Bättre bett i trumbroms?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Jag har svårt att få riktigt bra bett i ett par trumbromsar på en gammal knarr. Nya belägg (som inte är inkörda riktigt ännu) och i övrigt utjusterade så att de precis börjar ligga mot trumman. Funktionen hos vajern - ja, de är vajermanövrerade - är helt OK. Men likförbaskat får man ta i så man blir blå, för att få dem att nypa åt och att låsa framhjulet går knappt ens på grus.

Finns det några knep rent generellt eller är det bara att gilla läget med de belägg som erbjuds (mjukare verkar inte finnas) ?

(har förresten samma problem med en av bilarna, en gammal Peugeot, så det tycks gå troll i det där med trummor :D )

prova rugga upp utan på trummorna och beläggen och kolla så vajern inte flexar allt för mycket

Alla rörliga delar måste (givetvis) röra sig lätt om gerjerna ska fungera bra. Riv allt som har med bromsarna att göra, rengör och fetta in de rörliga grejerna.

Brukar meka en del med äldre moppar med trumbroms, och att bara rengöra och smörja grejerna kan göra underverk. En sak som brukar vara särskilt dåligt skött är axeln som pressar itu bromsbackarna, när det blir belastning på den (som vid bromsning) kan den kärva rejält där den går genom bromsskölden.

Prova att svarva trummorna, kan hjälpa om de är lagom nytta.

Annars finns det ofta firmor som limmar på lämpligt material om det inte finns färidgt.

Vad är det för trumbroms? Det finns ju dåliga trumbromsar och det finns hyfsade :tummenupp

Jag misstänker att det är uralen du menar och då får jag tyvärr meddela att det är kört. Det är bara att acceptera att man måste planera i god tid inför varje bromsning. Pappa lekte en tid med dyligt och trots insvarvning av trumman och uppgradering av friktionsmaterialet förblev bromsen medioker.....

Det finns ju dåliga trumbromsar och det finns hyfsade :tummenupp

Och sen finns de dem som skrämmer skiten ur oss 80-talister...

inget.inget.inget.inget.inget.Hjullås...:näsblod

Last edited:
Jag misstänker att det är uralen du menar och då får jag tyvärr meddela att det är kört. Det är bara att acceptera att man måste planera i god tid inför varje bromsning. Pappa lekte en tid med dyligt och trots insvarvning av trumman och uppgradering av friktionsmaterialet förblev bromsen medioker.....

Jo, det stämmer. Det var dags för besiktning nu under sommaren (regbesiktigades 2004 och då var det ok), men jag har väntat med det iom att framförallt frambromsen tar så illa. Jag kan leva med den dåliga bromsverkan och man planerar som sagt sin körning :brynad men på besiktningen lär de ha synpunkter...

Nåväl, jag ska ta en rejäl rengöring av alla delar och smörja upp allt (utom bromsytorna :) ) och se om det blir bättre. Sammalunda med den där franska bilen som det är körförbud på :gnissla

Hihi, det kommer jag inte ens ihåg själv :)

Vad det om hur man svarvar in backar? Om leading/trailing shoes? Om sprag mu value?

Finns lite att börja med här:
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Drive/Drum_Brakes.html
http://auto.howstuffworks.com/drum-brake.htm

Precis! Det var den utläggningen jag menade :D Men nu är ju trådstartarens trumma blott en simpel enkelnockare jämfört med de dubbelnockare som du diskuterade då. Så det är ju lite skillnad :gnissla

Trolltrumma! :D

Jasa jaha, Uralen ska besiktigas?
Vill man bara ha bra verkan en stund kan man alltid ta en smargelrondell (sliphylsa) med grovt papper pa, och kora av ytan i trumman for att oka friktionskoefficienten.
Det haller iofs bara nagon dag...

Annars ar det bromsbackarna som maste bytas till ett par med battre belagg.
Dina ryska asbestbelagg ar val harda som polsk bakelit for att halla cykeln ut...
Tjacka andra band (finns en firma vars namn jag glomt) och limma dit.
Du kan ju iofs sajpa dina egna oxa. (tvargaende diken med bagfil).

Det ar ju bara "leading edge" (forsta delen av belagget) som bromsar sa, det borde man kunna dra nytta av, och modifiera backarna sa att de kalvar mer (staller sig pa hogkant so to speak).
Kanske genom att fila ner andra halvan av belagget sa att framre delen kan utnyttjas mer...

Kanske oxa gora exentern lite mindre i bredd (minska dess havarm) for att oka kraften pa backarna.

En grovre vire kan oxa hjalpa pga battre kraftoverforing.
Nu sviktar nog halva bromskraften bort i din moppevajer (som jag vill minnas att det nastan var?)

Om höljet är gammalt bör det bytas så att ingen "svikt" uppstår där.
Grövre dim. är ju också bra som docktorn ovan nämde.
Silad

Rengör, justera och slit in så funkar de mediokert.
Har för mig att "Broms och topp" (Stockholmstrakten?)limmar på nya belägg, vilket hjälper.
Dock är materialet i trumman inte lämpligt för bromsar.

Jo, det stämmer. Det var dags för besiktning nu under sommaren (regbesiktigades 2004 och då var det ok), men jag har väntat med det iom att framförallt frambromsen tar så illa. Jag kan leva med den dåliga bromsverkan och man planerar som sagt sin körning :brynad men på besiktningen lär de ha synpunkter...

Nåväl, jag ska ta en rejäl rengöring av alla delar och smörja upp allt (utom bromsytorna :) ) och se om det blir bättre. Sammalunda med den där franska bilen som det är körförbud på :gnissla

De verkar inte vara direkt stenhårda vad det gäller bromsverkan på SBP. Jag har just varit och besiktat min gamla Suzuki DR500 med trumma både bak och fram, och det blev inget påpekande trots definitivt låsningsfria bromsar :tummenupp

En garagegranne hydraulkonverterade sin Dnepr-framtrumma mha av slavcylindern från en trumbromsad bil, undrar om det inte var slavcylindern från VW-bubbla han använde.

/J

Jo man skulle ju kunna ha ett 15-kilos stockankare med fällningsanordning i bakkant på sidvagnen. Det finns ju fina fjärrmanövrerade ankarfällare till fritidsbåtar.
Nänä.
Ankaret fästs i styret.
Emedan det enda som funkar på dessa projektiler är ryska bakelitdäck, så ökar både styrförmåga och retardation om man kullerbyttar dem.

Det finns två varianter av trumbromsar till rysshojar.
Jag kan inte se på bilden vilken du har men den bästa
typen har dubbla hävarmar, dvs att den trycker ut backarna
på båda sidor. har du inte en sån så byt och se till att allt
är rätt injusterat och att vajern är OK så borde bromsen bli
(i stort sett..) bra.
Men min ryss från -61 har aldrig behövt genomlida nå´t bromsprov hos sbp.
Dom brukar kolla om lyset fungerar på den...

Det finns två varianter av trumbromsar till rysshojar.
Jag kan inte se på bilden vilken du har men den bästa
typen har dubbla hävarmar, dvs att den trycker ut backarna
på båda sidor. har du inte en sån så byt och se till att allt
är rätt injusterat och att vajern är OK så borde bromsen bli
(i stort sett..) bra.
Men min ryss från -61 har aldrig behövt genomlida nå´t bromsprov hos sbp.
Dom brukar kolla om lyset fungerar på den...

Det är det som är sk dubbelnocktrumbromsar! :tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick