Bönders ansvar

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Just lera o dynga brukar ju vara rätt synligt, i lagliga farter. Ska man dra en bombrepa så ska man nog inte förvänta sej ett bra väglag utan att reka 1´st (inte ens då, mycket kan hända på dit o hit vägen).

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är synd om bönderna för de har aldrig ledigt eller nån semester och sen får de för dåligt betalt för mjölken, därför får de kör utan bakljus, blinkers, bromsljus och en lampa framåt samt att de för köra ut koskit, lera och spannmål på almänna vägar, de behöver heller inte besikta sina fordon som de kör på vägar med mitträcke i 40km/h.
Lägger ner svenskt lantbruk, landstinget och den sittande regering som kommer allt att bli bra.

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Testade det där fär några år sen, lugnt åt ena hållet och vägen fin, åt andra hållet gick det liiiite fortare och mitt i en skön vänsterböj som var skymd av skog hade en skogsmaskin dragit ut efter jag passerat åt andra hållet.

Hade regnat några dagar innan så det var lite surt i skogen, vägen var en fin åker efter han dragit förbi och jag kom i moderat hastighet i ett för hastigheten vettigt nedlägg, kan säga att det blev lite panik då!

Som tur var kom inget möte och jag kunde bryta ner lite till och ta vänsterfilen och få ner farten lite, sen när det kom mötande var det bara att bryta igenom lermassan och leta "torrspår" i min fil.

Så, att köra lugnt åt ena hållet är ingen garanti.....

Finns aldrig någon garanti på almänn väg var inte det jag menade tror man att det finns så blir man nog inte långvarig i den här hobbyn tyvärr men man jämnar ut oddsen genom att kolla först eller hur ?

racinghoj

Yamaha yzf 600R thundercat <3
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
yamaha yzf 600R thundercat -96, Honda cr 125 -99
Jag jobbar själv på ett lantbruk som maskin/traktorförare, och nu ska vi inte dra alla över samma kant, finns faktiskt de bönner som sköter sig, även om det är få. Jag har själv varit nära några gånger på att åka av vägen med hojen för att det ligger Lera, skit, grus och sten på vägen och jag retar mig som f-n på det själv. Och ska det köras gödsel på en åker så blir det väldigt många vändor mellan åker o gård. Och det går inte att komma ifrån att det dras ut skit på vägen, men vi som lantbrukare får göra vad vi kan t.ex skylta. Har vi mögat ner så ska det skrapas rent när vi är färdiga, för lantbrukaren åker på allt om någon kör av vägen eller det smäller.

Varför ska en traktor besiktas? då ska ju mopeder besiktas också.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
vi har en lantbrukar jävel en liten bit hemifrån, han skitar ner vägen 800m med 2dm djup dynga så man kan inte köra hoj eller en låg bil där och det är en stor väg! så på kvällen så kan det ju hända att man råkar ta sin 4x4 bil och få "sladd" ut ett par vändor på hans ny sådda åker :tummenupp :hihi för det förtjänar han för den fan städar ALDRIG upp efter sig.... :huvet

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
När vi flög in mot Arlanda sa 4-åringen att "här bor det många bönder", och mycket riktigt var det fullt med bondgårdar där nere. Så; undvik fjållträsk om ni är rädda för koskit på vägbanan för där bor det bara bönder. Jag har sett det med egna ögon.

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Litet sidospår men fortfarande samma dilemma. Kom precis in efteren nattsväng upp till landet. I varenda lite skarpare böj (läs kul kurva) låg det rullgrus i innerspår. Jag misstänker skarp (för jag vet att det sker och har även tagits upp på SH tidigare) att folk som bor i närheten lagt ut gruset för att just sakta ner hojar. Vad har detta för konsekvenser? Att folk medvetet skapar "hinder" på vägen som kan orsaka potentiell livsfara. Vafan skulle hände om folk satte ut björnfällor i parker för folk kissar i buskarna efter fyllan!!! Det är ju nästan samma sak.......typ.....:rolleyes:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Litet sidospår men fortfarande samma dilemma. Kom precis in efteren nattsväng upp till landet. I varenda lite skarpare böj (läs kul kurva) låg det rullgrus i innerspår. Jag misstänker skarp (för jag vet att det sker och har även tagits upp på SH tidigare) att folk som bor i närheten lagt ut gruset för att just sakta ner hojar. Vad har detta för konsekvenser? Att folk medvetet skapar "hinder" på vägen som kan orsaka potentiell livsfara. Vafan skulle hände om folk satte ut björnfällor i parker för folk kissar i buskarna efter fyllan!!! Det är ju nästan samma sak.......typ.....:rolleyes:
Det kan ju faktiskt vara så att det handlar om att bilar/lastbilar genat lite väl optimistiskt i kurvorna och dragit upp grus på så vis. Ring hur som helst till Trafikverket eller kommunen (beroende på vems vägen är) och rapportera det så får de komma och ta hand om det, eller iaf notera det och sedan gå och ta en kaffe.

Nu kommer jag inte ihåg den exakta lagtexten (och orkar inte leta rätt på det den här tiden på dygnet). Men lagen är utformad så att har man på något vis lämnat efter sig något på vägen som inte hör hemma där och som kan innebära fara för andra så har man en skyldighet att ta hand om det snarast möjligt. Där finns inga undantag för lantbrukare.

Här är en gammal diskussion i ämnet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?190090-Bond-j%E4vlar!-spannm%E5l-jord

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De mindre vägarna som slingrar sig fram mellan gårdarna är inte direkt några riksvägar. I första hand är de nog till för de som bor i området, det vill säga många gånger de som bor och brukar gårdarna och dess åkrar. Åker vi ut från städerna och småorter som rekreation för att få andas in lite lantluft. Då får vi nog räkna med att det ligger rullgrus kvar från vintern och att lantbruksmaskiner dragit upp jord när de kört mellan sina åkrar och till och från gårdarna. Vi kan inte på allvar förvänta oss att banorna, förlåt vägarna är sopade rent från alla dödliga faror man möter som mc-trafikant.

Men visst, är det så att lantbrukare medvetet skulle lägga ut jord och grus och andra hinder längst vägarna fullt medvetet och att de dessutom är rena dödsfällorna. Då kan man givetvis tala om att de har ett ansvar som säkert är straffbart om det går att bevisa.

Tycker dock det är mest gnäll i tråden. Jag tycker inte heller om rullgrus, jord och annat skit på vägarna, men jag inser att det finns begränsningar vad samhället kan göra. Det går inte att sopa rent vart enda liten asfalterad kostig mellan åkrarna.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Om jag vill köpa en påse rullgrus, vart vänder jag mig då?
Ett välsorterat grustag?

Är det rullstensåsgrus som åsyftas? :va

Vad är det för skillnad på grus och rullgrus? Har rullgruset en vilja? Ett medvetet jag?

HERREJÄVLAR!? ÄR RULLGRUSET UTE EFTER OSS?!

:glömdet

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har ni körkort? Bara att läsa lagen:

"Trafikregler
Regler för all vägtrafik
Grundregler

5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.

Grundregeln är att om man är inblandad i en olycka har man gjort fel, tror knappast en domstol kommer att döma en bonde för att han råkat lämna lite skit på vägen.

Mina 2 ören......

Det där skiter till och med vägverket i så det antagligen bara en privat näringsidkare som utan EU bidrag försöker slita ihop till skatten som straffas för att ha skräpat ner vägen.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Det stör mig dessutom nåt jävulusiskt när dom har sina vattenkanoner injusterade så att dom bevattnar vägen.
Fick åka och hälsa på en bonde för några veckor sen när jag körde igenom en stråle/dusch.

Tydligen var det en "anställd" som var skyldig.

Ledsen att säga det här, men det är sällan vatten dom sprider ut så, vatten kommer från himmlen, det dom sprider ut kommer förmodligen från närmsta svinhus :D:stanare

Tommy.exe

Guest
Ledsen att säga det här, men det är sällan vatten dom sprider ut så, vatten kommer från himmlen, det dom sprider ut kommer förmodligen från närmsta svinhus :D:stanare

Fan, här gick jag omkring och trodde att jag kunde identifiera en överdimensionerad vattenspridare, samt se/känna skillnad på vatten och exkrementblandat urin.
Då jag uppenbarligen är debil ska jag i hast tillta grepp för att säkerställa mitt omyndigförklarande.

Även förvånas jag ohyggligt av den obegränsade tillgången dessa bönder har till denna exklusiva vätska. Direktuppkoppling till grisarnas urinblåsor FTW! :dummer

:FU

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
När man tittar noga, så är våra diskussioner här lika begåvade som mc-hatarnas motsvarigheter.. "buller", "mördarmaskiner"..

Skillnaden är att vi gnäller över nyttofordon, inga hobbyfordon..

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
När man tittar noga, så är våra diskussioner här lika begåvade som mc-hatarnas motsvarigheter.. "buller", "mördarmaskiner"..

Skillnaden är att vi gnäller över nyttofordon, inga hobbyfordon..

Får hålla med.

Vidare har jag funderat om man inte skulle lagt på 100kr/året/fordon i en separat MC fond för att förbättra hojvänliga vägar och förbättra säkerheten på t.ex. mitträcken. Med 0,5miljoner fordon skulle det bli 50miljoner om året.

Småsummor när det kommer till trafiken förviso men med riktade åtgärder borde man komma en bit?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nja, det finns ju en skyldighet även hos bönder att om man förorenar allmänt vägnät med bla större mängder jord och gödsel så har man en skyldighet att varna trafikanter för detta genom skyltning.Men de gånger jag sett detta är lätt räknade.Måste ju vara det ultimata eländet att få sladd och förstöra hojen i en samling regnvåt koskit.

För övrigt tycker jag mycket av vägnätet är klart mycket sämre nu än förr på två hjul genom rent slitage som hålor, räfflor, dåliga bättringar, limsträngar, tjälskador, glashala linjemarkeringar mm trots alla nya motovägsprojekt dit pengarna förmodligen går.

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Som uppväxt bonnpajk så kan jag ju säga sytt det skiljer enormt mellan bönder, min far lärde en alltid att försöka dra en "högfarts" repa innan man körde ut på allmän väg. Och ändå fick man ibland skäll av far för att man dyngade ner.
Han har också alltid vare väldigt noga med att ta bort om det skulle falla ner nån större klump, ha fan till å med å ta bort sand om man råkade spillda det.
Detta då samtidigt som grann bonden sker fullständigt i dylika saker, där var det bajs/lerränder ftw på vägen.

Sen måste folk gryta mer vett när det gäller traktorer, ligger du tex bakom en traktor med stor fullastad vagn och det är en infart precis på den rakan, va jävligt försiktig om ni ska köra om!!:banghead:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Får hålla med.

Vidare har jag funderat om man inte skulle lagt på 100kr/året/fordon i en separat MC fond för att förbättra hojvänliga vägar och förbättra säkerheten på t.ex. mitträcken. Med 0,5miljoner fordon skulle det bli 50miljoner om året.

Småsummor när det kommer till trafiken förviso men med riktade åtgärder borde man komma en bit?

Nu så tror jag att båda dina hjärnceller har kortslutits! 500 000x100=5 000 000. För fem miljoner rengör man inte mycket väg för

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring