Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Hur mäta fram centrumlinje på knarren då?
Inte särskilt lätt eftersom det inte finns så mycket att gå på. Eller finns det det på en R1?
Styrhuvudet är ju givet men sen då?
Är man säker på att svingen är symmetrisk? Infästningen av svingen?
Bakhjulscentrum är ju definitivt inte symmetriskt.
Och det där med två plank från bakhjulet och framåt visar ju inte om framhjulet sitter rakt ner, det visar bara vartåt bakhjulet pekar.
Förutom då på äldre Bimota (kanske också nyare) med excenterjustering av kedja. Där KAN man inte ställa bakhjulet snett eftersom excentrarna är inbördes låsta mot bakaxeln, snurrar man den ena excentern så snurrar axeln och den andra ecxcentern med.
Med andra ord kan framhjulet peka snett nedåt pga vridet styrhuvd men bakhjulet kan ju trots detta peka rakt emot framhjulet.
Orsaken till dessa frågor är att jag höll på med just detta i vintras på min Katana i samband med byte av bakfälg och det finns inte så mycket självklara centrumpunkter förutom just styrhuvudet. Kat har ett kutslås i centrum av bakdelen men eftersom det sitter i en mjuk plastdel så är det inget förtroendeingivande när man ska hitta centrum.
Men att vattenpassa från svingaxel var intressant ide. Jag lodade från bakramen på Kat efter att ha vattenpassat ovanpå bakramen när jag skulle centrera bakfälgen men då lär man ju vara rätt säker på att bakramen aldrig har fått sig en jävel. Och att bakramen är symmetrisk.
Men svingaxeln är bättre att vattenpassa på än bakramen.
Edit: Chrilles idé om krökt/fel styrhalvor var det första som slog mig innan jag ens hade hunnit så långt ner. Kolla det!
Kolla också om hojen drar snett när du släpper styret. Gör den inte det så är det väl frid och fröjd?
Inte särskilt lätt eftersom det inte finns så mycket att gå på. Eller finns det det på en R1?
Styrhuvudet är ju givet men sen då?
Är man säker på att svingen är symmetrisk? Infästningen av svingen?
Bakhjulscentrum är ju definitivt inte symmetriskt.
Och det där med två plank från bakhjulet och framåt visar ju inte om framhjulet sitter rakt ner, det visar bara vartåt bakhjulet pekar.
Förutom då på äldre Bimota (kanske också nyare) med excenterjustering av kedja. Där KAN man inte ställa bakhjulet snett eftersom excentrarna är inbördes låsta mot bakaxeln, snurrar man den ena excentern så snurrar axeln och den andra ecxcentern med.
Med andra ord kan framhjulet peka snett nedåt pga vridet styrhuvd men bakhjulet kan ju trots detta peka rakt emot framhjulet.
Orsaken till dessa frågor är att jag höll på med just detta i vintras på min Katana i samband med byte av bakfälg och det finns inte så mycket självklara centrumpunkter förutom just styrhuvudet. Kat har ett kutslås i centrum av bakdelen men eftersom det sitter i en mjuk plastdel så är det inget förtroendeingivande när man ska hitta centrum.
Men att vattenpassa från svingaxel var intressant ide. Jag lodade från bakramen på Kat efter att ha vattenpassat ovanpå bakramen när jag skulle centrera bakfälgen men då lär man ju vara rätt säker på att bakramen aldrig har fått sig en jävel. Och att bakramen är symmetrisk.
Men svingaxeln är bättre att vattenpassa på än bakramen.
Edit: Chrilles idé om krökt/fel styrhalvor var det första som slog mig innan jag ens hade hunnit så långt ner. Kolla det!
Kolla också om hojen drar snett när du släpper styret. Gör den inte det så är det väl frid och fröjd?