Bättre bett i trumbroms?

Jag vet inte om dubbelnockarna är så mycket bättre.
Excentern är skapt som ett kommatecken (halvt ying - yang tecken), så det är bara ena änden av bromsbandet som pressas mot trumman lik förbannat.
Påstås vara bättre.
Fler rörliga delar = Mer friktion?

Excentern är skapt som ett kommatecken (halvt ying - yang tecken), så det är bara ena änden av bromsbandet som pressas mot trumman lik förbannat.
Påstås vara bättre.

Å jo...
När det är enkelnock så är det "bara" den ena som ger ordentlig bromsverkan. Den backen som ligger Mot rotationsriktningen vill självlåsa sig med hjälp av rotationen/friktionen. Servofunktion.
Den andra backen ger bara den kraft som den ansätts med hjäl av bromshandtaget.
Med dubbelnock får du 2 backar som har "servofunktion"

Mats

Påstås vara bättre.

Den excentern som du skriver om kallas S-kam och är i sin profil en blandning av en evolvent och en Archimedes spiral. Man får ta till involutan och andra små trigonometriska tricks för att försöka beräkna eländet.
S-kammen ger en jämnare kraftansättning på backen allteftersom beläggen slits.

Dubbelnockarna är betydligt bättre eftersom du får två "leading shoes" och som tumregel brukar man säga att "leading shoes" slits ca 3 ggr mer än "trailing shoes".
Dock beror det på om man har pivotpunkter i backens ena ände, "inclined abutments" (dvs att backens ena ände glider på ett lutande plan) eller "straight abutments" (t ex en typ av kulisstyrning som dock inte är så vanligt).

Här finns lite animeringar. Alla är dock inte helt med sanningen överensstämmande så jag får ta det med Vedmar när vi ses nån gång :tummenupp
http://www.mel.lth.se/Kurser/TransmissionerAK/Java/javabromsar.htm

Jasa jaha, Uralen ska besiktigas?

En grovre vire kan oxa hjalpa pga battre kraftoverforing.
Nu sviktar nog halva bromskraften bort i din moppevajer (som jag vill minnas att det nastan var?)

Jo, även om jag måste byta den där blåsta topp-packningen innan det ens går att få iväg den utan bogserlina :D'

Vajern är grov som ett "lillfinger" och ingen svikt där inte - ryssarna kör ju alltid med väl tilltagna grejer och hoppas det håller (vilket behövs pga dålig kvalitet).

Det finns två varianter av trumbromsar till rysshojar.
Jag kan inte se på bilden vilken du har men den bästa
typen har dubbla hävarmar, dvs att den trycker ut backarna
på båda sidor. har du inte en sån så byt och se till att allt
är rätt injusterat och att vajern är OK så borde bromsen bli
(i stort sett..) bra.
Men min ryss från -61 har aldrig behövt genomlida nå´t bromsprov hos sbp.
Dom brukar kolla om lyset fungerar på den...

Den här är från -93 och har dubbla hävarmar (bara några få år innan de började köra med skivor). Jo, fotbromsen tar hyfsat på både bakhjul och sidvagn, så det finns väl hopp om att få det bättre än vad det är nu i alla fall.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick