Båtmotor 2-2,5 hk?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Skall köpa en liten motor till jollen (ej el) 2-2,5hk skall den vara på vilket märke är bäst Yamma Honda Suzuki Mercury evinrude...

Hittar jag en fin beggad så blire en sån annars blire en ny.

Ska du köra på platser med många griniga gubbar kan du ju överväga elsnurra.

Det ska jag inte, Och en sån liten snurra väsnas inte speciellt mycket.

Brukar du störa dig på båtmotorer :7peta :genomsigsjälvkännermanandra

Det ska jag inte, Och en sån liten snurra väsnas inte speciellt mycket.

Brukar du störa dig på båtmotorer :7peta :genomsigsjälvkännermanandra

Njae, när man kör wakeboard i timmar bakom en båt med en gammal 90hk tvåtaktare så är det svårt att gnälla på att andra väsnas.

Däremot skulle jag kunna överväga en elsnurra om jag skulle ha en liten fiskejolle i den lilla insjön intill där jag bor.

Njae, när man kör wakeboard i timmar bakom en båt med en gammal 90hk tvåtaktare så är det svårt att gnälla på att andra väsnas.

Däremot skulle jag kunna överväga en elsnurra om jag skulle ha en liten fiskejolle i den lilla insjön intill där jag bor.

Gheyigt med elmotor :trixie

Hej !

min far har en marina så jag har så klart fått skruva en del båtmotor ... och av den erfarenheten jag har så kan jag sæga att yamaha har de bæsta snurrorna ... tycker de håller høgst kvalite och går tystast ... det ænda - jag har hittat på yamahas 2,5 ær att kamaxlen ær gjord av PLAST !! men så ær de iofs på alla andra oxå :P men om du ændå ska ha en sån hær mini motor så rekomenderar jag yamahas 6 hk eller 8 hk (samma motor) pga att de ær 2 cylindriga och går dær med mycket tystare och jæmnare ...

hoppas de hjælpte dig lite :)

OBS!! sitter på en dator i norge dær av æ och ø

Hej !

min far har en marina så jag har så klart fått skruva en del båtmotor ... och av den erfarenheten jag har så kan jag sæga att yamaha har de bæsta snurrorna ... tycker de håller høgst kvalite och går tystast ... det ænda - jag har hittat på yamahas 2,5 ær att kamaxlen ær gjord av PLAST !! men så ær de iofs på alla andra oxå :P men om du ændå ska ha en sån hær mini motor så rekomenderar jag yamahas 6 hk eller 8 hk (samma motor) pga att de ær 2 cylindriga och går dær med mycket tystare och jæmnare ...

hoppas de hjælpte dig lite :)

OBS!! sitter på en dator i norge dær av æ och ø

Tack för tipset! :tummenupp

Det är en jätteliten jolle "tvåmans" går inte ha större snurror på, har en femma men den är för tung.

Edit: Fixa bra pris på en 2hk nu ;)

Har en 2 hästars honda som extramotor till båten som används när det ska trollas.
Aldrig krånglat hittils på 6 år, drar lite bensin dock hade den gärna fått vara lite tystare samt är svår att göra små ökningar med gasen, vill gärna gå lite för sakta eller lite för snabbt.

Har en 2 hästars honda som extramotor till båten som används när det ska trollas.
Aldrig krånglat hittils på 6 år, drar lite bensin dock hade den gärna fått vara lite tystare samt är svår att göra små ökningar med gasen, vill gärna gå lite för sakta eller lite för snabbt.

Ok tack för tipset, jag har hittat en Honda för 5500:- som jag är sugen på

Någon gång när jag var barn köpte min far en (begagnad) Yamaha 2hk, den går fortfarande som en klocka, den är så gammal att den inte ens har magnapullstart, utan man får linda snöret själv, vilket inte gör så mycket då den alltid har startat på första rycket.

För några år sedan tyckte vi att det var dags för första servicen, så då fyllde vi olja i växelhuset (det fanns ingen kvar att släppa ut) och bytte bränslefilter, eventuellt byttes även tändstiftet.

Den motorn har gått hundratals timmar per sommar, ofta som trollingmotor på tomgång, då måste man varva ur den någon gång per timme, men även som bogserbåtsmotor då vi har dragit stora flottar med motorn på fullgas i timmar.

Jag tror baske mig inte att den går att slita ut.

Nu har dom båtar i flera sjöar och har skaffat en elmotor som dom tar med sig mellan, och det är fantastiskt skönt att trolla efter gädda i en båt som glider fram knäpptyst, men ändå på fullgas nästan presterar som Yamaha'n

Jag kan æven sæga att suzukioch yamaha ær exakt samma motorer endast annan topp kåpa ... iaf de mindre maskinerna ... de større ær de lite større skilnader på

Fyrtaktare är för tunga.

Någon gång när jag var barn köpte min far en (begagnad) Yamaha 2hk, den går fortfarande som en klocka, den är så gammal att den inte ens har magnapullstart, utan man får linda snöret själv, vilket inte gör så mycket då den alltid har startat på första rycket.

För några år sedan tyckte vi att det var dags för första servicen, så då fyllde vi olja i växelhuset (det fanns ingen kvar att släppa ut) och bytte bränslefilter, eventuellt byttes även tändstiftet.

Den motorn har gått hundratals timmar per sommar, ofta som trollingmotor på tomgång, då måste man varva ur den någon gång per timme, men även som bogserbåtsmotor då vi har dragit stora flottar med motorn på fullgas i timmar.

Jag tror baske mig inte att den går att slita ut.

Nu har dom båtar i flera sjöar och har skaffat en elmotor som dom tar med sig mellan, och det är fantastiskt skönt att trolla efter gädda i en båt som glider fram knäpptyst, men ändå på fullgas nästan presterar som Yamaha'n

Jag är uppvuxen med en yamaha 2hk ;) den körde vi med i ur och skur år in och år ut utan någon som helst service :)

Men sen vare någon klåpare (inte jag) som skulle byta dragsnöre på den och fuckade upp hela draganordningen vart förbannad och gav bort den :huvet

Last edited:
Skippa alla dom däringa Japanesiska bitarna och tjacka en gammal hederlig Seagull istället.

Och jag kan bara säga att elmotor INTE är ghey, inte på en gheybåt åtminstone.
Jag har en Minnkota 30lbs och en på 60lbs och det är så jävla skönt med elmotor. Har du båten på ett och samma ställe så är det inte jobbigt att ladda batteriet heller.
Lägger du dessutom lika mycket pengar på batteri som på motor så kan du köra riktigt länge. Själv ska jag köpa mig ett nytt 130Ah-batteri då mina gamla startbatterier börjar ha gjort sitt :D
Kan även tillägga att jag har kört min minsting på "fullgas" på ett nyladdat halvdåligt batteri i lite över 2 timmar. Förvisso på en 3,5m plastbåt men ändå.
Billigare är det också på alla sätt och vis, billigare att tanka el än att tanka bensin och blanda i moppeolja i skiten.

Edit/ Själv behöver jag en 4-15hk 4-taktare av nyare modell. Bytes gärna mot en fungerande Cherokee med stora hjul etc :banana

Last edited:
Och jag kan bara säga att elmotor INTE är ghey, inte på en gheybåt åtminstone.
Jag har en Minnkota 30lbs och en på 60lbs och det är så jävla skönt med elmotor. Har du båten på ett och samma ställe så är det inte jobbigt att ladda batteriet heller.
Lägger du dessutom lika mycket pengar på batteri som på motor så kan du köra riktigt länge. Själv ska jag köpa mig ett nytt 130Ah-batteri då mina gamla startbatterier börjar ha gjort sitt :D
Kan även tillägga att jag har kört min minsting på "fullgas" på ett nyladdat halvdåligt batteri i lite över 2 timmar. Förvisso på en 3,5m plastbåt men ändå.
Billigare är det också på alla sätt och vis, billigare att tanka el än att tanka bensin och blanda i moppeolja i skiten.

Edit/ Själv behöver jag en 4-15hk 4-taktare av nyare modell. Bytes gärna mot en fungerande Cherokee med stora hjul etc :banana

2tim är på tok för lite... Nu är det ungarna som kommer nyttja jollen mest men när jag skall ha den och softa ligga å dra drag så kan jag vara ute och puttra en hel dag! Eller när jag och polaren slänger jollen på takräcket och drar till nån sjö så skall vi bara kunna åka in på preem och fylla en 5l dunk!

EL är inget alternativ :fakta :mad: Jag skrev det i trådstarten :nicka

Elmotor är suveränt vid fiske,kör själv med dubbla motorer en el och en gammal jonsson 9,9hp
Om det är tvåtakt du ska ha så använd http://www.triboron.se/ har börjat köra med den oljan och nästan all blårök ock lukt har försvunnit, enda nackdelen är priset 245kr 0.5l

2tim är på tok för lite... Nu är det ungarna som kommer nyttja jollen mest men när jag skall ha den och softa ligga å dra drag så kan jag vara ute och puttra en hel dag! Eller när jag och polaren slänger jollen på takräcket och drar till nån sjö så skall vi bara kunna åka in på preem och fylla en 5l dunk!

EL är inget alternativ :fakta :mad: Jag skrev det i trådstarten :nicka

Ähh, du förstår ju inget! Du borde vid det här laget känna till att jag alltid har rätt.
En elmotor är det rätta på en sån grej säger jag ju!
Och 2 timmar är på FULLGAS på ett halvdåligt STARTBATTERI, med ett riktigt bra marinbatteri kan du köra fullgas i säkerligen 4 timmar utan problem. Men man kör aldrig fullgas, om man inte har bråttom vill säga. På en 6-stegad motor är det lagom att trolla på 2:an, max 3:an på en vanlig plastbåt med enkelbotten, ca 3-4m.
Men visst, vill du krångla med service och joxa med olja och sitta och lyssna på det eviga knattrandet från en skitraka hängandes i aktern så varsågod.
Men bara så du vet så är det inte rätt :arsele

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...