Bör en DJ ta låtönskningar?

Bör en DJ ta låtönskningar?

• Antal röstningar
    0

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är ju lite frågan om vad förväntningarna ligger. Jag tycker att en bra DJ lirar fler låtar jag inte hört men gillar, än låtar jag har hört.

Överlag i vårt fagra konungarike är medborgaren inte särskilt intresserad av nya intryck, utan ser plattvändare som någon form av jukebox man begär låtar från.

Jag lirade en del tidigare, men la av eftersom alla arr jag spelade på bevistades av folk som fortfarande tyckte att "Girls just want to have fun" är alla genom tidernas bästa låt.

Det faktiska beslutet att lägga av kom när jag fick en önskning som jag svarade "jag tror inte jag har den, men jag ska kolla". Jag hade låten, men inte med mig visade det sig. När hon återkom och undrade varför jag inte spelat den så svarade jag som det var, och möttes av den mest förolämpande svada av okvädningsord jag hört i hela mitt vuxna liv.

Det hela slutade med att jag återgav att jag inte lovat något, att hon var en jävla f*tta. Sen spelade jag dålig musik tills de bad mig bryta så jag fick åka hem.

Att vara DJ i Sverige kräver att du tycker Rix FMs variation på låtar är enorm och tillräcklig.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Som svar på frågan - NEJ, en DJ tar inte önskningar. Du hyr ju in honom för hans musikval, annars har du bokat fel DJ...

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
En 'stor' nischad DJ går upp och kör sitt 'set', som mer eller mindre är satt från början. Kan liknas vid ett band som bestämt vilka låtar dom kommer att köra redan innan konserten. Dvs att komma med önskemål fyller ingen funktion.

En DJ som spelar i andra sammanhang och för en publik som kan variera från ett gig till ett annat, kan mycket väl ta önskningar. Om önskemålet faller in inom ramarna för vad som är sagt ska spelas av arrangör, samt att det passar för den övriga publiken för kvällen, så anser jag att en duktig DJ ska kunna köra önskemålet, vid ett tillfälle som inte riskerar att tappa dom övriga på dansgolvet.

Å andra sidan så ska en duktig DJ också kunna hoppa över ett önskemål som han/hon inte anser funkar på övriga publiken för kvällen.

Problemen, tror jag, uppstår ofta för att personen som önskar inte har en helt korrekt definition av verbet 'önska', samt tvivlar på DJ's bedömning av publiken, alternativt har en övertro på sin egna förmåga av vad andra vill höra.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år