Börja köra på bana hjälp?!

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Ort
Halmstad
Hoj
ingen
Tjena! Vet inte om detta är rätt del av forumet men får hoppas på det.

Är som så att jag börjat tröttna på köra på gatan. Det jag gillar med köra hoj är som dem flesta kurviga vägar och det är det som är problemet, börjar gilla det lite för mycket och ligga små glida eller spela in TikToks på bakhjulet är inget som tilltalar längre..

Är bosatt i Halland så Falkenberg har jag runt knuten, kinnekulle och Knutstorp är inte så långt heller.

Men nu till min fundering så tanken var att köpa en r6a 2006-2012 modell. Att ha den registrerad för gatan, för att kunna köra någon liten sväng på gatan en skön sommar kväll men framförallt att åka på fler bandagar. Går detta? Att få det till att funka?
Då Falkenberg är inom 20 minuter från mig så är det där den mesta körningen kommer ske, men dem har mest bara för licens åkare varje onsdag. Om jag tar licens kan jag då till exempel kör med min gathoj men plocka bort regplåt, speglar osv sen köra eller måste det vara ren odlad race hoj?

vill som sagt bara ha något enkelt lite halv budget men inte gå all in direkt med däck värmare osv. Bara kunna köra av mig på banan utan livet som insats på en landsväg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena! Vet inte om detta är rätt del av forumet men får hoppas på det.

Är som så att jag börjat tröttna på köra på gatan. Det jag gillar med köra hoj är som dem flesta kurviga vägar och det är det som är problemet, börjar gilla det lite för mycket och ligga små glida eller spela in TikToks på bakhjulet är inget som tilltalar längre..

Är bosatt i Halland så Falkenberg har jag runt knuten, kinnekulle och Knutstorp är inte så långt heller.

Men nu till min fundering så tanken var att köpa en r6a 2006-2012 modell. Att ha den registrerad för gatan, för att kunna köra någon liten sväng på gatan en skön sommar kväll men framförallt att åka på fler bandagar. Går detta? Att få det till att funka?
Då Falkenberg är inom 20 minuter från mig så är det där den mesta körningen kommer ske, men dem har mest bara för licens åkare varje onsdag. Om jag tar licens kan jag då till exempel kör med min gathoj men plocka bort regplåt, speglar osv sen köra eller måste det vara ren odlad race hoj?

vill som sagt bara ha något enkelt lite halv budget men inte gå all in direkt med däck värmare osv. Bara kunna köra av mig på banan utan livet som insats på en landsväg.
Klokt resonerat!

SMC Sport har (och är) svaret på dina frågor.

 

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Sydskånes Emse kör på Knutstorp, Sturup och Ljungbyhed.

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kom å kör med oss på SMC, gå steg 1-4 i School och ta sedan licensen med oss i Sport! Då får du finfina kunskaper både för gata och bana, och en licens för roadracing och endurance etc. Garanterat sjukt kul och massa gemenskap. Många som kör Sport i SMC tävlar utanför också.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Tjena! Vet inte om detta är rätt del av forumet men får hoppas på det.

Är som så att jag börjat tröttna på köra på gatan. Det jag gillar med köra hoj är som dem flesta kurviga vägar och det är det som är problemet, börjar gilla det lite för mycket och ligga små glida eller spela in TikToks på bakhjulet är inget som tilltalar längre..

Är bosatt i Halland så Falkenberg har jag runt knuten, kinnekulle och Knutstorp är inte så långt heller.

Men nu till min fundering så tanken var att köpa en r6a 2006-2012 modell. Att ha den registrerad för gatan, för att kunna köra någon liten sväng på gatan en skön sommar kväll men framförallt att åka på fler bandagar. Går detta? Att få det till att funka?
Då Falkenberg är inom 20 minuter från mig så är det där den mesta körningen kommer ske, men dem har mest bara för licens åkare varje onsdag. Om jag tar licens kan jag då till exempel kör med min gathoj men plocka bort regplåt, speglar osv sen köra eller måste det vara ren odlad race hoj?

vill som sagt bara ha något enkelt lite halv budget men inte gå all in direkt med däck värmare osv. Bara kunna köra av mig på banan utan livet som insats på en landsväg.
Korta svar:
Kör med den hoj du har till att börja med, kan du köra av dig på vägar med den kan du garanterat köra av dig på bana.
Licensträning kan du bara göra med giltig licens och motorcykel och utrustning som är godkänd för tävling och träning.

En trackday eller två per säsong går ganska långa vägar och är nog ett bra första steg. Finns rätt många arrangörer och det kostar generellt sett inte mycket i rr-mått. Rapido MCK verkar arrangera en på Kinnekulle i början av Augusti :tummenupp
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Kom å kör med oss på SMC, gå steg 1-4 i School och ta sedan licensen med oss i Sport! Då får du finfina kunskaper både för gata och bana, och en licens för roadracing och endurance etc. Garanterat sjukt kul och massa gemenskap. Många som kör Sport i SMC tävlar utanför också.
Orkar du utveckla svaret lite? Jag var inne och läste om SMC sport nu men det är inte värst mkt information.

Jag har kört SMC storbana 1&2 samt ca 10st trafikövning på Sviestad men har aldrig fått någon som helst feedback på körningen. Finns det inga kurser att gå som faktiskt syftar till att framföra en hoj på bana? Licenskursen handlar väl främst om teori och säkerhetsaspekter vad jag förstår?

Antar att svaret är att fortsätta med Sviestad och SMC storbana 3&4 men sen känns steget låångt till att börja köra roadracingträning eller SMC sport?

Vet att det finns fyradagarskurser i UK och Spanien där man även hyr hoj och det är en instruktör per två förare. Dyrt, men sugen på något sådant för att skynda på utvecklingen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Orkar du utveckla svaret lite? Jag var inne och läste om SMC sport nu men det är inte värst mkt information.

Jag har kört SMC storbana 1&2 samt ca 10st trafikövning på Sviestad men har aldrig fått någon som helst feedback på körningen. Finns det inga kurser att gå som faktiskt syftar till att framföra en hoj på bana? Licenskursen handlar väl främst om teori och säkerhetsaspekter vad jag förstår?

Antar att svaret är att fortsätta med Sviestad och SMC storbana 3&4 men sen känns steget låångt till att börja köra roadracingträning eller SMC sport?
Licenskursen är för att ta licensen så att du kan köra SMCs licensträningar där du kan be handledarna på plats att hjälpa till med saker du vill träna på. Steget från 4 till licensträningar är en helg på bana med SMCs licenskurs, den är kul värd att köra. Den innefattar baserna för att träna och tävla, som starter, rejs, beteende på och brevid banan och sånt.
Men steg 1-4 borde du definiitivt få feedback på ändå.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Licenskursen är för att ta licensen så att du kan köra SMCs licensträningar där du kan be handledarna på plats att hjälpa till med saker du vill träna på. Steget från 4 till licensträningar är en helg på bana med SMCs licenskurs, den är kul värd att köra. Den innefattar baserna för att träna och tävla, som starter, rejs, beteende på och brevid banan och sånt.
Men steg 1-4 borde du definiitivt få feedback på ändå.
OK tack, den SMCs licenskursen kände jag inte till 👍 Har vänner som gått licenskurs på LMS och fått intrycket att det bara var teori. Gissar att man bokar den som allt annat SMC? Inte för att det är aktuellt än på ett tag ändå
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK tack, den SMCs licenskursen kände jag inte till 👍 Har vänner som gått licenskurs på LMS och fått intrycket att det bara var teori. Gissar att man bokar den som allt annat SMC? Inte för att det är aktuellt än på ett tag ändå
Det är några år sen jag gjorde kursen, men när man gått steg 4 kan man köra steg 5 som är licenskursen (om de inte döpt om saker) och sen bara tuffa på med steg 6.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Du har ju Anderstorp rätt nära också.
Aktionpix arrangerar körning där 9-11 aug och Mantorp 6-8 Sept.
Anderstorp har även en kvällskörning 8 aug mellan 17:00- 20:00.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Värt att tillägga är att du kan ta licens från valfri utbildare och det finns inget krav att du går via SMC's "trappa", sen är det väl ett fint utvecklingspaket om man vill öka gradvis.
Det hölls en licensutbildning i Karlskoga i april, en annan hölls i norra Fällfors i början av Juli.

