Bästa vs. sämsta mc-affären du gjort? (ekonomiskt alltså)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
För min del har jag vare sig tjänat eller förlorat några större belopp under alla år, men bästa affären var en ZX9 som jag köpte, plockade motorn ur och sedan sålde till en person som hade motorn men inte resten. Kanske tjänade typ 8-10´på den dealen.

Sämsta var nog den ZX7:a jag började plocka ner och bygga om med den ZX9-motorn beskriven ovan här, där jag gissningsvis köpte hojen i originalskick för någonstans runt 25´och sålde den icke-hopplockad för 15´.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min spontana tanke var "gräv inte i det där nu".

Sämsta affären var att köpa en Super Ténéré och byta bort mot en CBR1000F som inte ens går att ge bort. Yamahan hade åtminstone charm.
Jag har inte gjort någon bra mc-affär...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sett till nöjet det gett så var alla bra, sett till kostnaden så var den där wr260n det sämsta köpet.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Förmodligen min RS250. Dock, eftersom jag aldrig kommer sälja den får jag heller inte veta.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är hur kul man har som gäller!!
Dyrt är nästan allt som är kul. Hifi, bilar, resor, bra mat ute…

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Min första MC-affär var också min bästa. Köpte en Bandit 600 för 9500, sålde den 18 månader senare för 20. Så i min hjärna tjänade jag 10500 kr, eftersom mitt minne är tillräckligt selektivt för att förtränga att jag köpte nya däck, blinkers, tail tidy, två bättre begagnade sidokåpor, olja, oljefilter...

Sämsta affären var min Varadero som jag köpte för 20500 och sålde ett år senare för 19500 efter att ha bytt framdäck, olja, filter, luftfilter, drivpaket, centralstöd...
Så med samma logik så förlorade jag 1000 kr på den. :glömdet

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köpte en 701sm flång ny för 85000. Körde fyra säsonger. Blev torpederad på bana. Fick den inlöst för 75000.

Det var nog den minst dåliga hojaffär jag gjort. Särskilt med tanke på att den kostade mig 3500 att helförsäkra per år.

OT
Bil, däremot. Fick 30000 för en chevapickis som värderats till 3000 ett par år tidigare. Den kostade mig inget i inköp, var ett "avgångsvederlag" från ett jobb.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt

Och detta är skälet.
Ingen hustruvänlig tråd detta.
Lägger vi även tillbehör som skinnställ, stövlar, handskar, ryggsäckar, verktyg och alla andra ”livsnödvändiga” saker…så
Eftersom man köper sådant begagnat så är det i princip alltid bra affärer. Har gått lite plus på alla mina hojar förutom förra GSA-n som jag förlorade 35.000 i värde på sex säsonger och 6.300 mil. Räknar man in det jag gick i vinst på de tidigare hojarna ligger jag ändå på plus. (Med min matematik, jag ”glömmer” att jag ju köpte en annan hoj som var dyr)

Men kul har jag och det är huvudsaken med hoj!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Minnet ja...jag köpte ju en GSX750R-98 (?) i Stockholm för ett par år sedan som jag någon timma senare fick asfaltsyna med i Sötälje pga en vänstersvängande buss.
Den skulle verkstaden ha sådär 40-50´för att återställa i ursprungligt skick.
Jag fick försäkringsbolaget med på att jag reparerade hojen själv mot en ersättning som motsvarade marknadsvärdet på en sådan motorcykel.
Min kostnad för reparationer till ok skick blev sisådäringa 3´ SEK (skrapad slutburk, spräckt kåpa, knäckt handtag osv.), och jag fick ut mer från försäkringsbolaget än jag gav för hojen. Dessutom fick jag ersättning för skadade skyddskläder och hjälm.
Summa=i princip fick jag en motorcykel och full skyddsmundering gratis.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ur det perspektivet gör jag bara dåliga affärer, tror jag. Tror inte jag gjort en bra affär sedan jag sålde min 2001 XJ900 med ett par tusen vinst.

I vilket fall som helst är varje ny affär för mig ett äventyr som jag måste utforska. Dessa dagar köper jag inget begagnat, det har varit alltför många dåliga överraskningar, jag har fått lägga pengar på hoj som var i något slags behov, kört den och tröttnat, och sedan sålt den med förlust. Så jag började fråga mig själv "... betalar jag för mycket för mina hojar?" - i sådana fall är det ju lika bra att köpa nytt. Sedan dess har jag aldrig haft några problem, annat än dom jag själv orsakar ;)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC