Perfekt tråd, jag kapar!
Någon kunnig i el på dessa gamla motorer?
Har en johnson där jag funderar på om laddningen funkar .
Har bytt likriktare då den brunnit men den har ju en regulator med, kan jag bara fimpa regulatorn och se om spänningen kryper upp med varvet?
Hur mäter jag en sådan förresten, ska den vara enkelriktad eller vilken funktion ska den ha?
Kör motorn på tomgång och ca:2000rpm och kollar batteriet men ingen skillnad från motor avstängd men kanske måste köra ett tag?
Bara byta och hoppas på det bästa verkar inte göra sig med denna då regulatorn är en del som tagits ur produktion, troligen ersatt, kanske med en kombinerad likriktare/regulator men då jag redan köpt en likriktare så skulle jag vilja veta att regulatorn är kass innan jag handlar på mig en sådan.
Varvräknaren fungerar, sannolikt som den ska då varvtalet är korrekt med senast jag körde båten och stämmer med specarna, varvar ca:52-5300 fullt så statorn lämnar puls iaf., kan jag mäta statorutgångarna med en vanlig multimeter eller behöver jag en DVA adapter?
Har dragit fram en "mätkabel" nu så jag ska kunna mäta under körning ifall det kanske behövs lite snurr på den för att orka över batterispänningen men det blir först om några dagar det så om någon vet något om regulatorn och hur jag kan kontrollera den med motorn avstängd.
Skickar med elshema, ska inte vara rätt men stämmer med min konfiguration, enligt schema ska jag sakna trim på den men det gör jag inte, modeller med trim ska ha en kombinerad regulator/likriktare.
Såg däremot på någon annan sida att just -82 skulle enbart ha likriktare på modeller utan trim och regulator på de med trim som detta schema säger och alla anslutningar och delar stämmer.
Stora kunskapsluckor så många frågor, hjäääääälp!