Finns en utbildning i Härnösand på mittsverigebanan nu den 17:e aug, en-två dagar tar det för samtliga av dessa utbildningar. Sen har du licensen i handen så länge du betalar för den.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Har du kört innan?
Annars är det väl bara att boka på något och prova med MT:n först.
R6 är nästa steg, men prova med det du har först.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
För bandagar kör på det du redan har, tycker du det är kul kan du byta hoj efter tycke och smak.

Vill du ta licens, köra träningar och ev börja tävla köp en billig begagnad färdigkittad racehoj och behåll din hoj för fikaturer.

Fastnar du för racing säljer du sen båda och köper en så ny och dyr racehoj som ekonomin klarar.

Racing= Flat out, flat broke.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Orkar du utveckla svaret lite? Jag var inne och läste om SMC sport nu men det är inte värst mkt information.

Jag har kört SMC storbana 1&2 samt ca 10st trafikövning på Sviestad men har aldrig fått någon som helst feedback på körningen. Finns det inga kurser att gå som faktiskt syftar till att framföra en hoj på bana? Licenskursen handlar väl främst om teori och säkerhetsaspekter vad jag förstår?

Antar att svaret är att fortsätta med Sviestad och SMC storbana 3&4 men sen känns steget låångt till att börja köra roadracingträning eller SMC sport?

Vet att det finns fyradagarskurser i UK och Spanien där man även hyr hoj och det är en instruktör per två förare. Dyrt, men sugen på något sådant för att skynda på utvecklingen.
Jag är instruktör i SMC School till att börja med, och om jag eller någon av mina instruktörskollegor inte hade gett feedback på körningen är det fel. Det är dock viktigt att komma ihåg att Stegutbildningen 1-4 går under School och är därför en trafiksäkerhetsutbildning. Därför får du inte feedback på snabbast spår, eller rr-träning öht. Däremot är ju allt i stegen 1-3 fullständigt grundläggande för att bli snabb på bana, gaskontroll, broms innan kurva, broms i kurva, broms in i kurva (trailbraking). Sittställning, blick, spårval, svängpunkter med mera med mera.

Anledningen till att SMC:s licenskurs är kortare än de flesta andras är att alla som går licenskursen (jag gick den själv i våras) måste gått steg 1-3 i School. På så vis behöver vi inte utbilda oss på hur man beter sig på en bana. Man känner till grundläggande flaggor med mera.

När du sen går steg 5 som licenskursen heter, då ska utbildningen och din kunskap uppnå det som SVEMOs reglemente säger. Det är teori och praktik, praktiken är i princip startträningar både Le Mans och sprintstart.

Det går alldeles utmärkt att ta licensen med en gatreggad hoj, bra att komma ihåg är dock att försäkringen inte gäller, men du behöver bara klara starterna. Men eftersom du kört alla stegen så tar du ju dig runt utan att köra omkull. :) Det blev mycket fri körning under licenskursen när jag tog den, vilket ju var skitkul. Fick också en coach att kika på min körning och jag fick också veta hur jävla långsam jag är. :D

Efter klarad utbildning får du plocka ut en licens och kan träna med SMC Sport (steg 6) och om du vill delta i klubbmästerskapet. I steg 6 är det ren roadracingträning där våra Sport-coacher hjälper dig att bli snabbare.

Licensen ger dig såklart rätt att tävla i roadracing i andra serier eller klubbar, endurance etc.

Hojen måste uppfylla SVEMOs krav i steg 6, dvs en racekittad banhoj.

Det går såklart alldeles utmärkt att ta licens med annan aktör - men det får andra svara på för det har jag ingen koll på.

