Testade det där fär några år sen, lugnt åt ena hållet och vägen fin, åt andra hållet gick det liiiite fortare och mitt i en skön vänsterböj som var skymd av skog hade en skogsmaskin dragit ut efter jag passerat åt andra hållet.
Hade regnat några dagar innan så det var lite surt i skogen, vägen var en fin åker efter han dragit förbi och jag kom i moderat hastighet i ett för hastigheten vettigt nedlägg, kan säga att det blev lite panik då!
Som tur var kom inget möte och jag kunde bryta ner lite till och ta vänsterfilen och få ner farten lite, sen när det kom mötande var det bara att bryta igenom lermassan och leta "torrspår" i min fil.
Så, att köra lugnt åt ena hållet är ingen garanti.....
Exakt! Utanför körbanan finns det hur mycket skit som helst. Ja, va fan. När "alla" envisas med att särskriva så får jag lov att börja läsaihop.Sorry!Mitt tips är kör bana så är problemet löst
Det kan ju faktiskt vara så att det handlar om att bilar/lastbilar genat lite väl optimistiskt i kurvorna och dragit upp grus på så vis. Ring hur som helst till Trafikverket eller kommunen (beroende på vems vägen är) och rapportera det så får de komma och ta hand om det, eller iaf notera det och sedan gå och ta en kaffe.Litet sidospår men fortfarande samma dilemma. Kom precis in efteren nattsväng upp till landet. I varenda lite skarpare böj (läs kul kurva) låg det rullgrus i innerspår. Jag misstänker skarp (för jag vet att det sker och har även tagits upp på SH tidigare) att folk som bor i närheten lagt ut gruset för att just sakta ner hojar. Vad har detta för konsekvenser? Att folk medvetet skapar "hinder" på vägen som kan orsaka potentiell livsfara. Vafan skulle hände om folk satte ut björnfällor i parker för folk kissar i buskarna efter fyllan!!! Det är ju nästan samma sak.......typ.....
Har ni körkort? Bara att läsa lagen:
"Trafikregler
Regler för all vägtrafik
Grundregler
5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna.
Grundregeln är att om man är inblandad i en olycka har man gjort fel, tror knappast en domstol kommer att döma en bonde för att han råkat lämna lite skit på vägen.
Mina 2 ören......
Det stör mig dessutom nåt jävulusiskt när dom har sina vattenkanoner injusterade så att dom bevattnar vägen.
Fick åka och hälsa på en bonde för några veckor sen när jag körde igenom en stråle/dusch.
Tydligen var det en "anställd" som var skyldig.
Ledsen att säga det här, men det är sällan vatten dom sprider ut så, vatten kommer från himmlen, det dom sprider ut kommer förmodligen från närmsta svinhus :stanare
När man tittar noga, så är våra diskussioner här lika begåvade som mc-hatarnas motsvarigheter.. "buller", "mördarmaskiner"..
Skillnaden är att vi gnäller över nyttofordon, inga hobbyfordon..
Får hålla med.
Vidare har jag funderat om man inte skulle lagt på 100kr/året/fordon i en separat MC fond för att förbättra hojvänliga vägar och förbättra säkerheten på t.ex. mitträcken. Med 0,5miljoner fordon skulle det bli 50miljoner om året.
Småsummor när det kommer till trafiken förviso men med riktade åtgärder borde man komma en bit?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|