Båtfråga - bottenfärg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har en plastbåt som behöver bottenmålas. Det är en del gammal bottenfärg på som jag inte kommer orka ta bort helt så min fråga är som följer:

- Hur viktigt är det att köra med primer först?

..och ännu viktigare:
- Var köper jag billig bottenfärg för östersjöbruk?
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
"..och ännu viktigare:
- Var köper jag billig bottenfärg för östersjöbruk?"

Det finns inte......
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Antingen åker du till en färgaffär och köper valdri Internationalprodukt.. (bästaste)

Annars kan du måla med typ falu rödfärg, hört om nåt exempel på det och det funkade tydligen alldeles utmärkt (ett hus står ju emot i typ 20år, så varför inte?)

Perosnligen skiter jag i regler och tänker själv. Det är inte ofarligt med sk. "miljövänliga färger", men man måste måla varje år med dem. "Farliga" färger (typ VC17) är tydligen mkt värre, men då kan man bättre på lite dittvis, och måla typ var 7e år.. Måste i min värld vaa betydlig bättre.

inte billig färg, men håller för ever!
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Primer använder man bara om man byter sort på bottenfärg.Är det många lager dåligt sittande bottenfärg o du daskar på primer o ny bottenfärg utan slipning så släpper det ju en då. Då kastar man verkligen pengarna/färgen i sjön:D Använder du mjuk botten färg för båtar som går ca 15knop max så spelar det mindre roll om du bygger på lager av färg,men en snabbgående båt vill ha en hård botten färg med så slät yta det bara går. Billigare bottenfärg som dessutom fortfarande fungerar som det är tänkt beställer man från england eller något annat eu land som inte förbjudit koppar/ten i bottenfärgen:tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Primer använder man bara om man byter sort på bottenfärg.Är det många lager dåligt sittande bottenfärg o du daskar på primer o ny bottenfärg utan slipning så släpper det ju en då. Då kastar man verkligen pengarna/färgen i sjön:D Använder du mjuk botten färg för båtar som går ca 15knop max så spelar det mindre roll om du bygger på lager av färg,men en snabbgående båt vill ha en hård botten färg med så slät yta det bara går. Billigare bottenfärg som dessutom fortfarande fungerar som det är tänkt beställer man från england eller något annat eu land som inte förbjudit koppar/ten i bottenfärgen:tummenupp

Det är typ en vattenskidbåt så mjuk färg går bort. Det är annan bottenfärg på men bara ett relativt tunt lager och jag har tänkt slipa men inte slipa så det blir plastrent utan bara för att få bort ev. löst sittande färg. Så jag gissar att primer är att rekomendera för min del då..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Glöm min idé om VC17.. Jag seglar, går "bara" i <18 knop i undantagsfall!
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det är typ en vattenskidbåt så mjuk färg går bort. Det är annan bottenfärg på men bara ett relativt tunt lager och jag har tänkt slipa men inte slipa så det blir plastrent utan bara för att få bort ev. löst sittande färg. Så jag gissar att primer är att rekomendera för min del då..

Då e du rätt:tummenupp
 

melkersson

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K1200S -07 -R.I.P, BMW Rockster -03 -SÅLD
primer används för att täta skrovet oxå, o inte enbart för att färgen ska fästa...på västkusten så funkar Hempel mille extra (svart har ca 41% koppar) men i östersjön "får" man inte använda den, utan då blir det mille light eller racing light...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
primer används för att täta skrovet oxå, o inte enbart för att färgen ska fästa...på västkusten så funkar Hempel mille extra (svart har ca 41% koppar) men i östersjön "får" man inte använda den, utan då blir det mille light eller racing light...

Tänker inte du på epoxyvarianten:va Vanlig primer= grundfärg, använder man bara för att få en fästyta för ny färg:tummenupp
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Hej!

Har precis hållt på med en båt jag köpte och detta är mina lärdommar:

Varken glasfiber eller gelcoat är vattentätt, det suger i sig vatten.
En båt som läggs ner på våren och inte är korrekt behandlad kommer väga mkt mer när den tas upp på hösten tex, då vatten har trängt in i plasten.
Vilken i sin tur innebär försämrad prestanda högre soppa förbrukning mm.
Den som köper en ny båt och inte kostar på en Primer behandling är det spö straff på tydligen :D


Primer är det som gör båten vattentätt/vattenavisande, för att få nån nytta av primern så skall all gammal bottenfärg slipas bort. Primern skall sedan läggas i minst 4 lager.Kostar en heldel flis bara matrialet om båten är lite större sen kan du räkna med många dagars slipande också. Därefter skall den bottenmålas med 2 lager. Vid sista målningen med primer skall bottenfärgen läggas på innan primern är helt torr.

Hempels Mille light är för mindre båtar upp till 200kg din vattenskidbåt är nog tyngre och ska ha en färg som är mer gjort för minimal friktion. Fråga på inköps stället.

Bottenfärger av olika modeller och märken kan reagera dåligt med varandra så om man kan försök håll dig till samma.

Använd mask även om du bara ska rugga upp ytan före målning, är inte helt nyttiga kemikalier.

Obs är bara en glad ammatör men det rätt många gamla Kölsvin här som säkert kan korrigera om nåt är missuppfattat av mig.
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Det börjar sina i den sista burken bottenfärg jag hamstringsköpte för 10+ år sedan,
så nu behöver jag en ny beväxningshämmande bottenfärg.

Jag har försökt googla men blir bara mer förvirrad.

Vet någon här:

Vad som är tillåtet i år och fungerar på ostkusten?
Vad som är inte tillåtet i år och fungerar på ostkusten?

Självpolerande?
Hårda?
Koppar?
Zink?
Cayennepeppar?
Stora dyra märken?
Biltema?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det börjar sina i den sista burken bottenfärg jag hamstringsköpte för 10+ år sedan,
så nu behöver jag en ny beväxningshämmande bottenfärg.

Jag har försökt googla men blir bara mer förvirrad.

Vet någon här:

Vad som är tillåtet i år och fungerar på ostkusten?
Vad som är inte tillåtet i år och fungerar på ostkusten?

Självpolerande?
Hårda?
Koppar?
Zink?
Cayennepeppar?
Stora dyra märken?
Biltema?

Fråga en yrkesfiskare eller stoppa förbi ett litet varv, dom lär veta vad som är bäst.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Fråga en yrkesfiskare eller stoppa förbi ett litet varv, dom lär veta vad som är bäst.

Man kan ju tycka att de borde ha erfarenheter man kan lära av, men det
verkar vara så att förutsättningarna förändras kontinuerligt.

Först förbjöds kopparbaserade färger (på ostkusten), och ersattes av bla
självpolerande färger.
Nu verkar vissa kopparbaserade färger vara tillåtna igen, men i olika områden
beroende på sammansättning, samtidigt som många av de självpolerande
färgerna har förbjudits på somliga ställen.

Det verkar som det är förmåga att hänga med i svängningarna man behöver,
mer än erfarenhet.

Är inte många av färgerna på marknaden nya för i år?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

As always.. VC17 västkust.

Jag skiter ärligt talat i vad miljö-frigoliten säger. Körde VC17 i flera år, och det som behövde göras varje säsong var att bättra på lite på vissa extra utsatta ställen. Inför i fjol körde vi av allt och gjorde om från grunden med sån miljösnäll färg. Tog upp på hösten och hade säkert 100 ggr mer snäckor osv under vattenlinjen, och kräver i stort sett hel ommålning igen.

Även om VC17 är elakare än "snäll" färg, så tvivlar jag på att det ska vara så nyttigt att ha en färg man lämnar i vattnet, jämfört med VC17 som man har kvar på båten år efter år.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Man kan ju tycka att de borde ha erfarenheter man kan lära av, men det
verkar vara så att förutsättningarna förändras kontinuerligt.

Först förbjöds kopparbaserade färger (på ostkusten), och ersattes av bla
självpolerande färger.
Nu verkar vissa kopparbaserade färger vara tillåtna igen, men i olika områden
beroende på sammansättning, samtidigt som många av de självpolerande
färgerna har förbjudits på somliga ställen.

Det verkar som det är förmåga att hänga med i svängningarna man behöver,
mer än erfarenhet.

Är inte många av färgerna på marknaden nya för i år?

Jag är på rätt sida av landet, så kan tyvärr inte reglerna hos er.

Men ett varv som har till yrke att måla bottenfärg på kommersiella fartyg lär veta vad som gäller och ha den färgen som funkar bäst.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top