Det viktigaste är att du iaf har någon mängd glykol i vattnet.Köpte hojjen i våras och glömde fråga om ev. glykol.
Har tyvärr inte införskaffat en glykoltestare.
.
Köpte hojjen i våras och glömde fråga om ev. glykol.
Har tyvärr inte införskaffat en glykoltestare.
Tanken slog mig när jag tittade på tempmätaren nyss...6.5 grader ute! Hursom ska jag ta och springa ut med ficklampan och kolla färgen på vattnet.
Då är det nästan garanterat glykol i kylarvätskan om du inte köpt den privat av någon riktig klåpare.
Det ska alltid vara glykol i systemet...... Nån speciell orsak varför du kör utan?
Då e jag en klåpare![]()
Kör på waterwetter![]()
Hur är det med waterwetterÄr det bara smörjande eller det fungerar som frostskydd också? Har det i racehojen och den står i kallgarage över vintern. Vill ju inte hitta den med sprängt block eller nåt annat skoj
![]()
Då e jag en klåpare![]()
Kör på waterwetter![]()
Alla som kör bana kör utan glykol. Funderar också på om man inte skulle byta ut kylvattnet nu.
destilerat men fyller på ibland med vanligt.waterwetter med kranvatten ELLER waterwetter med destillerat vatten?
Är det pga risken för spill vid krasch...?
Glykol testare..... du har la smaklökar? glykol = sött
Sedan o försöka förklara hur sött en glykol blandning skall vara för o klara -10 det tänker jag inte ens försöka mig på. (Ja man lär sig mycket konstigt på o köra med kass topp på bilen i två år)
Då e jag en klåpare![]()
Kör på waterwetter![]()
waterwetter med kranvatten ELLER waterwetter med destillerat vatten?
sött och giftigt
glykolprovare är bättre
skulle inte rekomendera o smakprova för om de e etylenglykol kan man dö elelr åka in på sjukan.. ett måste att ha glykol annars, fördelar: smörjer vattenpump,ingen korrision,skydda mot förfrysning sen hålla hojen i temp. kan inte ha bara rent kranvatten i.
...Destillerat vatten ska man vara lite försiktig med att använda.
Destillerat vatten är betydligt mer aggresivt mot metall än vanligt kranvatten.
Anledningen till det är att destillerat vatten har en avsevärt lägre jonprodukt och därigenom är mer benäget att stjäla elektroner från metallen i ledningen eller i fallet med en motorcykel så blir det ju kylare eller kylkanaler.
elektronstölden leder till ökad korrosion....
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |