Avis på er som fått pyssla med GRK
För min del minns jag inte så galna saker från värnplikten (P4, 2004/2005). Jag har däremot jobbat i Försvarsmakten i några år.
Roligaste utbildningarna och momenten har helt klart varit
Skarpskytt med PSG 90, när det på en avslappnad skjutdag på Mästocka skjutfält blåste uppåt 12-14 m/s i sidled. Så instruktören passade på att åka in och hämta ut spårljus för att vi skulle få se kulbanan bättre.
Längsta avståndet, 780 meter bort och en kulbana som svängde runt 3 meter i sidled innan den skruvade sig tillbaka och plinkade i plåten. Strax under 1 sekund för kulan att träffa målet, ytterligare 2 sekunder för ljudet att färdas tillbaka till skytten, lite småmäktigt
STRIDSSJUKVÅRDARE, roligaste, svettigaste, tyngsta, hemskaste, mest pressande fem veckorna av mitt liv, men så jävla givande samt haft möjlighet att nyttja kunskapen skarpt (civilt) vid en trafikolycka. I efterhand så är man jävligt glad att kunna styra upp och göra en insats vid ett sådant tillfälle, speciellt när så många andra dels får bystander-effekten och många filmar istället för att hjälpa till.
KSP 58 utbildning så tömde vi en släpvagn fyllt med 7,62 under sista förmiddagen, uppskattningsvis 30 000 skott (skarpskytten inom mig grät lite, ammo för PSG 90 i åratal haha)
skjuta GRG är kul, bära runt på det 14 kg tunga stupröret på ryggen, övning efter övning, med inte ens ett avfyrat skott per övning i snitt, inte lika kul.
Robot 57, gick igenom hela utbildningen men missade dagen det sköts skarpt, två av tre kollegor träffade målet
(sköt för högt så sensorerna kände inte av målet utan fortsatte ut i skogen och briserade där istället)
Ensamdygn under vinterutbildning i Boden, temperaturen pendla mellan -20 och -32 grader, jag trivdes som fan, kämpade på med att förbättra omständigheterna och chillade, allt i egen takt. En kollega samlade ihop en jävla massa granris, fick upp en rejält brasa, som bara varade i några få minuter, drog en runk i sitt enmanstält och somnade omkring 16-tiden
(nästa tid var samling vid 12:00 dagen efter).
Annars har det nog mest inte varit så stora saker, däremot är det ju tusentals små roliga saker varje månad, snacket under vapenvård, pinsamma tabbar och överdrivna sanningar och inpetade lögner för effekt osv.