Båtforum ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Nu alla båtintresserade, söker något vettigt båtforum och information om Joker båtarna. Farsgubben ägde en Joker 19 en gång i tiden och blir alltid sentimentalisk då han talar om den båten och vilka fina sjöegenskaper den hade. Vet inte hur mycket jag ska lita på gubben.

Hittade en här i stan med en Mercury 175hk troligtvis tidigt 80-tal, han begär 29 papp. Jag har hört något snack om att han inte fick motorn att gå som den skulle förra sommaran något med tändningen, han nämde även det då jag pratade med honom om båten. Är dessa motorer något som jävlas mycket ? Båten är fin i övrigt men jag antar att det finns risk att det blir dyrt att fixa snurran hilfe.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Vet inte så mkt om Jokrar men mercury är tacksamma att skruva i så kan nog göra mkt själv om du inte har tummen riktigt mitt i handen :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Twosaint skrev:
2210267 Nu alla båtintresserade, söker något vettigt båtforum och information om Joker båtarna. Farsgubben ägde en Joker 19 en gång i tiden och blir alltid sentimentalisk då han talar om den båten och vilka fina sjöegenskaper den hade. Vet inte hur mycket jag ska lita på gubben.

Hittade en här i stan med en Mercury 175hk troligtvis tidigt 80-tal, han begär 29 papp. Jag har hört något snack om att han inte fick motorn att gå som den skulle förra sommaran något med tändningen, han nämde även det då jag pratade med honom om båten. Är dessa motorer något som jävlas mycket ? Båten är fin i övrigt men jag antar att det finns risk att det blir dyrt att fixa snurran hilfe.
Motorerna är det som kostar på dom där men 29 000 är billigt. Det jag har hört om jokern är att dom är lite stötiga det är de ända jag vet. testa www.fendern.se men dom är ganska tröga..

Själv ska jag sälja min båt 60 spänn för att åka motsvarande 1 mil är ju inte så roligt längre tycker jag.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
prulle skrev:
2210275 Motorerna är det som kostar på dom där men 29 000 är billigt. Det jag har hört om jokern är att dom är lite stötiga det är de ända jag vet. testa www.fendern.se men dom är ganska tröga..

Själv ska jag sälja min båt 60 spänn för att åka motsvarande 1 mil är ju inte så roligt längre tycker jag.

hmm mjo men vafan släng i 3-4 kompisar i båten, några flak öl, en fet stereo sen är väl sommarens finaste dagar räddade ? Visst drar dom sås men man får väl vara flera som delar.

ghandi skrev:
2210274 Vet inte så mkt om Jokrar men mercury är tacksamma att skruva i så kan nog göra mkt själv om du inte har tummen riktigt mitt i handen :)

Har aldrig skruvat i en båtmotor men mina mekkunskaper räcker väl till enkla saker som att byta koppling, byta en krokig vevstake i en 454:a

Bifogat

• DSCF0042.JPG
    DSCF0042.JPG
    71.1 KB · Visningar: 52
  • DSCF0007.JPG
    DSCF0007.JPG
    70.5 KB · Visningar: 52
  • DSCF0041.JPG
    DSCF0041.JPG
    72.8 KB · Visningar: 49

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Kring 02 så var jag också ägare av en sportbåt sist och på den satt det en Mercery 85HK från 1980.
Den drog bensin som fan, säkert 40-50liter/timme men som du säger så är man ofta fler som delar på det.

En 175Hk lär göra virvlar i tanken, med det kan det vara värt för 50++knop.

Min personliga åsikt är att klart undvika en sådan stor motor om den är
äldre än 20år, vissa motordelar är skitdyra till en sådan motor.

Glöm inte att göra ett komptest och provköra båten ordentligt(minst 20min).
Min motor stulade som fan med växellådan.

Angående forum så tycker jag att Fendern är bra.

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ha ha och jag har en ful HT båt på ca 5m. Funkar kanon med en 28HK yamaha från 95 med väldigt få gångtimmar. 40min när jag kom över den förra hösten.

Kan köra i en evighet på 10L. Kommer ca 3h körning på 10L. Nu är det ju ingen raket med 16-18knop gör den alla gånger med den förbrukningen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln