Börja åka RR

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Ja har blivit lite sugen på o börja köra lite road racing, :yoparty

Vad kostar det ungefär under ett år o köra om man är ny. (utan krascher) =)

Och hur mkt mek är det med en 600cc.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Aviation skrev:
2540773 Ja har blivit lite sugen på o börja köra lite road racing, :yoparty

Vad kostar det ungefär under ett år o köra om man är ny. (utan krascher) =)

Och hur mkt mek är det med en 600cc.

Du kan ju börja lite lugnt med att gå licenskursen och köra lite träningar.Sen prova på ett par B-race.
Kostnaden beror helt på vilken nivå du vill lägga dig, som regel kan man väl säga att om du har en påse pengar när säsongen börjar så brukar den räcka ungefär halvägs..(och det verkar inte spela nån roll hur stor påsen är).

En standard 600 i skapligt skick behöver du inte meka mycket med mer än hyffsat regelbundna oljebyten.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
En tävlingshelg kostar runt 10K plus minus några tusen beroende på hur mycket däck du gör av med t ex. SM-serien är fem tävlingar och det finns några SO- och B-race att vara med på också så det finns goda möjligheter att göra av med över 100K om du ska vara med på allt. Träningarna kostar också pengar, mest i form av däck.

En 600:a är ju rätt pålitlig men om man bara byter olja får man nog räkna med ett haveri framöver. Kanske därför alla säljer hojarna på hösten. :D

Som ovan, ta licensen till våren och kör träningar så får du lite koll på vad du behöver och vad det kostar. :tummenupp Finns en FAQ på www.roadracing.se också.

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
En ganska stor kostnad som ofta glöms bort lite är transportkostnaden.Det är hyffsat långt mellan banorna och vill man få mycket bantid under sommaren så kostar allt åkande en hel del.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tycker vi inte ska skrämma bort folk som vill prova.

Du kan lätt klara dig på runt 5000kr per helg bara du hittar en a-förare som du kan köpa beggade däck av. Det är det som är den stora kostnaden.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jonte VSB R-T skrev:
2541198 Jag tycker vi inte ska skrämma bort folk som vill prova.

Du kan lätt klara dig på runt 5000kr per helg bara du hittar en a-förare som du kan köpa beggade däck av. Det är det som är den stora kostnaden.
Vi ska absolut inte skrämma någon men inte heller slå blå dunster i folk. Det kostar pengar att köra. Hur mycket är upp till var och en men det är ju ingen billig hobby.

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
jo precis, kör ju supermotard nu o de kostar ju lite de med. räkna på ett ungefär att de kostar 500 kr i timman med däck slitage olja osv. och då är de bara träning o inte transport kostnader.

Det första året skulle de nog bara bli träning om ja börjar med rr.

Tack för era svar så kanske vi ses på banan framöver, om de går som man vill:pannkyss

Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Självklart skall man inte måla upp en bild om att racing är billigt, men så mycket som 10000kr/tävling är ju lite att ta i.

Anmälningsavgift: 1600kr
Fredagsträning: 400kr
Däck: 2900kr/uppsättning (slicks)
Bensin: 500kr
Olja/filter: 500kr
Transport: 500kr
Summa 6400kr

Sen går det ju att skära i budgeten genom att t.ex. inte köra fredagsträningen, köra på beg. däck och att inte byta olja/filter efter varje race.

Samtidigt går det ju att göra sporten hur dyr som helst :gnissla

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Magnus skrev:
2541397 Självklart skall man inte måla upp en bild om att racing är billigt, men så mycket som 10000kr/tävling är ju lite att ta i.

Summa 6400kr

Sen går det ju att skära i budgeten genom att t.ex. inte köra fredagsträningen, köra på beg. däck och att inte byta olja/filter efter varje race.

Samtidigt går det ju att göra sporten hur dyr som helst :gnissla

Ska man inte äta något? + 3-400kr. Bo kan man ju göra i tält/transportbil. Sedan beror det ju givetsvis på hur långt man har till banan.
Sedan kanske man har vänner som ställer upp som mek/hjälpreda.
Då får man ju bjuda de på käk också..

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Rash skrev:
2541465 Ska man inte äta något? + 3-400kr. Bo kan man ju göra i tält/transportbil. Sedan beror det ju givetsvis på hur långt man har till banan.
Sedan kanske man har vänner som ställer upp som mek/hjälpreda.
Då får man ju bjuda de på käk också..

Och äter gör du inte när du är hemma? :rolleyes:

Ja eller så bjuder du dina polare på fribiljetter istället. Det är ju oftast inte så mycket mekande att det är värt att betala sina polare för att göra det. Av de vänner/bekanta som hjälper till med att meka så är det inte många som gör skäl för någon ersättning . Även kallad lökmek.

Har du en "proffsmek" så bör han/hon givetvis ha ersättning.

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Hur kör ni Hojarna till banan. Släp skåpbil långtradare :)

Sen hur är de o köpa en ban hoj. håller dom eller lurar ni oss köpare så står man med motorhaveri efter 2 timmar :D hur ny bör den vara? tjänar man på o köpa en 03-04, än en 00-01a som man måste gå igenom osv

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Aviation skrev:
2542816 Hur kör ni Hojarna till banan. Släp skåpbil långtradare :)

Sen hur är de o köpa en ban hoj. håller dom eller lurar ni oss köpare så står man med motorhaveri efter 2 timmar :D hur ny bör den vara? tjänar man på o köpa en 03-04, än en 00-01a som man måste gå igenom osv

Kanske en 05a rent utav? 59000:- :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Aviation skrev:
2542816 Hur kör ni Hojarna till banan. Släp skåpbil långtradare :)

Dom håller...tro mig. Min hoj(precis såld)såg nog inget vidare ut men gick bra.Välkommen till rookie träsket rasslar motorn,låter det om ventilerna....det betyder bara att du inte fått in öronpropparna ordentligt.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
När det gäller transport till banan så är det smidigast med en skåpbil, i alla fall om du skall på en tävling och sova i depån. Sen så får man ju köra 110km/h på motorväg och det kan ju vara skönt när man bara vill hem igen.

Till träning så funkar ju släp även om det är lite bökigare att få med de grejer man skall ha (om du inte har en kombi).

Ang. hoj så är det väl som så att ju nyare hoj destu bättre är den. Undantag finns ju givetvis, men det beror ju också på vilken budget du har. En R6 från 00 går att köra riktigt fort med och kostar betydligt mindre än en 04. Sen så är det ju inte heller så att man kör automatiskt fortare med en nu hoj.

Sen så bör ju en gammal supersport kollas oftare och noggrannare än en standard motor.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Vill bara slå ett slag för ERF. Mycket körning, dela kostnaderna på tre!
Har inte kört det själv, men tänker prova nästa år. (tog precis licensen)
Kolla forumet. Finns några intressanta trådar om ERF.

sandstream

Guest
Magnus skrev:
Summa 6400kr
Tackar för den infon, 10.000:- som jag också hört känns lite i saftigaste laget när det ska säljas in till familjen :)

En fråga dock: Byter du olja och filter inför varje tävlingshelg?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
sandstream skrev:
2543319 Tackar för den infon, 10.000:- som jag också hört känns lite i saftigaste laget när det ska säljas in till familjen :)

En fråga dock: Byter du olja och filter inför varje tävlingshelg?

Nej jag brukar byta var annan eller var 3:e race beroende på hur många träningar man kör imellan racen.

På ett race så blir det ju inte så många mil.
Träning 2x20min = ca 8-10 mil
Kval 2x20 min = samma
Warm up 10 min ca 2-3 mil
Race 16-20 varv = 8-10 mil
Summa ca 35-40mil/racehelg

Så att byta oljan efter 100-200mil anser jag är tillräckligt på en 4-takts hoj.

sandstream

Guest
Magnus skrev:
Så att byta oljan efter 100-200mil anser jag är tillräckligt på en 4-takts hoj.
Okej!
Har läst lite i oljetrådarna här på SH och "experterna" där menar att en olja som byts efter 600 mil inte behövs bytas ens om hojen ständigt körs hårt. Tyvärr så vet jag för lite om oljor för att avgöra om det är sant eller inte.

En fördel med att byta lite oftare, som tex efter 100-200, mil är väl att man kan se om det finns något skräp i motorn.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...