Båtmotor-fråga, impeller

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Där ser man. Har inte alls hängt med i utvecklingen märker jag. Tror 115 hk är lite väl mycket för den lilla båten. Hur stor motor har motorn på bilden tro?

Ser ut som en mitten-70 tidig -80 20hk motor, tvåcylindrig och går något fett på nedre men magert på övre burken. Kan också skönja ett svagt läckage på växelhuset samt att den laddar dåligt, max 12,8-12,9v.

:D

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har en 115hk raksexa om du behöver lite mer pulver till båten, dock en mariner -86 så du måste hitta ett mercury-svep från en äldre och ge riggen en lack så du får 60-tals känsla.

Jag tar den!
Måste äga en sådan motor någon gång i mitt liv.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Var det typ en "Flugan"?
53725.jpg

Herrejeh, en sån byggde jag på 70-talet. Ärtigt gul var den. Blåste bort i höststorm.:(

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tar den!
Måste äga en sådan motor någon gång i mitt liv.

Hehe, ja dom är rätt sköna.

Själv har man ju gått i tankarna att få dit ett halvt dussin expansioner, då hade man varit kung.:yoparty

Dock så skall den gås igenom före eventuell försäljning då den inte varit igång sen i höstas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bekant köpte en jäkligt fin träbåt av sportigare modell, bakpå den satt en jäkligt snygg Mercury? tror jag det var, svart motorkåpa med jäkligt läckra crome ribbor.

Tyvärr var precis allt på motorn tokslut och delarna var omöjliga att få tag på, så till slut var han redo att sänka motorn på 40 famnars djup och paddla hem, han räknade ut att han hade tillbringat mer tid till att dra i snöret än att drivas fram av motorn.

Han åkte och köpte en splirrans ny och modern motor, med fler hästar, lättare, elstartad och med mindre yttermått än det gamla liket för att kunna åka en sistaa sväng för året med båten, men det såg fan inte bra ut på en så gammal båt, så när han hade tagit upp båten så slog han fast en gamla motorkåpan utanpå den nya motorn och täljde till lite frigolitklossar som höll den på plats.

Det ser helt rätt ut, den låter mycket mindre och den startar med en knapptryckning varje gång.

Ska jag ha en båt så vill jag att det ska vara så...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En bekant köpte en jäkligt fin träbåt av sportigare modell, bakpå den satt en jäkligt snygg Mercury? tror jag det var, svart motorkåpa med jäkligt läckra crome ribbor.

Tyvärr var precis allt på motorn tokslut och delarna var omöjliga att få tag på, så till slut var han redo att sänka motorn på 40 famnars djup och paddla hem, han räknade ut att han hade tillbringat mer tid till att dra i snöret än att drivas fram av motorn.

Han åkte och köpte en splirrans ny och modern motor, med fler hästar, lättare, elstartad och med mindre yttermått än det gamla liket för att kunna åka en sistaa sväng för året med båten, men det såg fan inte bra ut på en så gammal båt, så när han hade tagit upp båten så slog han fast en gamla motorkåpan utanpå den nya motorn och täljde till lite frigolitklossar som höll den på plats.

Det ser helt rätt ut, den låter mycket mindre och den startar med en knapptryckning varje gång.

Ska jag ha en båt så vill jag att det ska vara så...

Lyckas du få dit en motorkåpa från en äldre på någon av dom nyare så har du fan lyckats. Dom nya är lätt minst 10cm bredare.

Men den gamla kanske inte var så värst gammal endå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lyckas du få dit en motorkåpa från en äldre på någon av dom nyare så har du fan lyckats. Dom nya är lätt minst 10cm bredare.

Men den gamla kanske inte var så värst gammal endå.

Den gamla var väldigt fyrkantig, den nya var väldigt rund, på tjockaste stället trängde den nya motorn ut den gamla kåpan lite, i hörnen fick han fylla ut lite.

Jag vet inte om den nya var två eller fyrtakt om det spelar någon roll för storleken?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Tyvärr var precis allt på motorn tokslut och delarna var omöjliga att få tag på...

Var motorn svart var den ju nästan ny.
1957-mercury-outboard.jpg

Annars finns det flera som säljer begagnade delar till gamla motorer.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den gamla var väldigt fyrkantig, den nya var väldigt rund, på tjockaste stället trängde den nya motorn ut den gamla kåpan lite, i hörnen fick han fylla ut lite.

Jag vet inte om den nya var två eller fyrtakt om det spelar någon roll för storleken?

Ja, vetefan om den inte var asgammal som han slakta, ett helgerån utan dess like.:gnissla

Jag missade att svepet var cromat dom lackade dom någon gång på 60-talet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, vetefan om den inte var asgammal som han slakta, ett helgerån utan dess like.:gnissla

Jag kan nada om båtmotorer, men om skiten inte fungerar och delarna (bland annat tändsystem) inte går att få tag på då spelar det ingen roll, då är ju skiten förbrukad.

Det är inte så jäkla kul att driva omkring i bottenviken utan motor, och nu kan ju till och med hans fru ta båten och skjutsa väninnorna.

Visst, han hade kunnat spara den gamla motorn som någon slags prydnad, men han hatade den innerligt, samtidigt som den nya motorn såg helfel ut, jag tyckte han gjorde det bästa av situationen.

Kåpan finns ju kvar, jag betvivlar att han sparade resten, men om han gjorde det så kan man ju sätta ihop den ickefungerande motorn igen om det skulle vara viktigt för kulturarvet eller nåt.

Jag tycker det är viktigare att han kan nyttja sin snygga gamla träbåt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

-64 var det kromat svep iaf.

Har en sådan 65hk,med både snöre och elstart,snöret försvann -65.

Impellerbyte på en merc.-60talare kan vara lite bökigt(var iaf. för mig)fick bulta loss motorn för att få upp riggen,drivaxeln ville inte dit på annat sätt.

Billig tyckte jag när jag bytte men det var längesedan så jag minns inte hur mycket,håller länge iaf.,håll koll på strålen så är det lugnt,finns den funkar det.
Även fått tipset att inte hissa motorn när man inte ska åka på ett tag för att öka livslängden,skulle inte torka ut den då,om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Henrik

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Här är två bilder på båten i fråga. Vi vet av vem och var den är byggd. Däremot funderar jag på om det är efter någon form av byggsats eller ritning som var populär vid tiden för när båten byggdes. Någon som vet rent av?

Bifogat

• CNV00001.JPG
    CNV00001.JPG
    77.6 KB · Visningar: 311
  • CNV00008.JPG
    CNV00008.JPG
    88.9 KB · Visningar: 204

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här är två bilder på båten i fråga. Vi vet av vem och var den är byggd. Däremot funderar jag på om det är efter någon form av byggsats eller ritning som var populär vid tiden för när båten byggdes. Någon som vet rent av?

Påminner om Hobbexkatalogens "flugan"

Henrik

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller inte med, det där har en seriös skrovform jämfört med flugan. Men helt klart kan det vara en liknande båt/ritning.

Njaäää,tycker inte det är något seriöst alls över skrovformen i aktern.......riktigt hobbex det där......men kan ju missat något då jag inte är något båtbyggarproffs.....

Har sett några olika derivat av flugan och kännetecknande för de alla,oavsett hur båten är byggd(1,2,4sitsig på längd eller bredd),är att aktern är platt vilket inte direkt kännetecknar en seriös skrovform.....

Kan dock ha fel...

Henrik

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Njaäää,tycker inte det är något seriöst alls över skrovformen i aktern.......riktigt hobbex det där......men kan ju missat något då jag inte är något båtbyggarproffs.....

Har sett några olika derivat av flugan och kännetecknande för de alla,oavsett hur båten är byggd(1,2,4sitsig på längd eller bredd),är att aktern är platt vilket inte direkt kännetecknar en seriös skrovform.....

Kan dock ha fel...

Henrik

Jag skulle nog skrivit "seriös", men du kan ha rätt en avart av flugan kan det ju vara.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Blåser liv i en gammal tråd... googlade på impellerproblem och givetvis så är det SH som står för problemlösningen som vanligt:tummenupp
Jag bytte impeller på min Yamaha utombordare och efter bytet så upptäckte jag att det kommer vatten ut ur framsidan på drevet.:confused: Kolla på bilden
20130504_193534.jpg
Jag tog isär drevet igen och kunde se att det läcker mellan axeln och pumphuset.
20130504_200549.jpg
Är detta något man behöver bry sig om eller är det bara att köra o se glad ut?:)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping