Börjar det bli dags för glykol?

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Vad tror ni, ska jag fylla i glykol i kylarvätskan då hojjen står utomhus, eller kan jag vänta någon vecka?
(Stockholm)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det ska alltid vara glykol i systemet...... Nån speciell orsak varför du kör utan?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är aldrig fel att ha glykol i kylsystemet. Det inser man när man får en sönderrostad vattenpump om inte annat.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kör 50/50 i enlighet med instruktionsbok.. Varför har du kört utan?

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Köpte hojjen i våras och glömde fråga om ev. glykol.
Har tyvärr inte införskaffat en glykoltestare.

Tanken slog mig när jag tittade på tempmätaren nyss...6.5 grader ute! Hursom ska jag ta och springa ut med ficklampan och kolla färgen på vattnet.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
.
Det viktigaste är att du iaf har någon mängd glykol i vattnet.
Redan 5% tar bort sprängverkan, det särklassigt dyraste problemet.
Med små mängder kan det bli vattengröt så att cirkulationen tillfälligt hindras, kanske lokal kokning, inte bra. Men, du håller iaf spisen hel!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Tanken slog mig när jag tittade på tempmätaren nyss...6.5 grader ute! Hursom ska jag ta och springa ut med ficklampan och kolla färgen på vattnet.

Då är det nästan garanterat glykol i kylarvätskan om du inte köpt den privat av någon riktig klåpare. Glykolen har inte bara till uppgift att hindra att kylarvätskan fryser. Den har också den funktionen att den förhindrar korrosion. Så om en hoj körs utan glykol eller någon annan korrosionshämmande tillsats så kommer förr eller senare vattenpumpen att rosta sönder eller om du har otur så får du korrosion och kanske hålfrätning på kylkanalerna i motorblocket och då är det bara motorbyte som gäller med lite otur.

Är du osäker så kan du dra en svägn förbi någon mack och be att få låna en glykolprovare. Alternativt kan du stanna till vid någon MC-verkstad och be dom kolla.

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Ääh. någe glykol ,det har jag då inte i min!!:tungan För kärringar asså :arsele

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Då e jag en klåpare:tummenupp

Kör på waterwetter:tummenupp

Hur är det med waterwetter :va Är det bara smörjande eller det fungerar som frostskydd också? Har det i racehojen och den står i kallgarage över vintern. Vill ju inte hitta den med sprängt block eller nåt annat skoj :rolleyes:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Hur är det med waterwetter :va Är det bara smörjande eller det fungerar som frostskydd också? Har det i racehojen och den står i kallgarage över vintern. Vill ju inte hitta den med sprängt block eller nåt annat skoj :rolleyes:

Mest trroligt bara smörjande slår alltid i nytt vatten på vintern med glykol i.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Glykol testare..... du har la smaklökar? glykol = sött
Sedan o försöka förklara hur sött en glykol blandning skall vara för o klara -10 det tänker jag inte ens försöka mig på. (Ja man lär sig mycket konstigt på o köra med kass topp på bilen i två år)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Glykol testare..... du har la smaklökar? glykol = sött
Sedan o försöka förklara hur sött en glykol blandning skall vara för o klara -10 det tänker jag inte ens försöka mig på. (Ja man lär sig mycket konstigt på o köra med kass topp på bilen i två år)

sött och giftigt
glykolprovare är bättre

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
hemlig
skulle inte rekomendera o smakprova för om de e etylenglykol kan man dö elelr åka in på sjukan.. ett måste att ha glykol annars, fördelar: smörjer vattenpump,ingen korrision,skydda mot förfrysning sen hålla hojen i temp. kan inte ha bara rent kranvatten i.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då e jag en klåpare:tummenupp

Kör på waterwetter:tummenupp

Ja. Kör man på bana så är det ju waterwetter som gäller eftersom man inte får ha glykol. Men dom flesta som kör enbart på gata har ju glykol i hojen.

waterwetter med kranvatten ELLER waterwetter med destillerat vatten?

Destillerat vatten ska man vara lite försiktig med att använda.
Destillerat vatten är betydligt mer aggresivt mot metall än vanligt kranvatten.
Anledningen till det är att destillerat vatten har en avsevärt lägre jonprodukt och därigenom är mer benäget att stjäla elektroner från metallen i ledningen eller i fallet med en motorcykel så blir det ju kylare eller kylkanaler.
elektronstölden leder till ökad korrosion.

Så du ökar risken att sabba motorn om du häller i destillerat vatten i kylaren.
Tillsats av glykol eller waterwetter neutraliserar i viss mån dom här effekterna eftersom dom innehåller en del joner men jag skulle i alla fall inte göra så.

Destvattenledningar i industrin håller avsevärt kortare tid än motsvarande ledningar för vanligt vatten. Detta trots att man använder sig av en avsevärt högre kvalitet på ledningarna.

sött och giftigt
glykolprovare är bättre

Visst är det bättre med en glykolprovare. För att ta reda på om det är någon glykol alls kan man väl kanske i värsta fall sätta en droppe på tungan och känna efter men det är ju svårt att bedömma vilket köldskydd man har på kylarvätskan om man inte är van glykolsmakare och det är inget som jag skulle rekommendera.
Vet man inte med säkerhet vilken sorts glykol det är i så är det lika bra att inte chansa. Det är giftigt redan i ganska låga doser om det är "fel" typ av glykol.

skulle inte rekomendera o smakprova för om de e etylenglykol kan man dö elelr åka in på sjukan.. ett måste att ha glykol annars, fördelar: smörjer vattenpump,ingen korrision,skydda mot förfrysning sen hålla hojen i temp. kan inte ha bara rent kranvatten i.

Tja. Det beror väl på. En droppe på tungan är väl ingen större fara men den är ju giftig redan i ganska små doser så jag skulle väl personligen vara lite restriktiv med att smaka på kylarvätskan.
Dessutom kan ju dom allra flesta inte säga någonting om frostskyddet utifrån enbart smaken.

Låna av en glykolprovare är ju gratis på dom allra flesta mackar. Betydligt billigare och bekvämare än organtransplantation. (Jag har för mig att det är levern som tar mest stryk)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Destillerat vatten ska man vara lite försiktig med att använda.
Destillerat vatten är betydligt mer aggresivt mot metall än vanligt kranvatten.
Anledningen till det är att destillerat vatten har en avsevärt lägre jonprodukt och därigenom är mer benäget att stjäla elektroner från metallen i ledningen eller i fallet med en motorcykel så blir det ju kylare eller kylkanaler.
elektronstölden leder till ökad korrosion....

:va Nu tror jag att du är ute och cyklar.

Det är just tack vare att destillerat vattet är avjoniserat som den elektriska ledningsförmågan är låg. Detta gör att destvatten är mindre benäget att agera elektrolyt och därmed orsaka galvanisk korrosion i rörsystem som i likhet med kylsystem ofta innehåller metaller med olika elektisk potential. Det viktiga är alltså att vattnets elektriska ledningsförmåga är låg, ledningsförmågan gynnas av joner i vattnet.

En annan fördel med destvatten är att det ger mindre risk för pannstensbildningar i ång- och hetvattensystem.

Sedan kan jag tillstå att det är lite overkill att köra med destvatten om man har ett kranvatten med lagom alkalitet och låg salinitet på orten där man bor.
Iaf om man använder kylvätsketillsatser som glykol, watervetter, glycakor, eller emulgerande olja mm Dessa tillsatser är ju korrorionsskyddande.

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...