Börja med banracing

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Själv har jag en favoritKURVA jag brukar bomba när jag inte kör bana. Ligger ett hus i närheten där en kärring brukar komma ut efter 10-11 gången jag drat kurvan... och hon STIRRAR på mig. Första gången blev jag lite rädd och drog.. men andra gången stirra jag tillbaks och drog kurvan den 12! gången.. och då var det hon som blev rädd och smet in i huset igen:yoparty Jag tycker detta kan vara ett alternativt till bankörning, men du måste va bra på att STIRRA!

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Själv har jag en favoritKURVA jag brukar bomba när jag inte kör bana. Ligger ett hus i närheten där en kärring brukar komma ut efter 10-11 gången jag drat kurvan... och hon STIRRAR på mig. Första gången blev jag lite rädd och drog.. men andra gången stirra jag tillbaks och drog kurvan den 12! gången.. och då var det hon som blev rädd och smet in i huset igen:yoparty Jag tycker detta kan vara ett alternativt till bankörning, men du måste va bra på att STIRRA!

Bra där, som om det inte var ont nog med återväxt i hobbyn så finns det alltid något pucko som tycker det är en bra idé att uppmana 18åringarna till att bomba satan på gatan... Då har vi dessutom ett till synes ganska smart exemplar av 18åring här som själv kläckt idén om bana från start...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte något jag tror heller, men jag har tröttnat på den sadly efter att ha kört dem med mer drag i.
Någon som vill köpa den? (;

Jag tror att du gör dig en otjänst om du börjar på en 1000cc och vill åka fort, särskilt våra svenska banor..

Jag tycker att du ska försöka att få tillfälle att testa lite olika hojar, och olika kubik. Se också till att tid så att du får ett kvitto på hur det faktiskt går och inte bara går på känsla eller hur många du lyckas köra om på ett pass..

Jag kör mest för att det är kul och har inga direkta fartambitioner, och det kändes som att jag körde rätt fort på min literhoj, just för att de är så sjukt starka och det händer jävligt mkt när man gasar.. men sen uppgraderade jag till 600 för skojs skull, och redan dag 1 på en för mig helt ny hoj så försvann ett par sekunder på varvtiden trots 60hk mindre.

(Sen finns självklart såna som har talang för att köra hoj, och de kan sätta sig på vilken hoj som helst och köra fort.. Men t om många MotoGP-stjärnor har ju börjat på småhojar en gång i tiden, så det verkar vara en bra väg att gå.)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Apropå hojar och bankörning.

Jag har precis landat efter mitt livs häftigaste upplevelse (bortsett allt med frugan, om hon läser det här :crash ) - ett par kvällskörningar på Nürburgring (gamla nordslingan givetvis).

Utan hojkortet, aRWe, SMC och alla dessa bandagar...hade jag förmodligen aldrig hamnat där.

Ord kan inte beskriva hur jäkla frän den banan är - och jag tvivlar på att jag haft lika kul av den om man åkt dit med bil, eller som ovan banåkare på hoj.

Med det sagt...GÖRT...sluta vela så förbannat. PANGA!

/J

P.S. ...lyssna på Peter1980 - han har så rätt i det han skriver. Många gör bort sig och köper för stygg hoj, vilket bara blir ett problem om man vill ge sig på bankörning, man vågar helt enkelt inte göra rätt saker pga noja, eller så har man ingen överlevnadsinstinkt och får åka plingplongtaxi.

Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Inte något jag tror heller, men jag har tröttnat på den sadly efter att ha kört dem med mer drag i.
Någon som vill köpa den? (;

Har en CBR600RR -08 till salu om det funkar för dig på bana med A2 kort (på väg har den väl för hög effekt antar jag)? Min syrra kör bana med en sån och trivs bra :) Kåpset för bana, däckvärmare o lite kit finns.. Stockholm norr.. PM:a vid intresse

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
06 Honda Cbr
Har en CBR600RR -08 till salu om det funkar för dig på bana med A2 kort (på väg har den väl för hög effekt antar jag)? Min syrra kör bana med en sån och trivs bra :) Kåpset för bana, däckvärmare o lite kit finns.. Stockholm norr.. PM:a vid intresse
Sjukt sugen, men ska prioritera en väghoj först!

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
Allt kan gå åt helvete. Jag bröt knät på ett halt golv för 10 år sen ;)

Och det är knappast 2 mil hem till depån om du inte kör enduro med den!

Haha du har en poäng. Du ser det är farligt att gå, bättre hålla sig på två hjul :D

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hett tips: Om du ska försöka dig på en roadracingkarriär, betala den inte med f*ttan.

Dra hela lasset själv eller med hjälp av pappa först, om det sen går bra har du ett guldläge att skaffa sponsorer eftersom det fortfarande inte är särskilt vanligt med tjejer som faktiskt kan köra.

Köp/kör inget större än en 600 till en början. Varvtiderna blir otroligt dåliga av highsiders eller skräck för desamma.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Apropå Bla Bla Bla...

...lyssna på Peter1980 - han har så rätt i det han skriver. Många gör bort sig och köper för stygg hoj, vilket bara blir ett problem om man vill ge sig på bankörning, man vågar helt enkelt inte göra rätt saker pga noja, eller så har man ingen överlevnadsinstinkt och får åka plingplongtaxi.

Vad jag har förstått, även enligt den organisation du företräder, så är det väl just dessa överlevnadsinstinkter som gör att vi får åka plingplongtaxi... Vi lägger ju timmar på träning för att ta bort alla dessa dumheter - utan SR så blir vi snabbare på banan och säkrare i trafiken. Eller har jag missat nåt som vanligt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vad jag har förstått, även enligt den organisation du företräder, så är det väl just dessa överlevnadsinstinkter som gör att vi får åka plingplongtaxi... Vi lägger ju timmar på träning för att ta bort alla dessa dumheter - utan SR så blir vi snabbare på banan och säkrare i trafiken. Eller har jag missat nåt som vanligt?

Du blandar nog ihop saker här. ;)

Det jag pratar om är att alla som måste ha literklubba, och sedan vinglar runt i böjarna pga highsidernoja skulle ha en mer trygg start på en 600a är inte riktigt samma sak som att panga in i (upplevd..) för hög fart i en kurva..

Att träna bort reflexerna tror jag är svårt (omöjligt?), men vi kan bli medvetna om hur vi reagerar...och se till att inte sätta oss i den situationen att vi blir passagerare. :)

Men det är en helt annan diskussion.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...