Hoppas det gav lite svar, vill du veta mer så säg till.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Jag är instruktör i SMC School till att börja med, och om jag eller någon av mina instruktörskollegor inte hade gett feedback på körningen är det fel. Det är dock viktigt att komma ihåg att Stegutbildningen 1-4 går under School och är därför en trafiksäkerhetsutbildning. Därför får du inte feedback på snabbast spår, eller rr-träning öht. Däremot är ju allt i stegen 1-3 fullständigt grundläggande för att bli snabb på bana, gaskontroll, broms innan kurva, broms i kurva, broms in i kurva (trailbraking). Sittställning, blick, spårval, svängpunkter med mera med mera.

Anledningen till att SMC:s licenskurs är kortare än de flesta andras är att alla som går licenskursen (jag gick den själv i våras) måste gått steg 1-3 i School. På så vis behöver vi inte utbilda oss på hur man beter sig på en bana. Man känner till grundläggande flaggor med mera.

När du sen går steg 5 som licenskursen heter, då ska utbildningen och din kunskap uppnå det som SVEMOs reglemente säger. Det är teori och praktik, praktiken är i princip startträningar både Le Mans och sprintstart.

Det går alldeles utmärkt att ta licensen med en gatreggad hoj, bra att komma ihåg är dock att försäkringen inte gäller, men du behöver bara klara starterna. Men eftersom du kört alla stegen så tar du ju dig runt utan att köra omkull. :) Det blev mycket fri körning under licenskursen när jag tog den, vilket ju var skitkul. Fick också en coach att kika på min körning och jag fick också veta hur jävla långsam jag är. :D

Efter klarad utbildning får du plocka ut en licens och kan träna med SMC Sport (steg 6) och om du vill delta i klubbmästerskapet. I steg 6 är det ren roadracingträning där våra Sport-coacher hjälper dig att bli snabbare.

Licensen ger dig såklart rätt att tävla i roadracing i andra serier eller klubbar, endurance etc.

Hojen måste uppfylla SVEMOs krav i steg 6, dvs en racekittad banhoj.

Det går såklart alldeles utmärkt att ta licens med annan aktör - men det får andra svara på för det har jag ingen koll på.

Hoppas det gav lite svar, vill du veta mer så säg till.
Stort tack för ditt svar! Kan du säga något om hur många rookies som deltar i det du kallar steg 6? För att anknyta till det du säger om steg 1-4 så är ju inte fokus på att köra fort, tvärt om. Jag själv skulle känna mig som nybörjarens nybörjare jämfört med alla gamla roadracingess som jag tänker mig kör där. Just det steget känns som ett enormt kliv.

Jag såg lite av SMC Sports tävlingar på Gälleråsen när jag gick steg 1-2 och jämfört med att kuska runt i medelgrupp på Sviestad är det väldigt stor skillnad i nivå.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Stort tack för ditt svar! Kan du säga något om hur många rookies som deltar i det du kallar steg 6? För att anknyta till det du säger om steg 1-4 så är ju inte fokus på att köra fort, tvärt om. Jag själv skulle känna mig som nybörjarens nybörjare jämfört med alla gamla roadracingess som jag tänker mig kör där. Just det steget känns som ett enormt kliv.

Jag såg lite av SMC Sports tävlingar på Gälleråsen när jag gick steg 1-2 och jämfört med att kuska runt i medelgrupp på Sviestad är det väldigt stor skillnad i nivå.
I steg 6 finns alla hastigheter, nybörjare, återfallsess, rävar. De som satsar full makaron med hoj för 500k och de som kör 15000 kronors färdigrullad byskrinda.

Ibland i KM:et är det A,B,C och D finaler så det går att få tävla i flera nivåer efter hur snabb du är och hojtyp. A och B final är det alltid iaf. Men bara en är snabbast över säsongen och får lyfta bucklan i september på Gelleråsen. :)

Kort och gott, det finns plats för alla och gemenskapen är enormt grym, det gäller nog inte bara SMC!

Vi kör på Knutstorp nästa vecka, både School och Sport. Jag är där om du kan komma förbi. Finns tillfällen på fler banor i år, du är så välkommen att bara komma på besök. Hjälper dig gärna till att få snacka med rätt person på vilket SMC arrangemang som helst i Sverige. PM:a isåfall!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top