Shoei lämnar 5år garanti från inköpsdatum eller 7år från tillverkning, säger väl en del om hur länge hjälmen är säker, torde tyda på att det inte är vanlig frigolit i då den brukar dömas ut efter 5 ungefär....
Så länge den sitter bra och skalet (som är det som åldras allra minst, min båt är från -67.....) är helt så ser jag inga problem att ha den åtminstone de 5åren tillverkaren garanterar, troligen passerar man 10 innan den ens börjar bli sämre.....
Hur frigoliten åldras beror på vad det är för något i, "vanlig" åldras och tål inga lösningsmedel medans EPU tål typ vad som helst och förändras inte pga. ålder, vad som är i hjälmen vet jag däremot inte.
Garanterar vadå...? Visirmekanismens stegning? Hakbandets infästning? Att din hjärna inte utsätts för påfrestningar den inte klarar av?
Att du går fri från förvärvad Alzheimers innan 65 års ålder...?
"säger väl en del om hur länge hjälmen är säker..."
Nej, en sådan sak säger inte jack shit om hur länge hjälmen är säker.
Hur satt den när du provade ut den? Hur sitter den när det smäller?
Hur skall du kunna bevisa inom 7 års intervallen att hjälmen inte längre klarar ett referensslag som låg inom toleransen i laboratoriet när hjälmen provades, men att värdena är märkbart högre nu när du använt den?
...eftersom hjälmen är i två delar och du sondmatas och är nybliven medlem i Schumacherklubben.
Sedan har vi nästa stora fråga när man kikar på det långa tidsspann du målar upp:
Har du fortfarande efter 5, 7 eller 10(!) år samma fysik som krävs för att bära upp en tung Shoei eller Arai när det börjar tumla runt på allvar?
Jag har det
inte! Inte längre.
Efter 50 anser jag mig tvungen att se förbi konventionella glasfiberhjälmar med 1700 - 1800 gram och ibland högre
verklig vikt och istället scouta komposithjälmar under 1500 gram.
Men det är för att
jag förändrats. Jag skrotar gärna en hjälm som bara är något år eller två.
Om jag tror att det finns något bättre och säkrare för mig. Något som sitter bättre, något som är fortsatt bekvämt 10 timmar i sträck.
Jag skulle inte vara bekväm med en och samma hjälm 10 år i streck.