Video Börja med roadracing-klipp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Säkert men han har väl 4 andra banor på närmare avstånd vilket jag som förälder skulle påpeka.

Sannolikt, men ingen ren juniorträning med allt vad det innebär. Ingen körning alls med 600 och någon större hjälp, kinnekulle är inte ens klassad för hojträning. Att 1 gång i månaden dra 30mil för att träna med handledare måste väl ses som ett minimum av engagemang om man vill hålla på med RR.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sannolikt, men ingen ren juniorträning med allt vad det innebär. Ingen körning alls med 600 och någon större hjälp, kinnekulle är inte ens klassad för hojträning. Att 1 gång i månaden dra 30mil för att träna med handledare måste väl ses som ett minimum av engagemang om man vill hålla på med RR.

Har man föräldrar som mina som kunde tänka sig att betala för och eventuellt skjutsa till fotboll, men inget annat (cyklade/sprang till kamsportsträningen som jag pröjsade för själv) så kan det nog vara svårt att få loss en resa i månaden a 30 mil på en måndag. Speciellt med päron som jobbar på ställen där det där med semester inte är helt lätt att få loss när man själv vill.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag skulle rekommendera att ta licensen, och sen bara träna en säsong för att känna på det.
Sen blandar väl tex SSEMSE gatförare och licensförare efter hastighet? Då kan man köra en långsammare grupp.

Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Killen har besökt bana 2 ggr i sitt liv och folk börjar snacka om licenskurser,kurvhastighet,utgångar,juniorträningar 30 mil bort osv osv osv.

Min enda rekommendation. Så mycket bantid som möjligt på så bra däck som möjligt.

Så nära hemmet som möjligt.

Finn dig EN mentor som har lite koll och några säsonger i sadeln som du kan luta dig emot och bolla frågor och funderingar.

Allt annat kommer tillsammans med bantid.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om man skaffar en 600cc banhoj kan man då gå kurser med den eller måste jag ha licensen för att få köra den?

Det beror på vilken arrangör, och statusen på banhojen.
Men, licensträningar får du inte köra utan licens.
SMCs kursdagar får du inte köra om hojen inte är registrerad, skattad, besiktad och försäkrad. Och du måste ha körkort för fordonet med.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
På falken blir det mycket fler körtillfällen för licensare än för gatfolk. Bra att veta.

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Jag skulle säga att mest tid att hämta för dig just nu finns i att utnyttja banan bättre och bli bättre på att bedöma lämplig ingångshastighet.
Jag skulle kunna ge några enkla tips för att putsa sekunder men jag tror du tjänar betydligt mer på att försöka skaffa dig bättre förståelse för hela processen att köra snabbt.

http://www.bokus.com/bok/9780965045025/twist-of-the-wrist-vol-2/

Oavsett om man tycker just den boken är bäst eller inte så är det ett bra ställe att starta sitt lärande. Och det absolut billigaste och snabbaste sättet att kapa mycket tid på ett säkert sätt som nybörjare.
Börja plugga!

Och skippa musiken nästa gång så vi kan höra gaskontrollen. Du fattar varför när du läst boken.

Detta klipp klipp finns ju också att kolla på. Vet dock inte om det är samma som boken men det är kanske något iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=t0vUr5oUdNM

Kul och se att du kör 125a på bana! Ballt!:yoparty Men jag tror att det skulle bli bättre videos om du hänger kameran på hjälmen istället för tanken och sen kanske kommenterar över klippet istället för att skriva text. Du behöver ju inte snacka medans du kör men du skulle kunna göra det när di sitter hemma istället. Ska bli kul och se fler videos!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Detta klipp klipp finns ju också att kolla på. Vet dock inte om det är samma som boken men det är kanske något iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=t0vUr5oUdNM

Kul och se att du kör 125a på bana! Ballt!:yoparty Men jag tror att det skulle bli bättre videos om du hänger kameran på hjälmen istället för tanken och sen kanske kommenterar över klippet istället för att skriva text. Du behöver ju inte snacka medans du kör men du skulle kunna göra det när di sitter hemma istället. Ska bli kul och se fler videos!

Jag hade nog helst låtit bli att montera kamera på hjälmen på bana. Kan vara så att det inte släpps igenom vid besiktning av prylarna med.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

App, app, app! Ingen kamera på hjälmen! Tänk på Schumacher! :fakta

Dessutom tillåter inte Svemo-reglementet kameror på hjälmen.

Last edited:

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Hoj
Yamaha Mt07
Ok kanske ingen bra ide. Men själv tycker jag det ser trist ut med en kamera på tanken.

Det kanske skulle gå att montera kameran på bröstet/axeln om man får till en bra vinkel?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ok kanske ingen bra ide. Men själv tycker jag det ser trist ut med en kamera på tanken.

Finns många ställen man kan sätta kameror på hojen som gör att man kan klippa ihop en spexig video. Tex, en kamera på tanken, en som ser på framhjul, så man ser gaffelns rörelser, en som tittar på bakhjulet, och en som filmar ändalykten, och en som filmar kroppen framifrån. Då kan man dessutom titta på hur man själv rör sig på hojen i efterskott, och se hur hjulen beter sig när man kör. :hihi
Men, en handfull kameror är ju ändå en rätt stor investering.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Ju mindre hårda prylar på föraren desto bättre är det ur säkerhetssynpunkt. Bortsett från personlig säkerhetsutrustning.

Gick med
12 Sep 2016
Hoj
Yamaha YZF 125
Hittade ett par Go PRO kopior på Aliexpress för runt 300kr men om man har dem för att kolla på sig själv när man kör och se rörelser som du pratar om kan man ju köpa 5 stycken och montera på olika ställen. Blir inga bra videos men för utveckling så duger de nog kan jag tro

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kolla upp dom där ordentligt, hur andra har spelat in med dom osv. och gärna på hoj. många av dom där billiga skakar något in i helvete på hoj, bilden blir kass på de man kan hitta på youtube iaf, så sök lite och lyssna på ljuden, micen på gopro är inte så dum faktiskt, men många utav dom där skrattar jag bara åt, det är antingen så lågt att man inte ens kan höra fartvinden eller så är det så dåligt att man inte vill lyssna på det.

Så ja, kolla upp de först innan du beställer just de kameror du har kollat på ;)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hittade ett par Go PRO kopior på Aliexpress för runt 300kr men om man har dem för att kolla på sig själv när man kör och se rörelser som du pratar om kan man ju köpa 5 stycken och montera på olika ställen. Blir inga bra videos men för utveckling så duger de nog kan jag tro

Vill du utveckla dig så lägg tid på pluggande/körning och pengar på däck/soppa. Det finns en poäng med att analysera sig själv på film men det är inte steg 1.

Däremot kan man ju filma för att det är kul men då är det nog bättre att satsa på färre men bättre kameror.

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR

Satsa pengarna på 1 bra istället för 5 kassa som inte funkar vettigt....finns helt OK till salu på Blocket eller dyl ibland, vilket jag hellre skulle satsa på än nått som er ut som en GoPro, men innehåller junk.

Gick med
12 Sep 2016
Hoj
Yamaha YZF 125
Okej tack för tipsen. Men finns det någon bra roadracing bok på svenska? Kollade på den flick of the wrist 2 på youtube men har så svårt för alla engelska ord så kände inte riktig att den hjälpte mig när jag inte ens förstod vad de sa? Så har svemo eller SMC eller någon egen RR förare gjort en bok på svenska?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS