Båtmotor Yamaha 60FETO, trim&tilt problem

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vänder mig till sh's stora urval vardagshjältar för att se om någon haft liknande problem tidigare, och löst dem.

Hängde på snurran i bakfyllan igår och tänkte göra klart för sjösättning idag.
Allting ikopplat dock märker jag att trim/tilten inte fungerar. Relät klickar men pumpen går som inte igång.
Har dubbel kollat alla kablar osv, allt verkar stämma. Dock inget surr från hydraulpumpen. Kollade oljan med, fullt.
Aldrig haft några bekymmer med denna snurran förut, pålitligaste maskin jag ägt. Tills nu när min trogna yama begått myteri det förrädiska aset! :mad:

Har bara stått i ett varmt garage sen i höstas och då funkade det bra, så vettefan vad som hänt sen dess. :va

Någon som råkat ut för detta tidigare och vet vad det brukar kunna vara? :va

Blir väl att plocka isär och felsöka när humöret lagt sig, men alltid bra med lite kött på benen om någon vet vad man skall leta efter. :)

Edit: Gäller en sån här gammal klassisk från runt '90:
IMG106.jpg
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Koppla loss kablarna som kommer från T/T-motorn och koppla dem direkt mot batteriet så ser du om pumpen är död eller inte...
Är den död vore det inte otippat om det rostat och trängt in vatten, har hänt mig på två gamla 80/90-talsmotorer så båda behövts bytas.
Har du tid, ork kan du ju plocka isär motorn och se om det går att skrämma liv i den efter lite rengöring. För egen del kändes det som ett risktagande så jag köpte hellre en ny som jag kunde lita på då själva monteringen var för bökig för att vilja göra fler gånger på en hemmarenoverad motor som man kanske bara gav ett år eller två extra.

Ny pump köpte jag på http://www.drev.se/ som var ordentligt billigare än original. Snabb leverans och de var snabba med att komplettera leveransen då det visade sig fattas en sak i det första paketet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Koppla loss kablarna som kommer från T/T-motorn och koppla dem direkt mot batteriet så ser du om pumpen är död eller inte...
Är den död vore det inte otippat om det rostat och trängt in vatten, har hänt mig på två gamla 80/90-talsmotorer så båda behövts bytas.
Har du tid, ork kan du ju plocka isär motorn och se om det går att skrämma liv i den efter lite rengöring. För egen del kändes det som ett risktagande så jag köpte hellre en ny som jag kunde lita på då själva monteringen var för bökig för att vilja göra fler gånger på en hemmarenoverad motor som man kanske bara gav ett år eller två extra.

Ny pump köpte jag på http://www.drev.se/ som var ordentligt billigare än original. Snabb leverans och de var snabba med att komplettera leveransen då det visade sig fattas en sak i det första paketet.

Var lite rädd för det.
Ska försöka se om jag för lös sladdarna i veckan, är lite helvetes trångt där i. :3freak
Någon som har koll på vilka kablar som är vad (jord osv) rakt av, är ju inte bara två, av någon anledning?

Blir väl ett renoveringsförsök om det nu är så att motorn gett sig. (vilket verkar troligt)
Är för fattig för att byta delar på denna (jobbar på bygghandel, ett par snäpp under parkbänkskemist på sociala stegen), då blir det ett annat års bekymmer tyvärr. :(
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Var lite rädd för det.
Ska försöka se om jag för lös sladdarna i veckan, är lite helvetes trångt där i.

Sladdarna borde väl ha kabelskor/flatstift i ändarna som är skruvade i någon koplingsdosa inne i motorhuset under motorkåpan.. Skruva bara loss dem där så kan du ju koppla batteriet direkt mot dem med startkablar eller motsvarande.
Har du tre kablar borde den svarta vara jord och de andra två är plus beroende på om du vill hissa upp eller ner. Har du bara två kablar kopplar du ju +/- beroende på om du skall upp eller ner..

Edit:
Några forum som kanske ger svar:
http://forums.iboats.com/yamaha-suzuki-outboards-26/
http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sladdarna borde väl ha kabelskor/flatstift i ändarna som är skruvade i någon koplingsdosa inne i motorhuset under motorkåpan.. Skruva bara loss dem där så kan du ju koppla batteriet direkt mot dem med startkablar eller motsvarande.
Har du tre kablar borde den svarta vara jord och de andra två är plus beroende på om du vill hissa upp eller ner. Har du bara två kablar kopplar du ju +/- beroende på om du skall upp eller ner..

Edit:
Några forum som kanske ger svar:
http://forums.iboats.com/yamaha-suzuki-outboards-26/
http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/

Det gör de jo, men som sagt, att komma åt de är ingen sal sak.
De har tillämpat kreativ kabeldragning & paketering på hög nivå. :brinnerup
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top