Böjd ram

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag råkade ta ut min hoj idag för att köra en sväng (tanka). Och jag märkte nu att ramen fortfarande är sne från alla vurporna jag gjort med den. Det verkar som att själva främre delen av ramen är lite intryckt o vriden.

Vill därmed fråga, finns det nån i sverige som kan räta ut motorcykelramar för en hygglig summa?

Annars, vad kostar en ny 02/03 R1 ram? Jag har bytt gafflar o styrkrona... eller vänta. Jag har iofs inte bytt styrkronan ännu... men kan verkligen styrkronan göra att under tiden man kör, så är styret liksom "lutat" åt ena hållet (höger).

Känns lite miffigt o köra när man faktiskt lägger märke till att styrningen inte är rak.
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Swedie skrev:
...men kan verkligen styrkronan göra att under tiden man kör, så är styret liksom "lutat" åt ena hållet (höger).

Känns lite miffigt o köra när man faktiskt lägger märke till att styrningen inte är rak.

Testa att lossa bultarna som klämmer fast gaffelbenen i kronorna och eventuellt bultarna till hjulaxeln också. Sen brukar man kunna räta upp hjulet med det klassiska trampcykelsknepet hjulet-mellan-knäna-och-stadigt-grepp-i-styret. Fast detta förutsätter förstås att det inte är alldeles för dundersnett från början.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
URRninja skrev:
Testa att lossa bultarna som klämmer fast gaffelbenen i kronorna och eventuellt bultarna till hjulaxeln också. Sen brukar man kunna räta upp hjulet med det klassiska trampcykelsknepet hjulet-mellan-knäna-och-stadigt-grepp-i-styret. Fast detta förutsätter förstås att det inte är alldeles för dundersnett från början.
Kom just på att jag faktiskt bytt styrkronan när jag bytte ut gafflarna. Det ska inte vara snett.

Och japp! jag vet vad du pratar om, gjort det många gånger när jag körde med hojen toksne. Fast då tvingades gafflarna i en annan position. äh

Skithoj.
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Jag kan köpa din hoj billigt o ha den som reservdels hoj....

Nej men seriöst, hör med nån Yamaha handlare eller Yamahamotor sverige om du inte kan få lite spons på en ram... borde ju finnas lite marginaler att tumma på...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kan nog få nettopris på Yamadelar men det är ändå alldeles för dyrt.

Jag ska göra det klassiska sättet att se om ramen är sne eller ej o det är genom att lägga två plankor eller nått utmed bakdäcket o sen se om framdäcket sitter i mitten eller inte.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det finns nog riktbänkar lite varstans på verkstäder. Om de är så pigga på att rikta R1-ramar är väl frågan, dock.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ramen var definitivt sne efter några krascher med den. Men jag lämnade in hojen för riktigt i Kalifornien och den verkade "rakare" då. Men fortfarande var det så att styret inte var horisontellt.

Svingen kan definitivt vara sne. Den har riktiga huggmärken på sig. Funtade innan att köpa en ny då de är "billiga".. Har hittat begagnade för 150 dollar.

Hur kan man "mäta" om svingen är sne?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Swedie skrev:
Ramen var definitivt sne efter några krascher med den. Men jag lämnade in hojen för riktigt i Kalifornien och den verkade "rakare" då. Men fortfarande var det så att styret inte var horisontellt.

Svingen kan definitivt vara sne. Den har riktiga huggmärken på sig. Funtade innan att köpa en ny då de är "billiga".. Har hittat begagnade för 150 dollar.

Hur kan man "mäta" om svingen är sne?
Om du har svingen helt lös så kan du ritsa upp ett rutmönster med låt säga 1x1cm stora rutor på en kraftig o rak stålbänk eller liknande.Slå ut alla 90gradare med vinkel o spänn fast svingen med tvingar.Då kan du grovmäta ena sidan med olika utgångspunkter o sen överföra det till andra sidan.Obs,detta är bara för att GROVmäta,men jag har använt samma metod när jag byggde en sving en gång till dragbiken o det funka kanon.Fast det funkar ju naturligtvis bara på symmetriskt utformade svingar,vet ej hur en retta ser ut.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ktmjacke skrev:
Om du har svingen helt lös så kan du ritsa upp ett rutmönster med låt säga 1x1cm stora rutor på en kraftig o rak stålbänk eller liknande.Slå ut alla 90gradare med vinkel o spänn fast svingen med tvingar.Då kan du grovmäta ena sidan med olika utgångspunkter o sen överföra det till andra sidan.Obs,detta är bara för att GROVmäta,men jag har använt samma metod när jag byggde en sving en gång till dragbiken o det funka kanon.Fast det funkar ju naturligtvis bara på symmetriskt utformade svingar,vet ej hur en retta ser ut.
Önskar jag förstod vad jag just läste :rolleyes: tack iaf
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Drog igång ett hyperavancerat amerikanskt cad/camprogram som jag hackat ner från hd-fabriken o lade in alla kurvor o variabler :rofl :rofl :rofl du kanske hajar principen iaf :yoparty
 

Bifogat

  • swediesving.bmp
    106.9 KB · Visningar: 319
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ahå... tror jag förstår nu... ska be brorsan printa ut nått.. men först måste jag ju hänga upp hojen i luften o grejer. suck... jobb jobb. Gör det nog efter jag kört på bana nu i helgen o sånt. jag ska ju typ köra 4 dagar på Gelleråsen.

Eller.. äh.. kanske inte så svårt ändå ta bort svingen. Går nog över en dag o kolla upp svingen.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ramen...svingen...?

Att svingen skulle ge en sån symptom låter inte troligt.
Om du tar en kompis till hjälp...och riktar framhjulet med hjälp av två rör, plankor se bara till att framhjulet står absolut parallelt med centrumlinjen på hojen, Bakhjulet kan stå lite snett beroende på hur du justerat kedjesträckarna.
Sen kan du titta, och mäta hur styret står.....du kan också titta och mäta hur framhjulet står i förhållande till centrumlinjen, altså i förhållande till plankorna.

Slutsats:
Om framhjulet står mitt på centrumlinjen.....då är inte ramen sned.
Om samtidigt styret "styr" åt något håll....är gaffelkronan sned.
På en hoj med upsidedowngaffel är det relativt enkelt att kröka undre gaffelkronan
eftersom de övre gaffelrören är otroligt starka, jämfört med de undre.

Om framhjulet däremot står "på sidan om" centrumlinjen...då är ramen sned.

Jag tror mer på den första varianten, det räcker med att gaffeln slagit stopp
i ramstopparna för att undre gaffelkronan ska vridas.

Om du kommer fram till att det är den första varianten så kan du kolla undre kronan ganska enkelt.
Plocka lös den, ställ den på ett plant underlag, lägg sen en linjal över varje
hål för gaffelbenen, i färdriktningen.
Sen kan du från sidan se om dom är paralella, jag tror inte dom är det.

Blev lite mycket det här, hoppas det blev förståeligt, annars kan du ringa mig.

KentW (070-3405143)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kent W,

Jag köpte nya gafflar och styrkrona o hela det där. Jag har inte kraschat hojen så hårt sen dess. Jag kommer ihåg att jag la märke i Cali att direkt efter bytet att det blev bättre (för innan var det riktigt snett)... att det fortfarande var lite "off".

Går det att mäta styrkronorna utan att ta loss dem från hojen? Det skulle ju underlätta... och såhär 4 dagar innan jag ska ta licensen o ha bandagar så vet jag inte om jag vill plocka isär, för att sen kanske inte få ihop 'skiten' igen.

Ska iaf imorgon göra diverse tester o försöka se om ramen eller svingen är sne.

Har hittat en svingarm i USA för 500kr. Kan ju vara värt o köpa.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
tack för tips. Har en morgondag att se fram emot.

Jag tänkte en grej... om nu faktiskt ramen är sne... borde inte hojen medans jag kör dra mot ett visst håll.. om jag t.ex släpper styret och låter hojen gå av sig själv? Självklart isåfall på ett plant underlag.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det är inte så j-a enkelt att du har krökta clipon?? Monterat dem fel? Två olika fabrikat?
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Det finns en firma in sverige som bygger motoliner riktbänkar, troligtvis samma som nämndes ovan. I den kan man man mäta upp ramen. Och enligt en artikel i engelska SUPERBIKE så ska det vara möjligt att räta ut, även, kraftiga ramar. Lycka till!

Edit:
Jag var ine på http://www.car-o-liner.se/se/ och kollade, det är definitivt de som byggde motolinern, exakt samma design.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top