Bättre bett i bromsarna!!!!

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Teddy skrev:
...Om du inte är nöjd med bettet som det är börja med att göra rent belägg och skivor och prova sen igen. Fortfarande inte nöjd? Börja med att byt belägg, det är billigast...
Instämmer. Tyckte "bettet" på lill-R:en var riktigt dåligt jämfört med stor-R:en. Inget synligt fel på varken belägg eller skivor. Gjorde rent skivorna med Brakleen (OK/Q8), bytte till nya belägg (EBC-HH) och vipps så fick jag tillbaka riktigt bett i hejdarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
uggla skrev:
ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana


Gatcyklar har rostfria skivor vilket ger sämre friktion än skivor i "vanligt" stål. Det är dock inte så populärt hos gatåkare att skivorna rostar. Som exempel på vad man kan göra för att få bättre bromsar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Framförallt så ska man träna på att bromsa mycket. Det är betydligt svårare att bromsa bra än att gasa, tycker jag.
 

Stacke

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Skillingaryd
Hoj
Kawa
No 1 är helt rätt ute! Se över vätska, slang och framförallt belägg. De skapar ju friktionen mot skivan och det är värt att lägga några hundralappar på dessa 'små klossar'. Har du några frågor så skicka ett PM (jobbar med bromsar för gata och racing)!

MVH
Per
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vet du att det är fel på bromsarna? Innan du gör något borde du låta en kompis som har en liknande hoj prova din eller det omvända. Som Teddy skriver kan det vara dina referenser som gör att du tycker att det känns fel.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
No1 skrev:
Crister Miniin satte vid senaste SM tävlingen nytt banrekord med sin R1000 -04, det i Superbike där man endast får byta slangar, olja & belägg!!!

Han vann Superstock med originalslangar för några år sedan. Oftast helt onödigt att byta på en nyare sporthoj.
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Bengan skrev:
Borde inte stålomspunna slangar öka trycket som beläggen trycker på skivorna med?

nej.
Det enda som spelar roll på bromstrycket är förhållandet mellan bromscylinderns area i förhållande till kolvarnas sammanlagda area.

Stålomspunna fungerar lika bra när vätskan är kall som när den är varm. Plastslangarna börjar att flexa mer när dom blir varma.

Fast har man dåliga plastslangar från början så borde man ju känna skillnad även på en kall hoj.

Men sen är det ju stor skillnar beroende på om man kör in beläggen ordentligt.
Hörde någonting om att när man har en materialkontakt mellan skiva och belägg på ca 60% kan man börja bromsa hårdare. På ett vanligt belägg är det kanske efter 15-30mil medans på ett race belägg med kolfiber räcker det med 10 lugna inbromsningar.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
SlirDavid skrev:
nej.
Det enda som spelar roll på bromstrycket är förhållandet mellan bromscylinderns area i förhållande till kolvarnas sammanlagda area.

Stålomspunna fungerar lika bra när vätskan är kall som när den är varm. Plastslangarna börjar att flexa mer när dom blir varma.

Fast har man dåliga plastslangar från början så borde man ju känna skillnad även på en kall hoj.

Men sen är det ju stor skillnar beroende på om man kör in beläggen ordentligt.
Hörde någonting om att när man har en materialkontakt mellan skiva och belägg på ca 60% kan man börja bromsa hårdare. På ett vanligt belägg är det kanske efter 15-30mil medans på ett race belägg med kolfiber räcker det med 10 lugna inbromsningar.
Ungefär så jag menar, att plastslangar flexar och därmed minskar trycket på bromsvätskan.
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Bengan skrev:
Ungefär så jag menar, att plastslangar flexar och därmed minskar trycket på bromsvätskan.

Jo men trycket minskar inte för att slangen flexar.
Trycker man lika hårt på bromsen med stålomspunna som plast så blir trycket i vätskan lika högt.
Fast med plastslang måste man nypa handtaget djupare eftersom man fyller plastslangen med mer vätska om den flexar.
Varav svampigheten.
 

Gabor

Guest
Köp dom enda skivorna som fungerar i ur och skur, skivor som i det närmaste är omöjliga att få skeva, ISR!!!

No1...[/QUOTE]

Jag har en skev ISR skiva hemma, satte en klocka i centrum , så jag har en väggklocka för 3200:- på garage väggen....... :tummenupp

PS. Den räddade en tjej från döden, den tog bra innan gaffeln vek sig och låste fast oket i en krokig skiva......
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
icemanjoakim skrev:
Miinin kör med original bromslangar på sin superbike - och det går ju rätt bra för honom... :yoparty

Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan. Vissa uppskattar den stummare känslan som stålspunnet ger, andra gör det inte. Personligen känner jag ingen större skillnad om jag ska vara ärlig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Chris Ash skrev:
Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan. Vissa uppskattar den stummare känslan som stålspunnet ger, andra gör det inte. Personligen känner jag ingen större skillnad om jag ska vara ärlig.

Jag kännde skillnad i våras. Men när man bytt slangar så är det även ny vätska och "nyluftat" så det kan lika gärna varit det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
soppatorsken skrev:
Jag kännde skillnad i våras. Men när man bytt slangar så är det även ny vätska och "nyluftat" så det kan lika gärna varit det.

Det blir ju lite stummare och enligt mig svårare att dosera. Men inte är skillnaden stor inte....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Stålspunna slangar ger ju inte bättre prestanda som sagt utan det är känslan.
Hmmm... Jag upplevde att bromskraften kom med en kort, kort fördröjning med originalslangarna. Dessutom varierade fördröjningen något, vilket jag fann svårt enerverande. Kan vara inbillning men fenomenet försvann när jag bytte till stålomspunnet.

Vroom: på min förra båge (GSX-R 600 -01) fick jag mycket bra bett med Premiers dubbelsintrade belägg. Hade kört med original och EBC HH tidigare men jag tycker att Premiers var överlägset bäst. De bet till som fan direkt! Billigast desssutom. Vet ej om det blir samma effekt på din 1000.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top