Båtforum..

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Undrar om någon här vet om det finns ngt shysst båtforum? Eller om någon här vet vad en ska välja för GPS som e tålig, som en helst kan ha både i bilen och båten (med olika kartor då förståss...)

- Johan

Stinger

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
WR450F
mr_rockster skrev:
Tjenare!

Undrar om någon här vet om det finns ngt shysst båtforum? Eller om någon här vet vad en ska välja för GPS som e tålig, som en helst kan ha både i bilen och båten (med olika kartor då förståss...)

- Johan

www.marinan.se

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Har kommit fram till att det går åt en större skärm till båten än de de GPS:ar som är avsedda för bilbruk har.

Laptop rockar på sjön.

De blir inte tillräckligt detaljerade, ser bara fastland och vatten - ingen höjdare.

/ Johan

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kruxet är att det är en öppen båt som det då och då ska åkas vattenskidor etc med... Men det kanske går att fixa ändå iofs. Hur kraftig dator behövs det för att man ska få det att funka ok då?

- Johan

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
mr_rockster skrev:
Kruxet är att det är en öppen båt som det då och då ska åkas vattenskidor etc med... Men det kanske går att fixa ändå iofs. Hur kraftig dator behövs det för att man ska få det att funka ok då?

- Johan

1 Ghz, 256 ram och uppåt bör inte vara några problem.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Garmin är ganska vanliga så det är lätt att hitta kartor/sjökort till dem. Det funkar dock bara med Garmins egna kartor.

Jag kör med en Etrex med karta, mest för att kunna ha den i skogen och när jag kör hoj eller båt(vattentät och liten)
På sjön är den kanske lite liten i displayen kan jag tänka mig men man kan ju koppla in den i laptopen.
En variant som många verkar använda är Garmin GPS60, har större display.

Har man inga krav på vattentäthet eller så är väl annars en handdator med blåtandsgps perfekt.

Finns lite på www.soe.se
www.utsidan.se

Tyvärr inga rena båtlänkar men...

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kolla lite på att köpa en båt, men attans vad det e dyrt att försäkra en båt med utombordare. Kostar typ 5-10kkr/år(jag har ändå kommersiella befälskurser i att framföra båt vilket sänker premien... ). Sedan tillkommer båtplats i GBG a ca 5kkr/år. Jämför man med MC så e MC billigt...

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2005 KTM 625
Mingves skrev:
Kolla lite på att köpa en båt, men attans vad det e dyrt att försäkra en båt med utombordare. Kostar typ 5-10kkr/år(jag har ändå kommersiella befälskurser i att framföra båt vilket sänker premien... ). Sedan tillkommer båtplats i GBG a ca 5kkr/år. Jämför man med MC så e MC billigt...

Min båt kostar bara 2057 per år i försäkring, inte så farligt tycker jag...

miniman

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Husaberg FE 400
Jag har provat att köra med laptop i min öppna Bayliner bowrider men det är helt omöjligt att se något på skärmen när solen lyser. Gick inte att se den i min superseven heller när jag skulle mappa insprutningen. Kanske finns bättre skärmar men min dator är bara något år gammal.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
När vi ändå är inne på detta.

Är det nån som sitter på sjökort Arholma-Landsort i digitalt format passande seaclear? Orkar inte scanna själv just nu.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln