Börja tävla?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Risken att R1000 kommer att lida av samma problem är också rätt stor. Sån tur då att det finns andra klasser än R600 & R1000 som lämpar sig för rookiesar! (250SP t.ex...)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Risken att R1000 kommer att lida av samma problem är också rätt stor. Sån tur då att det finns andra klasser än R600 & R1000 som lämpar sig för rookiesar! (250SP t.ex...)
Detta är sanningen, den svider :(
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Torkel: Ska till att börja med lära mig köra hoj och då blir det mest på bandagar... Så en 600:a är nog en bra början för en som inte är så snabb.. :gnissla ??
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Iceman1975 skrev:
Torkel: Ska till att börja med lära mig köra hoj och då blir det mest på bandagar... Så en 600:a är nog en bra början för en som inte är så snabb.. :gnissla ??
Nej en 250SP är den rätta vägen att vandra, i R-600/1000 får många nöta bänk istället för att tävla.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
GSXR1100R skrev:
Nej en 250SP är den rätta vägen att vandra, i R-600/1000 får många nöta bänk istället för att tävla.

Tala inte om det där för alla! Det är min plan ju och jag vill gärna ha så gott utrymme som möjligt på banan!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
jorpes skrev:
Björn, du glömde berätta för den nya tilltänkta köparen om när du skulle dra bakramen rak, o du ställde den mellan 2 träd o drog med bil o spännband :) :) (garvar när jag tänker på denna syn som skulle gjort succee på ketogan...)

:kiss

Är det måhända det här projektet du syftar på? :hihi
 

Bifogat

  • bakram.jpg
    bakram.jpg
    71.9 KB · Visningar: 154

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macho Woman skrev:
Tala inte om det där för alla! Det är min plan ju och jag vill gärna ha så gott utrymme som möjligt på banan!
Hmmm plötsigt blev 250SP en av dom farligaste klasserna :tungan

Torkel pa sa dig :lol
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
GSXR1100R skrev:
Hmmm plötsigt blev 250SP en av dom farligaste klasserna :tungan

Torkel pa sa dig :lol
Hon kommer säkert att köra ifrån mig hon med, listan är lång: Anita, Tessan, Kicki, snart Marie också... Alla brudar kör ifrån mig så jag e van! Det är mitt trick för att bli omtyckt i depån, he he :tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Hon kommer säkert att köra ifrån mig hon med, listan är lång: Anita, Tessan, Kicki, snart Marie också... Alla brudar kör ifrån mig så jag e van! Det är mitt trick för att bli omtyckt i depån, he he :tungan
250 Dam :kär
 

FredrikP

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R6 rejs
Torkel skrev:
Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Risken att R1000 kommer att lida av samma problem är också rätt stor. Sån tur då att det finns andra klasser än R600 & R1000 som lämpar sig för rookiesar! (250SP t.ex...)

250.. Hade jag inte ens tänkt på, det är inte som att köra trimmad moppe då? Varvtiderna på Falkenberg ifjol var väl iåf sig sig snabbare än Superbike. Finns det olika klasser även i 250, SP/R vad är skillnaden? Vad ligger kostnaden på för en hyfsad 250? Hur många är det som kör i de olika klasserna och hur går kvalen till, % av bästa tid? Många frågor blev det. :confused:

Tror inte att jag är intresserad av Kawan efter den bilden :rofl
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
FredrikP skrev:
250.. Hade jag inte ens tänkt på, det är inte som att köra trimmad moppe då? Varvtiderna på Falkenberg ifjol var väl iåf sig sig snabbare än Superbike. Finns det olika klasser även i 250, SP/R vad är skillnaden? Vad ligger kostnaden på för en hyfsad 250? Hur många är det som kör i de olika klasserna och hur går kvalen till, % av bästa tid? Många frågor blev det. :confused:

Tror inte att jag är intresserad av Kawan efter den bilden :rofl

Det skiljer ju en hel del mellan 250r och 250sp, där sp är lite långsammare, men billigare racing. 250r är inte slött på något sätt.
Skillnaden är att sp är standard gathojar, och R är fritt reglemente, hur trimmat som helst, max 250cc och minst 100kg.
250sp=55hk på bakhjulet och c:a 140kg, en "svensk" 250r mellan 80 och 100hk på 100-105kg.

En 250r får du från c:a 30000:- till hur dyrt som helst. En 250sp från 25000-40000kr ungefär.

Klicka på länken i min signatur, så hittar du en perfekt racer att börja med till nästa år ;)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
FredrikP skrev:
Tror inte att jag är intresserad av Kawan efter den bilden :rofl

Tror inte du har förstått vad dom flesta rejshojar har gått igenom. ;) Mycket jobb med spett och slägga brukar det bli. Hojar är betydligt mindre ömtöliga än man tror...
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Högre klass på svenska förare

Torkel skrev:
Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Risken att R1000 kommer att lida av samma problem är också rätt stor. Sån tur då att det finns andra klasser än R600 & R1000 som lämpar sig för rookiesar! (250SP t.ex...)

Men detta är ju helt perfekt!!! :tummenupp

Fler förare, hårdare konkurens = högre nivå och klass på oss svenska förare!

Har jag fel? :va

(får väl äta upp det här nästa år då jag finns på gridden i rookie 600 :D )
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
flykay76 skrev:
Men detta är ju helt perfekt!!! :tummenupp

Fler förare, hårdare konkurens = högre nivå och klass på oss svenska förare!

Har jag fel? :va

(får väl äta upp det här nästa år då jag finns på gridden i rookie 600 :D )

Sjävklart är det bra med konkurrens. Men rookierejsing ska ändå helst inte vara SÅ hård att folk istället väljer att lägga av för att de inte kvalar in.
Det är inte alltför sällan folk som i början av sin karriär knappt kvalar in i rookierejs som senare under säsongen tillhör toppen.
250sp hade under sina fornstora dagar extrem konkurrens, med uppåt 80-90 förare..
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Måste nästa tacka tvitakts maffian nu, ju fler ni får över ju mer kan vi utan talang köra. :tungan

Jag hadde innan denna säsong kört en 1000r på banan (inte så fort som jag trot men endå). Jag har endå kvalat in till varje tävling utan Gelleråsen där det blev B-final. Tror att R1000 kommer köra bättre än oss 600 nästa år...
 

FredrikP

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R6 rejs
oFFkeFF skrev:
Sjävklart är det bra med konkurrens. Men rookierejsing ska ändå helst inte vara SÅ hård att folk istället väljer att lägga av för att de inte kvalar in.
Det är inte alltför sällan folk som i början av sin karriär knappt kvalar in i rookierejs som senare under säsongen tillhör toppen.
250sp hade under sina fornstora dagar extrem konkurrens, med uppåt 80-90 förare..
Kan man som rookie köra i både 250SB som 250R?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top