Bör detta drev bytas?

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Ja, som ni ser så är detta framdrev väldigt slitet och bör bytas ut, men det jag undrar över är om bakdrevet och kedjan samtidigt skall bytas? Bakdrevet har en del mil kvar, men vet ej kedjans skick riktigt, ekonomin tillåter inte ett nytt drivpaket för tillfället så jag fungerar det att bara skaffa ett nytt fram drev?

Fram:Framdrev.jpg

Bak:Bakdrev.jpg

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag skulle nästan påstå att bakdrevet också har sagt sitt ur slitage synpunkt :tungan

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Byt hela klabbet, min erfarenhet är att kedjan brukar hålla ungefär dreven ut.

Mvh KaliZ

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Byt allt.

Ett komplett drivpaket till din hoj kostar nästan ingenting.

Du får ett komplett, bra, drivpaket till din mc för ~1500:- på addemoto.se så du sparar bara några ynka hundralappar på att skippa bakdrevet.

Last edited:

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Inte bör byta.
Ska byta :)

Sen kan du ha fram drevet som kaststjärna o öva på dina ninjamovs

Täppas

Guest
Om ekonomin är ansträngd så är det stor skillnad på 200 pix och 1500pix, i det läget byter man bara fram om kedjan känns ok.

Är du bara snål så tänk om och byt hela klabbet, det blir billigare i längden (har jag hört...)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kedjan kollar du upp genom att mäta sträckningen på den (hur mycket den dragits ut). Vill du känna medan den fortfarande sitter på hojen (vilket den inte ser ut att göra) så kan du ta tag i en länk mitt bak på bakdrevet och testa att dra den bakåt, om den lättar från drevet (rätt mycket) så är det dags att byta kedjan med, rent generellt.
Kedjor slits olika mycket över längden med, så en sliten kedja är svårare att få bra spänning på, för att inte säga rent omöjligt.
Med sådana där drev misstänker jag att din kedja är sopslut, eftersom att dåliga drev äter kedja, och vice versa.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Du har ju ingen brådska att få det hela utbytt (jag antar att du inte kommer köra hojen förens tidigast mars!?)
Så vänta lite och köp ett helt nytt drivpaket, det är dessutom billigare (långsiktigt) än att bara köpa ett framdrev idag.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Yep, dom är ju inte sopslut men dom är ju påväg dit.. jag har sätt ännu värre när tänder varit av osv..

kolla här:

http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf

Dom har bra priser om man inte vill lägga allt för mycket (+en mycket vaken och bra kundservice). Byt rubbet... för jag lovar dig det blir inte roligt när det ena eller andra går sönder. :pannkyss

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Ok tack för svaren!

Jag har ekonomi att byta, men som Werzion skrev så bör det inte bytas på direkten, men kan vara skönt att ha allting gjort inför våren, i tid

Tjita1

Guest
Jag hade en polare som lyckades köra med fel kedja på sin moppe, där fattades alla tänder på bakdrevet, kanten var bara lite vågig. Det rasslade rätt roligt när han gasade lite för mycket (vilket var lätt hänt med tanke på att aset gjorde närmare 100).

Edit: Nåt i den stilen, fast det där är ett framdrev (bildgooglad):
sprocket2.jpg

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du har ju ingen brådska att få det hela utbytt (jag antar att du inte kommer köra hojen förens tidigast mars!?)
Så vänta lite och köp ett helt nytt drivpaket, det är dessutom billigare (långsiktigt) än att bara köpa ett framdrev idag.
Jasså det tror du, mellandagsrean då? :va

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tycker inte bak ser så farligt ut. Är väl inte allt för ovanligt att det går 2 framdrev på 1 bak+kedja? Eller så är det bara jag kanske...

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Tycker inte bak ser så farligt ut. Är väl inte allt för ovanligt att det går 2 framdrev på 1 bak+kedja? Eller så är det bara jag kanske...

Du är väl inte helt fel ute, enligt mig..
Jag menar, framdrevet har runt 15-17 tänder och ett bakdrev har runt 45 tänder, självklart olika beroende på hoj och vad man själv väljer.
Därmed utsätts framdrevet för mer slitage.

Edit : Som Thorped var inne på så spelar materialet stor roll också :D

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men jag håller med dig, bak ser inte farligt ut. Ser knappt slitet ut faktiskt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Frågan är väl också om det är orginaldrevningen som sitter på? Vad jag förstår så är det väl 532 kedja original på R6:an. Skulle det nu sitta en sådan så måste man ju ändå byta hela paketet när man går går ner till 530.

Bakdrevet är väl kanske 20% av kostnaden. Tycker det är då lika bra att byta den. Ganska skönt att sen slippa tänka på den mer ett tag framöver.....och dessutom så ser bakdrevet på bild inte ut att vara i gott skick i alla fall.

Ofta brukar det väl också bli ett lite bättre pris om man köper hela paketet istället för i delar?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA