Bättre med för spänd kedja än för "lös" ?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För löst spänd kedja gör att du får lite mer glapp i transmissionen vilket kan göra att hojen upplevs som orolig framför allt i låga hastigheter.
Så länge det inte är väldigt mycket slack så gör det dock inte så mycket annat. Väldigt mycket slack kan göra att kedjan kan kugga över eller i värsta fall hoppa av och låsa bakhjulet och det är nog inte så roligt om det inträffar när du är ute och kör.
Men då pratar vi om väldigt mycket slack.
Så en lite för löst spänd kedja är inte så hemskt farligt.

En för hårt spänd kedja medför att när du belastar fjädringen så sträcker du kedjan och om kedjan är för hårt spänd så kommer den att störa fjädringens arbete. Plus att lagren vid framdrevet får ta upp oerhört stora belastningar pga att den försöker hålla hojen uppe. Dom belastningarna kan göra att du förstör lagren i utgående axel vilket är jobbigt att fixa till och följdaktligen dyrt om du lämnar in den för det. Alternativt leder den ökade belastningen till att du sliter ut kedjan på nolltid.
Med lite otur så skär lagren i utgående axel på drivningen och då blir det inte roligt om det inträffar under färd.

Så det är bättre om kedjan är något löst spänd än om den är för hårt spänd. Det viktiga är att du inte har kedjan helt spänd. Har du lite slack kvar på den när du sitter på den så ska det vara ganska lugnt.

Kedjespänningen ska givetvis vara inom dom toleranser som står i manualen men eftersom det är ganska svårt att träffa exakt rätt så är det bättre att ha en spänning som innebär att du har ett slack som är i övre gränsen av intervallet i manualen än om du har den för hårt spänd.

Inom toleranserna kommer alltid att vara bättre än utanför toleranserna oavsett åt vilket håll du är utanför.

Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. :yoparty . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!

Nja. Det är inte helt problemfritt det heller. Det kräver dock väldigt lite underhåll av dig som användare.
Däremot kräver en kardan oljebyten och liknande med vissa intervaller. Det kostar en del om man lämnar in den för det.
Men man slipper ju hålla på och smörja kedjan och justera kedjespänningen om man har kardan. Dock är det väldigt begränsat med roliga hojar med kardan. Tyvärr eftersom det ju trots allt kräver ett lite mindre frekvent underhåll.

För mig som kör i ur och skur skulle det vara skönt med kardan då en kedja ju måste smörjas och tas omhand varje gång man varit ute och kört i regn. Det slipper man ju med kardan.
Men i dagsläget med det urval som finns så har jag hellre en lite roligare hoj med kedja som måste smörjas än en relativt underhållsfri kardan på en tråkigare hoj

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Hur mäter man slacket på lättast och bäst sätt då? Ta en tumstock alt måttband och försöka mäta?

Gör & mät precis som det står i instruktionsboken! Att nån hobbyinstruktör som lärt sig att 20-30mm alltid är det optimala står i min värld sig ganska slätt mot var ingenjörerna som faktiskt tillverkat motorcykeln säger.

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Det allra bästa är att kontrollera kedjan när den är som mest spänd, dvs när de båda dreven är i rak linje/längst ifrån varandra.
Då skall skall det normalt vara nästan inget "glapp"(mätt ca mitt i mellan dreven) beroende på hur mycket man trycker etc.

Tänk på att rotera kedjan ett varv och mäta när den är som mest spänd (oavsett metod), det kan skilja rätt mycket beroende på var på varvet man mäter.

Tar kedjan i svingen på mitten även när man sitter på hojen, brukar det vara ett tydligt tecken på att den är för slak. Dock kan ju detta skilja från hoj till hoj och deras konstruktioner.

Ett problem är att det ibland står något difusa mätmetoder eller rent av fel i användarmanualerna. Dock kande det ju vara enklast att göra som det står, läs gärna på åtminstone ;-)

Jag har flera gånger i år sett hojar som sagts komma direkt från service hos "proffs" som spänt kejdan så mycket att den tom med obelastad mc varit som en fiolsträng. Då fungerar inte fjädringen som den skall och precis som beskrivs ovan blir det hög belastning på lager m.m. = inte bra säkerhetsmässigt och kan bli dyrt. Då är det bättre med lite för slak kedja i mitt tycke.
Tänk på att nya kedjor brukar behöva spännas en vända efter några mil.

Man bör nog själv hålla lite koll på detta tyvärr. Detta även om man lämnar in hojen på service samt får den besiktigad av Bilprovningen.

Mina 5c som själv har haft rätt många hojar och nu besiktigar inför kurserna lite titt som tätt.
Det är för allas säkerhet som besiktningen utförs innan kurserna:)

Hälsningar
Hoke

Ozzi

Guest
Det allra bästa är att kontrollera kedjan när den är som mest spänd, dvs när de båda dreven är i rak linje/längst ifrån varandra.
Då skall skall det normalt vara nästan inget "glapp"(mätt ca mitt i mellan dreven) beroende på hur mycket man trycker etc.

Tänk på att rotera kedjan ett varv och mäta när den är som mest spänd (oavsett metod), det kan skilja rätt mycket beroende på var på varvet man mäter.

Tar kedjan i svingen på mitten även när man sitter på hojen, brukar det vara ett tydligt tecken på att den är för slak. Dock kan ju detta skilja från hoj till hoj och deras konstruktioner.

Ett problem är att det ibland står något difusa mätmetoder eller rent av fel i användarmanualerna. Dock kande det ju vara enklast att göra som det står, läs gärna på åtminstone ;-)

Jag har flera gånger i år sett hojar som sagts komma direkt från service hos "proffs" som spänt kejdan så mycket att den tom med obelastad mc varit som en fiolsträng. Då fungerar inte fjädringen som den skall och precis som beskrivs ovan blir det hög belastning på lager m.m. = inte bra säkerhetsmässigt och kan bli dyrt. Då är det bättre med lite för slak kedja i mitt tycke.
Tänk på att nya kedjor brukar behöva spännas en vända efter några mil.

Man bör nog själv hålla lite koll på detta tyvärr. Detta även om man lämnar in hojen på service samt får den besiktigad av Bilprovningen.

Mina 5c som själv har haft rätt många hojar och nu besiktigar inför kurserna lite titt som tätt.
Det är för allas säkerhet som besiktningen utförs innan kurserna:)

Hälsningar
Hoke

Se där, en som fattat galoppen, det är inte raketforskning.:tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...