Bönders ansvar

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Eftersom jag kör mycket småvägar i jordbrukslandskap stöter jag ofta på lera/bajs/diverse annan dynga på vägen som hamnat där efter att bönderna kört sina redskap på vägarna. Att detta är farligt för oss motorcyklister är väl de flesta överens om. På sistone har jag börjat fundera lite över saken. Vad händer egentligen om en trafikolycka orsakas pga deras nedsmutsning? Oavsett mc eller bil.
Om en lastbil tappar grus eller sand eller nåt annat som orsakar en olycka så går föraren knappast fri.
Anses böndernas nedsmutsning vara oundviklig och är därför godkänd?
Det minsta man kan begära är väl att man på något sätt varnar för faran med en skylt? Iaf i skymda situationer.

Vill inte hänga ut någon eller peka pinnar var bara nyfiken

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har också funderat över det här. Borde de åtminstone inte ha skyldighet att städa efter sig?

Jimmy K

2nd Place Is The First Loser!!!!!
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Cbr600RR
Passa er för ko gödsel satan va halt det var. Jag har oxå funderat på detta och det går ju knappast att dom ska köra sopp maskin efter varje traktor.
Mitt tips är kör bana så är problemet löst

Mojfen

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Hoj
05 GSX´R Jubeleum
Jag bör i Roslagen och de är samma här.
Känns lite läskigt ibland.
Men antar att de är samma regler då vi lastbils
Chaffisar åker dit om vi tappar saker

Tommy.exe

Guest
Det stör mig dessutom nåt jävulusiskt när dom har sina vattenkanoner injusterade så att dom bevattnar vägen.
Fick åka och hälsa på en bonde för några veckor sen när jag körde igenom en stråle/dusch.

Tydligen var det en "anställd" som var skyldig.

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Luddiga regler i dessa fall, lera, kodynga och liknande otyg dras automatiskt med traktorernas grovmönstrade däck, därav det katastrofala resultatet på vägarna.. Många gånger går det helt enkelt inte att köra bort seg lera eftersom den sätter sig så hårt. Då sprätter den omkring senare istället..

En viss nedskitning har lagens lokala representanter överseende med. Vissa skyfflar gladeligen bort efter sig, men man stöter då och då på gigantiska skitberg på dom mest opassande av platser..

Någon lagkunnig får komplettera..

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Det borde väll vara samma regler med att plocka upp efter hästar som skiter på vägen som att plocka upp efter sin hund? Jag har varken det ena eller det andra så vad vet jag... Men det var bara en tanke!

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Bönder/hästar/får mm. går under jordbrukslagen. Allt de gör på allmän väg är tillåtet, även att de dumpar avfall på vägen. Men de får däremot ej dumpa avfall/avföring som hindrar trafiken helt utan att ha en flaggviftare. Är den lagen som gäller hästar på allmän väg, om en häst förstör din bil så har du alltid fel. För hästar fanns innan bilar på våra vägar..

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Annars kan man ju köra en repa i lagom tempo på vägen för att kolla efter dynga, grus farbrorblå mm innan man gasar satan oftast klarar man bönders skit i laglig hastighet bomba kan man göra på vägen tillbaks tack för ordet :glömdet

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Hade jag kört häst hade jag nog hållit mig i skogen och på ängar, men det verkar som dem funkar bäst strax efter krön eller skymda kurvor på 70-vägar.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det stör mig dessutom nåt jävulusiskt när dom har sina vattenkanoner injusterade så att dom bevattnar vägen.
Fick åka och hälsa på en bonde för några veckor sen när jag körde igenom en stråle/dusch.

Tydligen var det en "anställd" som var skyldig.

För ett par år sedan innan våra vägar korsats så blev jag sprutad av en gödselmaskin. Inte alls kul. Bonnjävlen vände skiten precis bredvid vägen så han sprutade över bägge vägbanorna.

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Har ni körkort? Bara att läsa lagen:

"Trafikregler
Regler för all vägtrafik
Grundregler

5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.

Grundregeln är att om man är inblandad i en olycka har man gjort fel, tror knappast en domstol kommer att döma en bonde för att han råkat lämna lite skit på vägen.

Mina 2 ören......

Tommy.exe

Guest
För ett par år sedan innan våra vägar korsats så blev jag sprutad av en gödselmaskin. Inte alls kul. Bonnjävlen vände skiten precis bredvid vägen så han sprutade över bägge vägbanorna.

Påminn mig om att ge den bonnjäveln en hundring.
:rofl

moddlaren

Guest
Var ute o åkte små vägar när hojen helt plötsligt flyttade båda hjulen i sidled ca 20-30 cm i en svag kurva, hastighet ca 70-75, lätt skitnödig vände jag o åkte tillbaka, först kunde jag inte se något konstigt men när jag ställde hojen o kände på vägen låg ett tunt lager bläster sand,, det var i princip helt osynligt men jävligt halt så denna fina sand fungerade som ett mikro kullager.

vems fel?? om man inte kör för fort eller på annat sätt vårdslöst o ändå skulle vurpa PGA någon annan skit,skräp.

mvh

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ett visst spill kommer ofta från jordbruks- eller entreprenadmaskiner, som sagt.. Men "förövaren" kan hållas skyldig ifall det sker en olycka som beror på direkt likgiltighet.

Samma sak vid t.ex. vägarbeten..

Man kan inte kräva en perfekt vägyta när det förekommer sådan verksamhet..

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
[/QUOTE]Mitt tips är kör bana så är problemet löst[/QUOTE]

Sponsrar du mig så att jag har råd?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bönder/hästar/får mm. går under jordbrukslagen. Allt de gör på allmän väg är tillåtet, även att de dumpar avfall på vägen. Men de får däremot ej dumpa avfall/avföring som hindrar trafiken helt utan att ha en flaggviftare. Är den lagen som gäller hästar på allmän väg, om en häst förstör din bil så har du alltid fel. För hästar fanns innan bilar på våra vägar..

Nu är du ute och surrar.

Bönderna får inte skita ner hur dom vill.

Hästar är likställda med cyklister och annat som ej går att ha en trafikförsäkring på.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Annars kan man ju köra en repa i lagom tempo på vägen för att kolla efter dynga, grus farbrorblå mm innan man gasar satan oftast klarar man bönders skit i laglig hastighet bomba kan man göra på vägen tillbaks tack för ordet :glömdet

Testade det där fär några år sen, lugnt åt ena hållet och vägen fin, åt andra hållet gick det liiiite fortare och mitt i en skön vänsterböj som var skymd av skog hade en skogsmaskin dragit ut efter jag passerat åt andra hållet.

Hade regnat några dagar innan så det var lite surt i skogen, vägen var en fin åker efter han dragit förbi och jag kom i moderat hastighet i ett för hastigheten vettigt nedlägg, kan säga att det blev lite panik då!

Som tur var kom inget möte och jag kunde bryta ner lite till och ta vänsterfilen och få ner farten lite, sen när det kom mötande var det bara att bryta igenom lermassan och leta "torrspår" i min fil.

Så, att köra lugnt åt ena hållet är ingen garanti.....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring