För löst spänd kedja gör att du får lite mer glapp i transmissionen vilket kan göra att hojen upplevs som orolig framför allt i låga hastigheter.
Så länge det inte är väldigt mycket slack så gör det dock inte så mycket annat. Väldigt mycket slack kan göra att kedjan kan kugga över eller i värsta fall hoppa av och låsa bakhjulet och det är nog inte så roligt om det inträffar när du är ute och kör.
Men då pratar vi om väldigt mycket slack.
Så en lite för löst spänd kedja är inte så hemskt farligt.
En för hårt spänd kedja medför att när du belastar fjädringen så sträcker du kedjan och om kedjan är för hårt spänd så kommer den att störa fjädringens arbete. Plus att lagren vid framdrevet får ta upp oerhört stora belastningar pga att den försöker hålla hojen uppe. Dom belastningarna kan göra att du förstör lagren i utgående axel vilket är jobbigt att fixa till och följdaktligen dyrt om du lämnar in den för det. Alternativt leder den ökade belastningen till att du sliter ut kedjan på nolltid.
Med lite otur så skär lagren i utgående axel på drivningen och då blir det inte roligt om det inträffar under färd.
Så det är bättre om kedjan är något löst spänd än om den är för hårt spänd. Det viktiga är att du inte har kedjan helt spänd. Har du lite slack kvar på den när du sitter på den så ska det vara ganska lugnt.
Kedjespänningen ska givetvis vara inom dom toleranser som står i manualen men eftersom det är ganska svårt att träffa exakt rätt så är det bättre att ha en spänning som innebär att du har ett slack som är i övre gränsen av intervallet i manualen än om du har den för hårt spänd.
Inom toleranserna kommer alltid att vara bättre än utanför toleranserna oavsett åt vilket håll du är utanför.
Nja. Det är inte helt problemfritt det heller. Det kräver dock väldigt lite underhåll av dig som användare.
Däremot kräver en kardan oljebyten och liknande med vissa intervaller. Det kostar en del om man lämnar in den för det.
Men man slipper ju hålla på och smörja kedjan och justera kedjespänningen om man har kardan. Dock är det väldigt begränsat med roliga hojar med kardan. Tyvärr eftersom det ju trots allt kräver ett lite mindre frekvent underhåll.
För mig som kör i ur och skur skulle det vara skönt med kardan då en kedja ju måste smörjas och tas omhand varje gång man varit ute och kört i regn. Det slipper man ju med kardan.
Men i dagsläget med det urval som finns så har jag hellre en lite roligare hoj med kedja som måste smörjas än en relativt underhållsfri kardan på en tråkigare hoj
Så länge det inte är väldigt mycket slack så gör det dock inte så mycket annat. Väldigt mycket slack kan göra att kedjan kan kugga över eller i värsta fall hoppa av och låsa bakhjulet och det är nog inte så roligt om det inträffar när du är ute och kör.
Men då pratar vi om väldigt mycket slack.
Så en lite för löst spänd kedja är inte så hemskt farligt.
En för hårt spänd kedja medför att när du belastar fjädringen så sträcker du kedjan och om kedjan är för hårt spänd så kommer den att störa fjädringens arbete. Plus att lagren vid framdrevet får ta upp oerhört stora belastningar pga att den försöker hålla hojen uppe. Dom belastningarna kan göra att du förstör lagren i utgående axel vilket är jobbigt att fixa till och följdaktligen dyrt om du lämnar in den för det. Alternativt leder den ökade belastningen till att du sliter ut kedjan på nolltid.
Med lite otur så skär lagren i utgående axel på drivningen och då blir det inte roligt om det inträffar under färd.
Så det är bättre om kedjan är något löst spänd än om den är för hårt spänd. Det viktiga är att du inte har kedjan helt spänd. Har du lite slack kvar på den när du sitter på den så ska det vara ganska lugnt.
Kedjespänningen ska givetvis vara inom dom toleranser som står i manualen men eftersom det är ganska svårt att träffa exakt rätt så är det bättre att ha en spänning som innebär att du har ett slack som är i övre gränsen av intervallet i manualen än om du har den för hårt spänd.
Inom toleranserna kommer alltid att vara bättre än utanför toleranserna oavsett åt vilket håll du är utanför.
Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!
Nja. Det är inte helt problemfritt det heller. Det kräver dock väldigt lite underhåll av dig som användare.
Däremot kräver en kardan oljebyten och liknande med vissa intervaller. Det kostar en del om man lämnar in den för det.
Men man slipper ju hålla på och smörja kedjan och justera kedjespänningen om man har kardan. Dock är det väldigt begränsat med roliga hojar med kardan. Tyvärr eftersom det ju trots allt kräver ett lite mindre frekvent underhåll.
För mig som kör i ur och skur skulle det vara skönt med kardan då en kedja ju måste smörjas och tas omhand varje gång man varit ute och kört i regn. Det slipper man ju med kardan.
Men i dagsläget med det urval som finns så har jag hellre en lite roligare hoj med kedja som måste smörjas än en relativt underhållsfri kardan på en tråkigare hoj
Last edited: