Bör jag byta hjälm, eller den tål denna belastning?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Det sägs ju att man ska byta en hjälm som tappas i marken, men jag tappade den inte....typ

Trött som fan i morse och klantade till det genom att inte fälla ner stödet när jag klev av motorcykeln. När jag väl upptäcker det är hojen så lutad att jag inte kan hålla upp den med en hand, ta nästa hand (som jag håller hjälmen med) och försöker fånga upp hojen. Står på nåt konstigt jävla sätt och orkar inte hålla emot.
Dvs hojen lägger sig över hjälmen. Hjälmen ligger med bakkant i marken och hojen över "hakan" med min tumme i mellan... Efter säkert minst 40 svordomar på 2-5sekunder var hojen uppe igen.

Bör jag byta hjälmen? Blivit två "jack" på baksidan i lacken. Dvs genom lacken ner till skalet, men det lilla man ser av skalet så ser det helt ut. Men den har ju ändå haft stor del av hojens vikt över sig (höll emot så gott jag kunde med benet...), så finns det risk att det kan bli sprickor i skalet av den belastningen? Frigoliten bör ju inte ha skadats som den kan göra när man tappar den, eller?
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Omöjligt att veta men om den verkar oskadd så hade jag kört säsongen ut och startat nästa med ny och fräsch hjälm.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Med risk för att bli fullkomligt nersablad med komentarer, men om hjälmarna är så f-b ömtåliga så skulle ju "Hjälm-kontot" vara den absolut största utgiften för tex Crossåkare. Hjälmar är inte raktforskning även om priserna på somliga fabrikat/modeller tyder på det.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hjälmen utsattes ju för tryck utifrån från två håll. Sällan den situationen uppstår om du t.ex. vurpar på en crossbana. Därför jag nojar om den klarar den belastningen.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Bättringslack och sen tjör järnet !
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Ställ hjälmen på en plan stabil yta och tryck med bägge händer på olika ställen på skalet. Det ska inte knacka/ knastra i skalet utan vara tyst och stumt. (Limningen sitter då ihop) Som andra skrivit, är med största sannolikhet ingen fara. Crosshjälmen har ju tagit emot 100 smällar och har inte delat sig ännu :)
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Vad är det för hjälm? Är det en composithjälm som har ett förhållandevis mjukt yttre skal?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Håller med CDM tryck lite på hjälmen förhand lyssna på knakande ljud, Hjälmen tål mycket innan den går sönder det är bara överdrivet att hjälmen ska bytas ifall man tappar den. Jag hade en glasfiber hjälm för ett par år sedan, blev skit förbannad och kastade den rakt in i en vägg med all kraft hjälmen sprack i hakan om du bara lagt hojjen på hjälmen överlever den! Men det är din säkerhet vill du vara på säkra sidan byta.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad är det för hjälm? Är det en composithjälm som har ett förhållandevis mjukt yttre skal?

Det är en Arai RX-7. Den har delvis legat emot en av "ventilationstunnlarna" som sitter limmade och har spruckit. Men de påverkar inte skalets konstruktion. Märkena som blivit i hjälmen är ca 7cm under de så kallade "tunnlarna".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ställ hjälmen på en plan stabil yta och tryck med bägge händer på olika ställen på skalet. Det ska inte knacka/ knastra i skalet utan vara tyst och stumt. (Limningen sitter då ihop) Som andra skrivit, är med största sannolikhet ingen fara. Crosshjälmen har ju tagit emot 100 smällar och har inte delat sig ännu :)
Har det gått så långt att hjälmen är mjuk så har den utsatts för massor med våld, det krävs betydligt mycket mindre för att skalet ska delaminera. Men det hör man genom att knacka lätt på hela hjälmen med tex en smörkniv i plast. Det ska låta stumt över hela hjälmen, framför allt ska det låta lika på samma ställe på båda sidor på hjälmen.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Tycker att du får själv avgöra om den har tagit för mycket stryk eller ej, trots allt din skalle som ska skyddas. bara för att din tumme är hel betyder väl inte att det inte har skadat skalet på hjälmen, har slagit tummen med en hammare många gånger men skulle aldrig köra med en hjälm om den tog samma stryk.

För mig: la du hela vikten av hojen på hjälmen hade jag bytt, om du lyckades hålla upp den utan att lägga all vikt på hjälmen så vettefan.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men det är din säkerhet vill du vara på säkra sidan byta.

Bara älskar sporthoj! :tuttar

Där man först kan nojja över om nysningen med stängt
visir orsakat jettefarliga microsprickor i hjälmen för att
sedan glatt grensla literklubban och bomba som Gösta.

Risktänk?
Joråsatte. :crash

:hej

/e
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Byt hjälm, byt också tumme. OBS! ramen kan ha tagit stryk om den blev osymetriskt belastad, kan kanske räcka med att röntga den (dock kan rönten missa förändringar på atomär nivå). Framgaffeln bör definitivt bytas och däcken. Kör för guds skull inte ut i trafiken med hojen, det är den största risken av alla. Förutom att man dör av leda eller av stress för att undvika alla risker.

“Security is mostly a superstition. It does not exist in nature, nor do the children of men as a whole experience it. Avoiding danger is no safer in the long run than outright exposure. Life is either a daring adventure, or nothing.”
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Bara älskar sporthoj! :tuttar

Där man först kan nojja över om nysningen med stängt
visir orsakat jettefarliga microsprickor i hjälmen för att
sedan glatt grensla literklubban och bomba som Gösta.

Risktänk?
Joråsatte. :crash

:hej

/e

Glöm inte skinnstället försjutton annars är du en död man på denna plats :tungan
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag ska göra ALLA en tjänst här nu. Du kommer ENBART få två svar så jag gör det lättare för dig och ger dig båda svaren NU så...

Ja, byt hjälmen NU du kommer DÖ annars!!!

Nej, Du är odödlig med hjälm! Do it!

Så... Next!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Känner att detta börjar spåra ur nu pga min morgontrötta noja....
Jag tänkte som så, att krafterna som min hjälm utsattes för är ju inget som normalt en hjälm behöver utsättas för och blev därför lite nojig över om hjälmen är konstruerad till att hålla för det.
Ju mer jag tänkt på det sen så tror jag inte längre det är någon fara.
Men att jag blev fundersam är för att jag vet hur lätt det är att man studsar i med huvudet i asfalten när man ligger och kasar längs banan, och då är man jävligt glad över att ha en bra hjälm.

Det där med hammaren på tummen, det var alltså inte så att jag klämde tummen med ett slag. Hade jag fått ett slag med den vikten hade jag nog inte haft någon tumme....

Bättringsfärg? Nu matchar den mina skrapade hojar och skinnställ. Gör väl som jag brukar och letar upp nån cool klibba. Har nog nån lagom liten från ducceklubben eller nåt.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top