Jag är inte singel, så jag ska försöka vara lite seriös. Om du har lite ambitioner att köra mycket bana behöver du en ren banhoj, gärna ett lämpligt fordon för att köra den till och från banorna, depåstöd, däckvärmare, lite skarvsladdar, soppadunkar och lite andra bra att ha-prylar. Att köra med sin gathoj blir bara dyrt och nervöst, been there, done that.
Köp en färdig hoj, som är byggd för racing, där allt är najat, fixat och klart, fjädringen kitad osv, det blir både mycket billigare och enklare. I början vill du ha en bra hoj du kan lära dig på, som du har råd att slänga i backen några gånger. När den sen börjar bli begränsningen, och du känner att du vill lägga mer pengar, då kan du köpa senaste bästa. Min R6 är tex till salu, och det går att pruta till sig värmare mm till den om man vill
Ska du börja tävla måste du ta en licens, men det är bara en utbildning i hur du tävlar, regler, rutiner mm. Den lär dig INTE att köra hoj fort, det ska du ha lite koll på från början. Du måste inte vara snabb, men du måste kunna hantera hojen, ha vettiga spårval och ett tempo iaf över skördetröska. För dig är Linköpings Motorsällskap närmast, dom brukar ha licenskurser lite då och då.
Ska du inte tävla, men ändå köra mycket bana är trots allt en dedikerad banhoj det bästa, och då räcker det i princip med ett vanligt körkort, men då får du inte köra licensträningar, utan bara vanilga bandagar. Personligen tycker jag att licensträningar brukar vara bättre uppstyrda, och skönare stämning i depån.