Börsaffärer

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Direktägande är att föredra. Nu hade du ju inte den tiden men när du har det så rekommenderar jag dig att lära dig mer om ämnet genom böcker och forum på nätet. Skaffa dig sedan en nätmäklare (jag använder http://www.avanza.se/ ) och börja handla så smått.

Sedan måste du bestämma dig för vilken grad av risk/avkastning du vill ha. Hög risk = hög vinst/förlust såklart.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
kollar på avanza, börsvarning blir det ifall jag som en kreti och pleti börjar handla :gnissla

Agamemnon skrev:
Tack för förtroendet :) Jag är faktiskt inte helt grön. Min första optionsaffär gjorde jag för ca 10 år sedan.

vad visar utfallet för dig på 10 år, + eller - ?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Har haft långa uppehåll och visst har man gjort en del riktigt kassa affärer men på plus ligger man ju. Det som fick mig att hålla upp nu senast var faktiskt ett par riktigt kassa affärer som slutade back runt 80 papp på ett par månader. Well. lätt vunnet, lätt förgånget. Men man fick ju en riktig tankeställare, Kanske skulle man satsa på en mer stabil tillvaro än som daytrader på optionsmarknaden :D Nu kommer jag lira på en betydligt lägre nivå med små insatser....fast jag vet hur lätt man trillar dit om man börjar göra stora vinster :mad:

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
optioner är det inte sånt där som är låst till en viss period/datum och sen blir man rökt ifall man inte tippat rätt

kör man daytrading på optioner?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Nä, man kan handla med optionspremierna precis som med aktier. Du kan köpa ett optionskontrakt och sälja det nästa minut om du vill. Premierna kan röra sig flera hundra procent under dagar då börsen rör sig kraftigt. Min bästa daytraderaffär blev en vinst på över 20k under samma dag. Oftast burkar jag handla med kontrakt som har 3-4 veckors löptid och säljer efter några dagar beroende på hur det gått. Har faktiskt aldrig låtit ett kontrakt gå till lösen på slutdagen när ja tänker efter.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Agamemnon skrev:
Nä, man kan handla med optionspremierna precis som med aktier. Du kan köpa ett optionskontrakt och sälja det nästa minut om du vill.

så om man har koll på en uppgång så ska man köpa en köpoption på aktien?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Ja, eller utfärda en säljoption...fast aktieoptioner har usel likviditet. Inte ens ericsson har någon riktig fart på handlen. Omsättningen ligger i indexoptioner i OMX-index. Men den riktigt stora omsättningen vad beträffar handel med derivat är i indexterminer. Rekommenderar att du skaffar en bok om du är intresserad! OM hade ett vädigt bra självstudiematerial om optioner och terminer för några år sedan. Vet inte om det finns kvar men kontakta dem o fråga efter "Lär dig optioner själv".

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Agamemnon skrev:
Omsättningen ligger i indexoptioner i OMX-index. Men den riktigt stora omsättningen vad beträffar handel med derivat är i indexterminer.

nu blev det överkurs x 3 :3freak

en aktie vet jag vad de, får nog läsa på innan i så fall

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Ja läs en bok i ämnet så ska du se att detta är den mest grundläggande grundkurs som avhandlas i första kapitlet :D Du kommer att få ett läxförhör om 2 veckor!

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Väl talat

Agamemnon skrev:
........

Och dom där "proffsen" ger jag inte mycket för. Oftast ger det bättre resultat att göra tvärtemot deras rekommendationer. Om de haft någon talang skulle dom inte sitta och skriva en massa smörja utan gjort affärer för egen del.[/QUOTE]

Handlar på svenska börsen sedan 15 år tillbaka. Gör all research och trading själv under 2-3 timmar per dag. Mest optioner med låg risk, och tom lägre risk än aktier i vissa situationer. Upp 91.3 % hittills i år och hoppas nå det årliga målet på 100% innan nyår.

Bor sedan hösten 2000 i Arizona. Köpte ett hus på 7000 fots höjd en bit söder om Grand Canyon förra året. Kanonbra mc åkning året runt fast en del snö uppe i bergen så här års. Har ni vägarna förbi så ta rundan via Las Vegas i Nevada och Bryce Canyon i Utah. Bra vägar vid sidan av de stora, om man letar lite, och otroliga omgivningar. September - Oktober eller April - Maj är lagom varmt. Mellan 15 -35 C under resten av vintern om man håller sig under 5000 fot. Sommaren kräver rikligt med kall öl och åkning i bergen.

