg 50 kass, den som går från Söderhamn till Alfta där 301 tar över till Edsbyn och vidare till Orsa.
50 är ok fram till Alfta, men sen blir den risig.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
mb skrev:
2346259 50 är ok fram till Alfta, men sen blir den risig.

Hmm oki, då är den ju kass nästan ända fram till Orsa. Vad är det för fel på den, sprucken, knölig å jävlig eller? Är det förresten för hastighet på den? Damn båda mina vägalternativ verkar ju vara kassa. :huvet

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
dsundelin skrev:
2346295 Hmm oki, då är den ju kass nästan ända fram till Orsa. Vad är det för fel på den, sprucken, knölig å jävlig eller? Är det förresten för hastighet på den? Damn båda mina vägalternativ verkar ju vara kassa. :huvet
Precis. Fortsätter du på väg 50 förbi Alfta så är vägen liten och krokig (vilket iofs kan va kul), men också sprucken, dåligt lappad, guppig osv. Jag körde där med gumman bakpå förra helgen och det gick inte överdrivet fort.

JonasSE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
R1
dsundelin skrev:
2346234 Men åker man inte en stor del på den vägen som flexbert skrev var dålig med grus på då (84 och 310)? Du menar 84-310-296

Om jag förstått rätt så är väg 50 kass, den som går från Söderhamn till Alfta där 301 tar över till Edsbyn och vidare till Orsa.

Hmm verkar inte finnas en bra väg ända fram, tycker än hur jag kollar och tar med tipsen jag fått så finns det ingen bra väg hela biten fram. Eller jo om man åker massa onödiga svängar men man vill ju helst få så kort bit som möjligt.

EDIT: Tackar för alla svar och hoppas din semester är/var bra flexbert! :tummenupp
Skippa söderhamn/alfta. Åk till Loos från Ljusdal. Sedan åker du till voxna, då slipper du 301 den kassa biten.

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
När åker ni?

Mathias

dsundelin skrev:
2345120 Vi kommer åka ifrån sundsvall och funderar på att ta in vid hudiksvall och köra väg 84 förbi Ljusdal och Delsbo eller åka ner till Söderhamn och där ta in på 301/296 förbi Bollnäs och Edsbyn. Någon som kan rekommedera någon av dessa vägar, man vill inte direkt hamna på en skitväg så det tar 2 timmar extra. :tungan

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Tyvärr så måste jag jobba.

Som jag ser det för er så finns det två allternativ.
Men är dålig på att beskriva.
Hudik-delsbo där åker ni på norr sidan av av 84an, sen tar ni kalvstigen ner mot järvsö. Åker på den sidan mot Nor och vidare mot Arbrå.
I Hänsetter svänger ni vänster mot Arbrå. När ni komit till Norränge så åker ni mot Växbo, sen Växbo mot Bollnäs.

Eller så åker ni förbi Iggesund när till gamla E4an, åker den till Kungsgården, svänger mot Tröne. I Tröne åker ni mot Glösbo, dåligt skyltat, tror att det står typ Edsbyn eller nåt sånt. Vänster vid en stor tegelkyrka.
I Glösbo kommer ni ut på Vägen mellan söderhamn och Bollnäs. Sväng höger sen höger igen mot Växbo, sen Växbo mot Bollnäs.

I bollnäs så åk mot Alfta-Edsbyn väg 50 men sväng av före Volvo mot Annefors. Åk till Annefors på en kanon och nylagd väg med mycket kurvor och höjdskillnader. I Annefors så är det bara att åka till Alfta, tyvärr så är vägen mindre bra men går att åka.

I Alfta så är det bara att ge järnet till Edsbyn.
Sen tycker även jag att ni ska åka Voxna-Los-Orsa. Blir längre men ni ville väl åka hoj?

Lycka till.

Mathias P
Arbrå

dsundelin skrev:
2349704 Vi vet inte riktigt än, det beror på vädret men skulle tro 11 eller 12.
Vad tänkte du, ska du också åka ensväng eller?

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
MaPe skrev:
2350138 Tyvärr så måste jag jobba.

Som jag ser det för er så finns det två allternativ.
Men är dålig på att beskriva.
Hudik-delsbo där åker ni på norr sidan av av 84an, sen tar ni kalvstigen ner mot järvsö. Åker på den sidan mot Nor och vidare mot Arbrå.
I Hänsetter svänger ni vänster mot Arbrå. När ni komit till Norränge så åker ni mot Växbo, sen Växbo mot Bollnäs.

Eller så åker ni förbi Iggesund när till gamla E4an, åker den till Kungsgården, svänger mot Tröne. I Tröne åker ni mot Glösbo, dåligt skyltat, tror att det står typ Edsbyn eller nåt sånt. Vänster vid en stor tegelkyrka.
I Glösbo kommer ni ut på Vägen mellan söderhamn och Bollnäs. Sväng höger sen höger igen mot Växbo, sen Växbo mot Bollnäs.

I bollnäs så åk mot Alfta-Edsbyn väg 50 men sväng av före Volvo mot Annefors. Åk till Annefors på en kanon och nylagd väg med mycket kurvor och höjdskillnader. I Annefors så är det bara att åka till Alfta, tyvärr så är vägen mindre bra men går att åka.

I Alfta så är det bara att ge järnet till Edsbyn.
Sen tycker även jag att ni ska åka Voxna-Los-Orsa. Blir längre men ni ville väl åka hoj?

Lycka till.

Mathias P
Arbrå

Tackar tackar! :Bugar
Tycker de var väldigt bra beskrivet jag, det lär nog bli ditt andra alternativ eller så tar vi voxna-los-orsa. Sitter med eniro och kollar vägarna nu. :) Skulle tro att vi bestämmer oss i sista sekund beroende på hur väder mm ser ut. Men jag får tacka alla för alla bra tips!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati