Båtfråga - bottenfärg

Peeth

No Guts, No Glory
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Eastland
Hoj
Yamaha 600cc & Honda bobber
vi målade med biltemas vita och svarta bottenfärg, inte jätteseriös slipning men vart rätt bra resultat.

247193_10150182816475418_659670417_7011449_5519022_n.jpg
67464_440435605417_659670417_5425390_7724405_n.jpg
 

Bifogat

  • 149829_450934900417_659670417_5599598_4456417_n.jpg
    149829_450934900417_659670417_5599598_4456417_n.jpg
    63.1 KB · Visningar: 192
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ekonomistudenten dubblerar som hobbykemist! Lysande!

Givet att regelverket är anpassat för alla småbåtar, och min en bra dag gör 7,5 knop genom vattnet.. Så känns det inte så långsökt att se att färgen släpper betydligt mer (= farligt) på en snabbare båt, vilket kan motivera regeln.

Men du som tydligen förstår syftet med att tillåta båtar med hemmahamn på västkusten, eller all yrkestrafik ha en viss färg som vi snedseglare inte får ha kan väl motivera det för mig istället för att vara dryg.

Mitt argument är att fortsatt att en farlig färg är mindre farlig PÅ båten, än en mindre farlig färg (för de miljöklassade är ju inte direkt vad havet drömmer om) är när varje båt släpper 5 liter färg per säsong.

Summa så har jag "sparat" havet ca 50 Liter bottenfärg genom mitt val. Är de godkända färgerna så mkt snällare?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Givet att regelverket är anpassat för alla småbåtar, och min en bra dag gör 7,5 knop genom vattnet.. Så känns det inte så långsökt att se att färgen släpper betydligt mer (= farligt) på en snabbare båt, vilket kan motivera regeln.

Men du som tydligen förstår syftet med att tillåta båtar med hemmahamn på västkusten, eller all yrkestrafik ha en viss färg som vi snedseglare inte får ha kan väl motivera det för mig istället för att vara dryg.

Mitt argument är att fortsatt att en farlig färg är mindre farlig PÅ båten, än en mindre farlig färg (för de miljöklassade är ju inte direkt vad havet drömmer om) är när varje båt släpper 5 liter färg per säsong.

Summa så har jag "sparat" havet ca 50 Liter bottenfärg genom mitt val. Är de godkända färgerna så mkt snällare?

Förstår resonemanget, men om din färg är 1000ggr giftigare i marina miljöer spelar det ju ingen roll.

Sen brukar färgen tappa stinget efter ett,två år hos oss, men den sitter konstigt nog kvar på skrovet endå.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Förstår resonemanget, men om din färg är 1000ggr giftigare i marina miljöer spelar det ju ingen roll.

Sen brukar färgen tappa stinget efter ett,två år hos oss, men den sitter konstigt nog kvar på skrovet endå.


Av vad jag kunnat läsa mig till när det hela började så är inte skillnaden "1000 ggr farligare", dock på fel sida gränsvärdena.

Och om färgen sitter kvar, men snäckor och annan påväxt inte gör det så spelar inte "stinget" så stor roll för mig iaf. :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Av vad jag kunnat läsa mig till när det hela började så är inte skillnaden "1000 ggr farligare", dock på fel sida gränsvärdena.

Och om färgen sitter kvar, men snäckor och annan påväxt inte gör det så spelar inte "stinget" så stor roll för mig iaf. :)
Har ni inga sjötulpaner hos er?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Är i branchen men västkustbo... Har ingen aning om era regler men det jag märker här är att många dömer ut "miljövänliga" färger i onödan. Klassikern är kunder som lägger i båten i april, fiskar havsöring två gånger under april och låter båten ligga fram till semestern. Båten går som en pottaskit och han undrar varför. en båt som ligger still kan du måla med vilken rockenroll färg som helst, det växer ändå.

Mitt tips är att försöka få kontakt med ett varv lite bakom disk. Vi använder en färg som heter Interspeed (international) på nästan alla våra fullservicebåtar. Det är en fartygsklassad färg som inte får säljas över disk. Den är riktigt bra och jag betalar typ 200 spänn litern för den... Jämfört med t.ex. Trilux som kostar det tredubbla.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top