Suzuki Bandit 1200 -01
Har en gammal Husaberg FE 400 -97 (körd 25-30 timmar) som sitter och möglar i Sverige. Hur får jag över den till USA på ett billigt sätt ? Någon som har ett bra förslag ?

Tobbe
:tomten

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Låter som du har en riktigt dräglig tillvaro där borta :) Här hemma i sosseland sitter man i mörkret och tittar på regnet utanför. Någon gång kanske man får nog och flyttar över, dock inte till västern. Har bekanta i Pennsylvania så det ligger väl nära till hands att man hamnar där isåfall.

Ang Husan, om du inte är väldigt kär i henne så sälj na i sverige och köp nåt liknande där borta istället! Så skulle jag definitivt gjort. Det besparar dig en jäkla massa pengar och onödigt jobb.

Just my $0.02

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Agamemnon skrev:
Tack för förtroendet :)

Okej, tyckte bara det lät lite shaky:
"Tjena, jag har hittat en grej som heter optioner och jag kan ta era pengar och göra er rika om ni vill."
:)
Men om du vet vad du gör så kan jag bara gratulera och önska dig fortsatt framgång. :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Men om man provar spela på lotto för 20kkr då? Känns som att nån som vet lika lite som mig skulle ha större chans :näsblod

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
100% avkastning... Det hade varit något det...
Själv sitter jag och leker lite med fonder, det är väl inga stora summor det handlar om, men på två månader så har jag fått ut ca 10% IAF. Om det fortsätter så när jag får ut mina låsta pengar så kommer man nog kunna få pengar över ;). Men jag vet inte om jag vågar hantera så stora summor pengar själv, risken är ju att det går fatalt åt helvete, och då skulle jag nog bli lite ledsen. Det finns ju dom som plaserar fonder åt en, och 30% verkar ju inte vara så ovanligt att dom flesta får ut, får jag så mycket så har jag ju en extra årslön för mig själv, vore inte helt fel.
Men ni kanske tycker att optioner vore bättre? 100% vore ju inte helt fel... Då har jag helt plötsligt 3st årslöner, då skulle jag köpa ny motorcykel ganska snart ;).

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
tloftlof skrev:
Bor sedan hösten 2000 i Arizona. Köpte ett hus på 7000 fots höjd en bit söder om Grand Canyon förra året. Kanonbra mc åkning året runt fast en del snö uppe i bergen så här års. Har ni vägarna förbi så ta rundan via Las Vegas i Nevada och Bryce Canyon i Utah. Bra vägar vid sidan av de stora, om man letar lite, och otroliga omgivningar. September - Oktober eller April - Maj är lagom varmt. Mellan 15 -35 C under resten av vintern om man håller sig under 5000 fot. Sommaren kräver rikligt med kall öl och åkning i bergen.

ser det här ut att vara en bra tur ?

http://www.admo-tours.com/motorcycle/tours/usa/arizona/grand_canyon.htm

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Tur och Paketresa med MC

Mickez77 skrev:

Ser någorlunda vettigt ut efter 5 min research, fast jag skulle ha valt ett lite annat upplägg och andra destinationer beroende på årstiden. Dret finns en massa företag som erbjuder liknande resor. Hur kul man har hänger nog mest på vilka man reser med. Det går ju alltid att ha kul på egen hand, jag åker oftast runt på egen hand. Ett bra sätt att komma betydligt billigare undan är det också. Billiga hotell finns det över allt för $30-45 per natt. Å andra sidan uppmuntrar jag gärna företagare i MC-tur branchen som ju också måste tjäna lite slantar. En organiserad resa kan vara ok, om man tycker om att vara låst på det sättet.

Det finns en del fina amråden i Södra Utah som jag skulle vilja utforska på en Suzuki 400 eller liknande. Har en granne som tar sin ATV upp dit flera gånger om året. Har bara åkt förbi på min Bandit 1200 på väg upp till Park City, UT och Wyoming.

