Börjar kopplingen ta slut?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
När hojen (GSXR 1100 1992) börjar bli ordentligt varm, så tycker jag att den är mer hårdväxlad, klonkar lite mer. Sen känns det som om den inte släpper taget riktigt när jag kopplar ur, har t.o.m. dött vid snabbt stopp, t.ex. vid rödljus.

Jag vet inte om det har med det att göra eller om det blev sämre just då, men jag hade framdrevsskyddet borta (där kopplingspinnen sitter), torkade rent och satte tilbaks det, kan det ha blivit fel då...
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Testat och lufta lite igen nere vid kopplingscylindern?

Om du inte fått in kåpan hela vägen, så minskar slaget på cylindern
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kan vara så enkelt att det beror på vilken olja du har i hojen.

På min hoj upplever jag att lådan blir mer hårdväxlad och "klonkig" när jag kör med Castrol GPS (tror jag den heter) som är den olja som Yamma rekommenderar till min hoj. Häller jag i OKQ8 eller Biltema olja så blir växellådan lite smidigare.

En del oljor har en tendens att göra så att lamellerna klistras ihop lite och då blir det inte helt frikopplat med följden att det blir lite tyngre att växla.
Jag har svårt att tro att problemet uppstod pga att du gjorde rent på insidan av kåpan.

Hursomhelst tror jag inte det är någon större fara med din koppling utifrån den lilla beskrivning du ger. En sliten koppling brukar börja slira eller hugga.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Det kan vara så enkelt att det beror på vilken olja du har i hojen.

På min hoj upplever jag att lådan blir mer hårdväxlad och "klonkig" när jag kör med Castrol GPS (tror jag den heter) som är den olja som Yamma rekommenderar till min hoj. Häller jag i OKQ8 eller Biltema olja så blir växellådan lite smidigare.

En del oljor har en tendens att göra så att lamellerna klistras ihop lite och då blir det inte helt frikopplat med följden att det blir lite tyngre att växla.
Jag har svårt att tro att problemet uppstod pga att du gjorde rent på insidan av kåpan.

Hursomhelst tror jag inte det är någon större fara med din koppling utifrån den lilla beskrivning du ger. En sliten koppling brukar börja slira eller hugga.

Samtidigt så kan väl en sliten koppling som slirar lite när den är kall

som bakdäck skriver i första inlägget. att när den blir varm så frikopplar den ej lika bra. Har den då slirat när den är kall, så värmer man ju på stålskivorna som expanderar och hela paketet växer och det blir svårt att frikoppla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Samtidigt så kan väl en sliten koppling som slirar lite när den är kall

som bakdäck skriver i första inlägget. att när den blir varm så frikopplar den ej lika bra. Har den då slirat när den är kall, så värmer man ju på stålskivorna som expanderar och hela paketet växer och det blir svårt att frikoppla

Ja. Visst är det så att en sliten koppling som slirar lite när den är kall kan bli överhettad pga att den slirar. Dock är det ju så att om metallplattorna expanderar pga värmen och den därför kan greppa så ska den sluta att öka i temp. Dvs. En koppling som slirar pga slitna lameller ska inte kunna överhetta så att den expanderar mer än att den börjar greppa normalt.

Dessutom hade TS inte skrivit något om slirande koppling i son fråga. Han hade bara problem med att kopplingen inte kopplade ur helt när hojen var varm. Och då kan det inte vara det som du beskriver. Som för övrigt är väldigt osannolikt.
 

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Vad för slags olja för att minska klonk

Hej, jag har liknande fenomen med min Triumph Trophy1200. År 2000.
Klonkar alltid i ettan när oljan är kall, men den är aningens hårdväxlad och klonkar även i andra växlar fast dock inte alltid??

Verkar ju som om en annan olja har minskat era klonk så jag tänkte prova med det.
Vilken olja kan rekommenderas?
Kan mitt fenomen bero på nåt annat?


jg
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top