Börjat wobbla vid 140 km/h

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Hej!

Jag har en 97-ans Suzuki GSX750F. Båda däcken är nybytta och efter det börjar hojen wobbla lätt vid 140 km/h och uppåt. Jag är rätt ny på hoj så jag tänkte att det kanske är jag som gör något fel. Men jag har provat både att ge järnet upp till 140-170 för att sedan släppa av gasen och att smyga mig upp till 140 km /h. Jag har provat att sitta både upprätt och framåtlutad. Ingen skillnad, så jag antar att det inte är förarrelaterat.

När jag hämtade hojen från däckis sa de åt mig att pumpa i rätt tryck för de visste inte hur mycket det skulle vara. Jag pumpade upp dem från 2,2 till 2,5 respektive 2,9 fram/bak. Men det blev ingen skillnad.

Det är ingen våldsam wobbling, men tillräckligt för att det ska vara obehagligt.

Jag pumpade däcken efter att jag varit ute och åkt, men enligt mätaren var det 2,2 i dem, precis som däckis sa. Det kan väl inte vara så stor skillnad på kalla och halvvarma däck?

Tips mottages tacksamt!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Nu vet jag inte hur mycket en balansering gör men din däckis verkar ju inte ha stenkoll så dina däck är nog inte balanserade, det kanske är orsak nog?

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Den tanken har slagit mig. Men om så är fallet, borde det inte märkas i lägre farter också?

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Obalans brukar märkas vid farter över 80 kmh men de e ju ingen fara man får ju inte köra så fort som 140 kmh ändå haha

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Balansering eller att han klantat sig och ordnat en aaaaning skevhet på ena fälgen. Eller (kanske mest troligt) att ena däcket (fram?) inte krupit upp helt likformigt på fälgkanterna.

Skevhet hos fälg kollar du genom att hålla något referensföremål (skruvmejsel) mot gaffelbenet med spetsen nära fälgkant och sedan rotera hjulet.

Osymettri vid monteringen ser du ganska lätt om du föjer fälgkanten med ögat, varvet rund.

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Jag var ut och åkte 2x20 mil i helgen. Första vändan wobblade det som vanligt vid 140+, ibland även i lite lägre farter. På vägen hem däremot gick hojen mycket stadigare. Jag var upp i 170-180 utan wobbel och kunde med lätthet ligga och cruisa i 140-160 utan obehag.

Hur lång tid tar det för nya däck att vara inkörda? Nu har de gått ca 80 mil skulle jag tippa. Kan det vara så enkelt att problemet har löst sig själv bara för att man har kört in däcken? Om så är fallet, tar det verkligen uppemot 60 mil att köra in dem?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag var ut och åkte 2x20 mil i helgen. Första vändan wobblade det som vanligt vid 140+, ibland även i lite lägre farter. På vägen hem däremot gick hojen mycket stadigare. Jag var upp i 170-180 utan wobbel och kunde med lätthet ligga och cruisa i 140-160 utan obehag.

Hur lång tid tar det för nya däck att vara inkörda? Nu har de gått ca 80 mil skulle jag tippa. Kan det vara så enkelt att problemet har löst sig själv bara för att man har kört in däcken? Om så är fallet, tar det verkligen uppemot 60 mil att köra in dem?

Du skall inte behöva köra in några däck alls för att undvika detta symtom.

Det kan vara så enkelt att det kanske har släppt en balansvikt som suttit fel som orsakat vobbeltendenserna.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Var exakt likadant på min RD350. Började vobbla så fort man kom upp i 140-150. Det visade sig att bakdäcket var för brett så när jag bytte till rätt dimention så blev hojen stabilare än tåget. :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag fick sådana tendenser när jag hade ett SuperCorsa däck fram å Dunlop Sportmax bak, efter att jag bytte både fram å bak till samma märke och modell "sportmax" så försvann det helt å hållet. dock har jag lite mer profil på framdäcket men annars är det samma dimentioner som det skall vara.

EDIT: mina sportmax är obalanserade å jag å min polare själva krängde på de nya puckarna.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har liknande problem som dig och ser därför tre möjliga alternativ till vad det kan bero på:

1. Vi hade samma däckbytare och han kan inte detta med mc-däck
2. Luften i Karlstad påverkar däcken på ett negativt sätt
3. Nåt helt annat

:D

Men du kan alltid kika i min tråd och se om jag får nån info där. Jag kommer även skriva hur det går efter jag varit hos däckhandlaren imorgon.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186547

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...