Vilken typ av åkning skulle du vilja ha och vilka sevärdheter är du intresserad av ? Jag hänger gärna på om du vill ha en mer flexibel runda på och av vägarna någon gång.

Funderar på att skaffa en KTM 525 eller tom en 950 för lite mer off road skoj. Siktar du på biligt flyg till Vegas så kanske jag kan köpa en tillfällig off-road hoj av dig efter din äventyrs semester i sydvästra USA. Köp en relativt ny som jag vill köpa av dig i så fall. Eller låna den av mig och hjälp mig med anskaffningskostnaden. Kan ordna släp för snabb transport till Grand Canyon mfl sevärdheter och områden med kul åkning. Har åkt runt med en massa svenskar i Arizona under de senaste åren. Det är ju alltid någons kompis kompis eller släkting som vill ha lite guidning.

Bor ca 3.5 timmar öster om Las Vegas och drygt en timma söder om Grand Canyon. Har en vulkan med 1000 tals acres med ask/grus högar och ett mycket stort off-road område två kilometer från huset.

Alltid redo för lite utomhus luft.

Tobbe

tloftlof

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -01
Tillbaka till ämnet

tloftlof skrev:
Bor ca 3.5 timmar öster om Las Vegas och drygt en timma söder om Grand Canyon. Har en vulkan med 1000 tals acres med ask/grus högar och ett mycket stort off-road område två kilometer från huset.

Tobbe

Ooops. Sorry.

Aktier var det ju ....

Planerar handel på USA börsen med början i mitten av denna vecka. Har bott här i 5 år, men inte handlat amerikanska aktier en enda gång. 3 år av analys och äntligen redo att fatta lite investeringsbeslut. Långa Optioner (2006, 2007, 2008) i MSFT och eventuellt AIG och ING. Cisco har släpat länge, men trots säkerhetsproblem i produkterna tror jag på $25-30 inom 2-3 år.

Home Depot (HD) som dessutom är mitt andra hem har gått stark och jag tror på företaget som verkar ha mycket bra/stark kultur. HD är väl positionerat för att dra nytta av fortsatt och tom ökat "hem fixeri". Problemet är relativt låg kvalitet på en allt för hög andel av personal (undereducated nosepicking weedsmoking punks). De flesta HD anställda är helt OK och gör ett kanonbra jobb.

Letar efter små nanoteknik eller generell ny teknik företag att invetsera lite i också. Någon som har några tips i USA eller Sverige ?

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Vad använder du för verktyg vid analys? Jag kör med Tradestation ur Omega Prosuite med kursuppdatering från Börsinsikt (börsdata heter dom visst numera). Skulle va kul att höra vilka program du använder, vilken nätmäklare etc.

Skulle även vara kul att höra vad du tror om markandsläget just nu. Stundar en liten rekyl?? Har gått och väntat länge på den! Stockolm avslutade ju svagt, tyngd av USA. Oljan kryper upp igen och så är det väl hög tid för en sättning rent allmänt.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
tloftlof skrev:

Tobbe

kan tänka mig både on och offroad men Grand Canyon lär va mäktigt, mycket körning e great -fast de har väl inte midnattsol där direkt, vad kostar en schysst offroad hoj därborta?, websida till firma?

kanske får ta en sväng i April - Maj eller till hösten, är det typ regnfritt då?

jag kör gärna en med många hästar och lågvikt, KTM SM 950 med offroad däck vore kul i grand Canyon fast häftig natur finns väl på fler ställen, men kanske finns lättare men inte lika mycket hästar.., sett någonstans där de kör från grand canyon till San franciso eller nåt

http://www.admo-tours.com/motorcycle/tours/usa/arizona/grand_canyon_pictures.htm

http://www.admo-tours.com/images/wwa_2003.htm

http://www.admo-tours.com/2003/images/wwa/wwa_picture.htm

landsväg så är väl det här typ grymt

http://www.admo-tours.com/motorcycle/tours/usa/california/centralpictures.htm

http://www.admo-tours.com/motorcycle/tours/usa/california/central.htm

Last edited:

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
:felämne

Men håll er till ämnet för F*n!

Köpte Handelsbanken Norgefond för nån månad sedan. (sålde Japan) Bara hoppas de hittar ett stort jävla oljefält i nordsjön snart! :D :tomten

Tror jag ligger på runt 45% ökning i år.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa