Böjd ram

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur mäta fram centrumlinje på knarren då?
Inte särskilt lätt eftersom det inte finns så mycket att gå på. Eller finns det det på en R1?
Styrhuvudet är ju givet men sen då?
Är man säker på att svingen är symmetrisk? Infästningen av svingen?
Bakhjulscentrum är ju definitivt inte symmetriskt.

Och det där med två plank från bakhjulet och framåt visar ju inte om framhjulet sitter rakt ner, det visar bara vartåt bakhjulet pekar.
Förutom då på äldre Bimota (kanske också nyare) med excenterjustering av kedja. Där KAN man inte ställa bakhjulet snett eftersom excentrarna är inbördes låsta mot bakaxeln, snurrar man den ena excentern så snurrar axeln och den andra ecxcentern med. :tummenupp
Med andra ord kan framhjulet peka snett nedåt pga vridet styrhuvd men bakhjulet kan ju trots detta peka rakt emot framhjulet.

Orsaken till dessa frågor är att jag höll på med just detta i vintras på min Katana i samband med byte av bakfälg och det finns inte så mycket självklara centrumpunkter förutom just styrhuvudet. Kat har ett kutslås i centrum av bakdelen men eftersom det sitter i en mjuk plastdel så är det inget förtroendeingivande när man ska hitta centrum.

Men att vattenpassa från svingaxel var intressant ide. Jag lodade från bakramen på Kat efter att ha vattenpassat ovanpå bakramen när jag skulle centrera bakfälgen men då lär man ju vara rätt säker på att bakramen aldrig har fått sig en jävel. Och att bakramen är symmetrisk.
Men svingaxeln är bättre att vattenpassa på än bakramen.

Edit: Chrilles idé om krökt/fel styrhalvor var det första som slog mig innan jag ens hade hunnit så långt ner. Kolla det!
Kolla också om hojen drar snett när du släpper styret. Gör den inte det så är det väl frid och fröjd?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Swedie skrev:
Och japp! jag vet vad du pratar om, gjort det många gånger när jag körde med hojen toksne. Fast då tvingades gafflarna i en annan position. äh

Har du släppt på skruvarna på ena sidan av undre gaffelkronan o tvingat styret rakt med framhjulet tryckt mot en vägg?
Som jag fattar har du redan provat detta men ändå.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Man riktar väl inte boxramar i aluminium alls? Har jag fel?


EDIT: Stavfel
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Out_Spinner skrev:
Man riktar väl inte boxramar i aluminium alls? Har jag fel?

Du tänker säkert på att försäkringsbolag kasserar ramar som har fått slag/sprickor/skjuvningar. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att de är värdelösa. Finns en hel del ramar som "kryssats" för gatkörning men som används på bana.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Chrille skrev:
Det är inte så j-a enkelt att du har krökta clipon?? Monterat dem fel? Två olika fabrikat?
Nä, jag ser att styrkronan är sne.

Nån som vet kostnaden för att rikta ram i Sverige?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top